Nextjet har ansökt om konkurs och samtliga flyg är inställda – det här kan du som kund göra om du drabbats.
– Tyvärr kan det för många bli krångligt att få tillbaka pengarna, säger Gustav Sandgren på Konsumentverkets tjänst Hallå konsument.
Har du köpt flygbiljetten på kreditkort kan du vända dig till din bank för att göra en så kallad kortreklamation, men det är inte alltid det går. En kortreklamation är endast möjlig om köpet gjorts på kreditkort och om din bank går med på det. Om man istället betalat med vanligt betalkort, eller på något annat sätt, kan man försöka kolla på sin hemförsäkring.
–Vissa hemförsäkringar har skydd mot konkurser men långt ifrån alla, säger Gustav Sandgren.
I vissa fall kan man ju också ha köpt en separat försäkring när man köpte flygresan som kanske gäller nu.
Många drabbade resenärer
Men för många resenärer är det inte troligt att man får tillbaka sina pengar, säger Gustav Sandgren. Det sista man kan göra om inget annat fungerat är att vända sig till konkursförvaltaren kräva pengar ur konkursboet. Det kan dock ta flera år.
Sen är det också så att konsumentfodringar tyvärr brukar hamna ganska långt ner på prioriteringslistan, säger Gustav Sandgren.
Skulle hälsa på mamma
För Susann Moritz, som på måndag skulle flugit till Lycksele för att hälsa på sin mamma, blir det till att ta nattbussen istället.
– Totalt blir det i alla fall lite drygt 3 000 spänn och så får man sitta på en buss hela natten upp till Umeå och sen från Umeå till Lycksele. När jag bokade resan så gick det ju rykten att de skulle gå i konkurs men så hände inget och så tänkte jag att jag bokar ändå. Men nu känns ju det sådär.
Hon tror inte heller att det kommer att gå att få tillbaka pengarna även fast hon betalat med Visa-kort.
– Jag får inte tillbaka några pengar, som man alltid trott att man ska få om man betalar med Visa. Men jag har Nordea och de säger att det inte gäller för konkurs.
(Cajsa Collin/TT)