Inrikes

Efter svåra bussolyckan i Sveg: nu kommer åklagarens besked

Aron Lamm

Chauffören som körde olycksbussen när tre elever omkom söder om Sveg i april förra året åtalas misstänkt för vårdslöshet i trafik, vållande till annans död och vållande till kroppsskada. Det beslutar kammaråklagare Mikael Bäckström efter månader av utredning.

– Jag åtalar chauffören för att vi har kommit fram till att olyckan inte berodde på bussen och heller inte på vägen. Utan det handlar om en oaktsamhet från förarens sida, säger kammaråklagare Mikael Bäckström till TT.

Han säger att det handlar om bristande koncentration, med all sannolikhet beroende på trötthet.

– Jag vill framhålla att vi inte kunnat bevisa att han somnat vid ratten. Däremot har han varit trött och det har sänkt hans vaksamhet och koncentration vilket leder till att han kört av vägen, säger Mikael Bäckström.

– Det hela är en bedömningsfråga.

Busschauffören riskerar fängelse men nekar till anklagelserna.

Olyckan inträffade på morgonen den 2 april 2017. 58 passagerare, elever och lärare från Ängskolan i Skene, fanns ombord på väg till fjällen på en skidresa. Tre ungdomar omkom och flera skadades.

Tre ungdomar omkom i bussolyckan i Härjedalen. Ombord fanns högstadieelever från Ängskolan i västgötska Skene som skulle på en skidresa. Foto: Nisse Schmidt/TT/Arkivbild.

Bolaget utan skuld

Åklagaren konstaterar samtidigt att det inte finns några misstankar mot att chauffören brutit mot reglerna om kör- och vilotid.

– Vad gäller arbetstid så är det tajt planerat av bussbolaget men man har hållit sig inom regelverket. Så bussbolaget har gjort det som är deras ansvar. – Därför åtalas inte bolaget, säger Mikael Bäckström.

Och det blir heller inget åtalat för att flera elever under 15 år inte använde bältena som fanns i bussen.

– Tittar vi användning av bilbälten så har ledarna på resan uppmanat ungdomarna att använda bältena. Men sen har det inte haft möjlighet att kontrollera att alla sitter bältande. Men uppmaningen räcker för att det inte ska stå ansvariga, säger åklagaren.

Många målsägare

Totalt anses 36 av de 58 passagerare som fanns ombord på bussen vara målsägare i åtalet om vållande till kroppsskada. För att man ska kunna räknas som målsägare krävs att man drabbats av mer än lindriga skador. Men även anhöriga till de tre eleverna som omkom i olyckan kommer att stå som målsägare när ärendet tas upp vid Östersund tingsrätt senare i år.

TT söker busschaufförens advokat för en kommentar.

(Jonas Dagsson/TT)

 

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

Inrikes

Efter svåra bussolyckan i Sveg: nu kommer åklagarens besked

Aron Lamm

Chauffören som körde olycksbussen när tre elever omkom söder om Sveg i april förra året åtalas misstänkt för vårdslöshet i trafik, vållande till annans död och vållande till kroppsskada. Det beslutar kammaråklagare Mikael Bäckström efter månader av utredning.

– Jag åtalar chauffören för att vi har kommit fram till att olyckan inte berodde på bussen och heller inte på vägen. Utan det handlar om en oaktsamhet från förarens sida, säger kammaråklagare Mikael Bäckström till TT.

Han säger att det handlar om bristande koncentration, med all sannolikhet beroende på trötthet.

– Jag vill framhålla att vi inte kunnat bevisa att han somnat vid ratten. Däremot har han varit trött och det har sänkt hans vaksamhet och koncentration vilket leder till att han kört av vägen, säger Mikael Bäckström.

– Det hela är en bedömningsfråga.

Busschauffören riskerar fängelse men nekar till anklagelserna.

Olyckan inträffade på morgonen den 2 april 2017. 58 passagerare, elever och lärare från Ängskolan i Skene, fanns ombord på väg till fjällen på en skidresa. Tre ungdomar omkom och flera skadades.

Tre ungdomar omkom i bussolyckan i Härjedalen. Ombord fanns högstadieelever från Ängskolan i västgötska Skene som skulle på en skidresa. Foto: Nisse Schmidt/TT/Arkivbild.

Bolaget utan skuld

Åklagaren konstaterar samtidigt att det inte finns några misstankar mot att chauffören brutit mot reglerna om kör- och vilotid.

– Vad gäller arbetstid så är det tajt planerat av bussbolaget men man har hållit sig inom regelverket. Så bussbolaget har gjort det som är deras ansvar. – Därför åtalas inte bolaget, säger Mikael Bäckström.

Och det blir heller inget åtalat för att flera elever under 15 år inte använde bältena som fanns i bussen.

– Tittar vi användning av bilbälten så har ledarna på resan uppmanat ungdomarna att använda bältena. Men sen har det inte haft möjlighet att kontrollera att alla sitter bältande. Men uppmaningen räcker för att det inte ska stå ansvariga, säger åklagaren.

Många målsägare

Totalt anses 36 av de 58 passagerare som fanns ombord på bussen vara målsägare i åtalet om vållande till kroppsskada. För att man ska kunna räknas som målsägare krävs att man drabbats av mer än lindriga skador. Men även anhöriga till de tre eleverna som omkom i olyckan kommer att stå som målsägare när ärendet tas upp vid Östersund tingsrätt senare i år.

TT söker busschaufförens advokat för en kommentar.

(Jonas Dagsson/TT)

 

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024