loading

Slopad begränsning av motoreffekten för elsparkcyklar och förbud mot att köra elsparkcykel på trottoaren är några av Transportstyrelsens förslag. Foto: Sofia Drevemo
Slopad begränsning av motoreffekten för elsparkcyklar och förbud mot att köra elsparkcykel på trottoaren är några av Transportstyrelsens förslag. Foto: Sofia Drevemo
Inrikes

Nya regler och krav på förare ska göra elsparkcyklar trafiksäkrare

Epoch Times

Slopad begränsning av motoreffekten för elsparkcyklar. Förbud mot att köra elsparkcykel på trottoaren och att på sikt fasa ut cykelpassager. Det är några av Transportstyrelsens förslag i uppdraget kring eldrivna enpersonsfordon som överlämnades till regeringen den 1 mars.

Förslagen är tänkta att göra det tydligt för förare av elsparkcyklar och liknande att de ska följa trafikreglerna för cykel. De ska också göra det möjligt att utveckla trafiksäkrare, hållbarare och mer ändamålsenliga fordon genom att ta bort begränsningen på 250 watts motoreffekt för elsparkcyklar.

– Dagens effektbegränsning riskerar att hindra teknikutvecklingen. Den är också ett hinder för att utveckla trafiksäkrare och mer ändamålsenliga fordon, till exempel med högre batterikapacitet och bättre hjul, säger Pernilla Bremer, utredare på Transportstyrelsen, i ett uttalande.

Andra förslag till regeländringar är förbud mot att köra elfordon på trottoar, med undantag för personer med fysiskt handikapp. Och att ta bort möjligheten att cykla på vägar med en hastighetsbegränsning på 50 kilometer i timmen när det finns angränsande cykelbana.

Förutom förslagen på regeländringar pekar myndigheten också på behovet av bättre kunskap om trafikregler och trafiksäkerhet kopplat till cyklar.

Tror du också på den klassiska journalistikens ursprungliga roll att rapportera – utan någon agenda? Prova då Sveriges nya nyhetstidning i en månad för endast 99 kr, avslutas automatiskt – klicka på bilden nedan för mer info:

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading

Slopad begränsning av motoreffekten för elsparkcyklar och förbud mot att köra elsparkcykel på trottoaren är några av Transportstyrelsens förslag. Foto: Sofia Drevemo
Slopad begränsning av motoreffekten för elsparkcyklar och förbud mot att köra elsparkcykel på trottoaren är några av Transportstyrelsens förslag. Foto: Sofia Drevemo
Inrikes

Nya regler och krav på förare ska göra elsparkcyklar trafiksäkrare

Epoch Times

Slopad begränsning av motoreffekten för elsparkcyklar. Förbud mot att köra elsparkcykel på trottoaren och att på sikt fasa ut cykelpassager. Det är några av Transportstyrelsens förslag i uppdraget kring eldrivna enpersonsfordon som överlämnades till regeringen den 1 mars.

Förslagen är tänkta att göra det tydligt för förare av elsparkcyklar och liknande att de ska följa trafikreglerna för cykel. De ska också göra det möjligt att utveckla trafiksäkrare, hållbarare och mer ändamålsenliga fordon genom att ta bort begränsningen på 250 watts motoreffekt för elsparkcyklar.

– Dagens effektbegränsning riskerar att hindra teknikutvecklingen. Den är också ett hinder för att utveckla trafiksäkrare och mer ändamålsenliga fordon, till exempel med högre batterikapacitet och bättre hjul, säger Pernilla Bremer, utredare på Transportstyrelsen, i ett uttalande.

Andra förslag till regeländringar är förbud mot att köra elfordon på trottoar, med undantag för personer med fysiskt handikapp. Och att ta bort möjligheten att cykla på vägar med en hastighetsbegränsning på 50 kilometer i timmen när det finns angränsande cykelbana.

Förutom förslagen på regeländringar pekar myndigheten också på behovet av bättre kunskap om trafikregler och trafiksäkerhet kopplat till cyklar.

Tror du också på den klassiska journalistikens ursprungliga roll att rapportera – utan någon agenda? Prova då Sveriges nya nyhetstidning i en månad för endast 99 kr, avslutas automatiskt – klicka på bilden nedan för mer info:

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024