loadingElsparkcykel ligger slängd på trottoaren. Arkivbild. Foto: Amir Nabizadeh/TT
Elsparkcykel ligger slängd på trottoaren. Arkivbild. Foto: Amir Nabizadeh/TT
Inrikes

Stockholm inför p-böter för elsparkcyklar

TT

Felparkerade elsparkcyklar som blockerar trottoarer och cykelvägar väcker mångas ilska – nu inför Stockholms stad parkeringsböter för de elektriska fordonen för att stävja problemet.

Elsparkcyklarna har på senare år svept fram över Europas huvudstäder och gjort det möjligt för många att förflytta sig från en plats till en annan utan att använda sig av kollektivtrafiken, dessutom med ett elektriskt fordon som inte släpper ut växthusgaser.

Men affärsmodellen ställer också till problem. När användarna hyr fordonet under en kort tidsperiod och sedan ska ansvara för parkeringen på egen hand, finns risk för att sparkcyklarna blockerar vägen för cyklister och gångtrafikanter.

Elsparkcyklar i centrala Stockholm. Foto: Sofia Drevemo

"Vi vill att elsparkcyklarna ska göra det enklare att ta sig fram på Stockholms gator. I stället är det ofta precis tvärtom", konstaterar Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) i ett pressmeddelande.

Stadens politiska ledning har beslutat att felparkerade elsparkcyklar ska bestraffas med parkeringsböter på 250 kronor. Men böterna ges till företagen som hyr ut dem, och alltså inte till den senaste användaren.

"Det här sänder en tydlig signal från Stockholms stad att vi inte kan acceptera vad som helst i vår offentliga miljö. Ingen ska behöva vara rädd för att snubbla över en elsparkcykel på väg till mataffären", säger Helldén.

(Erik Paulsson Rönnbäck/TT)

 

Hjälp oss att driva tidningen vidare! En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingElsparkcykel ligger slängd på trottoaren. Arkivbild. Foto: Amir Nabizadeh/TT
Elsparkcykel ligger slängd på trottoaren. Arkivbild. Foto: Amir Nabizadeh/TT
Inrikes

Stockholm inför p-böter för elsparkcyklar

TT

Felparkerade elsparkcyklar som blockerar trottoarer och cykelvägar väcker mångas ilska – nu inför Stockholms stad parkeringsböter för de elektriska fordonen för att stävja problemet.

Elsparkcyklarna har på senare år svept fram över Europas huvudstäder och gjort det möjligt för många att förflytta sig från en plats till en annan utan att använda sig av kollektivtrafiken, dessutom med ett elektriskt fordon som inte släpper ut växthusgaser.

Men affärsmodellen ställer också till problem. När användarna hyr fordonet under en kort tidsperiod och sedan ska ansvara för parkeringen på egen hand, finns risk för att sparkcyklarna blockerar vägen för cyklister och gångtrafikanter.

Elsparkcyklar i centrala Stockholm. Foto: Sofia Drevemo

"Vi vill att elsparkcyklarna ska göra det enklare att ta sig fram på Stockholms gator. I stället är det ofta precis tvärtom", konstaterar Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) i ett pressmeddelande.

Stadens politiska ledning har beslutat att felparkerade elsparkcyklar ska bestraffas med parkeringsböter på 250 kronor. Men böterna ges till företagen som hyr ut dem, och alltså inte till den senaste användaren.

"Det här sänder en tydlig signal från Stockholms stad att vi inte kan acceptera vad som helst i vår offentliga miljö. Ingen ska behöva vara rädd för att snubbla över en elsparkcykel på väg till mataffären", säger Helldén.

(Erik Paulsson Rönnbäck/TT)

 

Hjälp oss att driva tidningen vidare! En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024