loadingUtställningen "Nordiska myter" på Nationalmuseum Jamtli öppnar den 18 maj. Pressbild. Foto: Viktor Fordell/Nationalmuseum
Utställningen "Nordiska myter" på Nationalmuseum Jamtli öppnar den 18 maj. Pressbild. Foto: Viktor Fordell/Nationalmuseum
Konst

Nordiska myter i fokus på Jamtli

TT/Sally Henriksson

Näcken, fältslag och gudar – utställningen "Nordiska myter" på Nationalmuseum Jamtli i Östersund fokuserar på bildkonstens berättande under 1800-talet.

– Det är en epok där vi har ett rikt material i våra samlingar och där flera av de mer populära konstnärerna finns med, som Carl Larsson, Elsa Beskow och John Bauer, säger Per Hedström som är utställningens kurator och utställningschef på Nationalmuseum.

"Nordiska myter" är den fjärde stora utställningen på Jamtli sedan museet öppnade i de nuvarande lokalerna 2018 och kommer att visas under närmare ett år.

Liksom tidigare är temat brett och den här gången sträcker verken sig över 1800-talet och en bit in på 1900-talet, från gudabilder och historiska fältslag till romantikens naturväsen och barnlitteraturens sagofigurer. En tid då många konstnärer inspirerades av myter, sagor och historiska berättelser. Den röda tråden är bildberättandet.

Nils Blommérs "Ängsälvor" från 1850 är ett av de verk som visas i utställningen. Pressbild. Foto: Nationalmuseum

– Det här är ett sätt att lyfta fram bildberättande under epoken före filmen, innan filmkonsten tog över berättandet i bild i början av 1900-talet.

Per Hedström menar att det skiftet skedde nästan sömlöst och att den estetik som kom att prägla filmkonsten när den växte fram i början av 1900-talet finns tydlig i 1800-talets bildkonst.

– Det finns ett estetiskt arv, inte minst i det bombastiska där en scen ur till exempel "Sagan om ringen" ser ut som en 1800-talsmålning.

Illustration ur "Tomtebobarnen" av Elsa Beskow. Beskow är en av dem som stod för den konstnärliga barnlitteraturen i början av 1900-talet. Pressbild. Foto: Nationalmuseum

Tragiska kungar

Flera av utställningens omkring 100 verk skildrar figurer och väsen ur nordisk mytologi – som Bengt Erland Fogelbergs skulpturer av fornnordiska gudar eller Ernst Josephsons oljemålning "Näcken". Andra berättar om händelser som faktiskt har skett, men som enligt Per Hedström ändå passar in under temat nordiska myter.

– De retoriska greppen är desamma oavsett om det är Karl den tolfte eller en sagofigur. Konstnärerna gjorde händelserna till myter genom att lyfta fram föredömen.

Oljemålningen "Gustav II Adolfs död i slaget vid Lützen" av Carl Wahlbom, 1855. Pressbild. Foto: Nationalmuseum

Vid den här tiden fanns en tanke om att man skulle bli en bättre människa av att kolla på konst eller bilder och konsten är därför full av moraliska föredömen. En stor del av de historiska målningarna är tragiska avbildningar av kungar. En skjuten eller död kung visar på ledarnas offervilja, förklarar Per Hedström. Ett verk där det blir extra tydligt är Carl Wahlboms "Gustav II Adolfs död i slaget vid Lützen" som ingår i utställningen med två versioner, och som kan tolkas som såväl nationalistisk som protestantisk propaganda.

– Den är så tekniskt skickligt gjord, man häpnar över att man kan måla på det sättet. Kungen är som en Jesusfigur som offrar sig för sitt folk – en perfekt figur att lyfta fram i svensk historieskrivning. Det är också en bild med många lager som visar hur mytbildning sker i bildkonsten.

"Nordiska myter" visas på Nationalmuseum Jamtli i Östersund. Pressbild. Foto: Nationalmuseum Jamtli

Inspirerat fantasy

Den som är bevandrad inom fantasygenren kommer kanske att känna igen sig i flera av verken. För det är tydligt att författare och filmskapare har inspirerats av 1800-talsmåleriet med exempelvis valkyrior som dundrar fram på målardukarna.

– Tolkien var intresserad av den traditionen både för berättelserna och det estetiska. Och till exempel en serie som "Game of thrones" har många bottnar och referenser till mytologin.

I början av 1900-talet växte intresset för mer högkvalitativ barnlitteratur och konstnärligt illustrerade folksagor, med bland andra Elsa Beskow och John Bauer i spetsen. Deras verk är fortfarande populära bland barn och vuxna.

– Det är de här två mer romantiskt färgade perioderna, före 1870 och efter 1890, då berättandet är som starkast. De verk vi visar här var den tidens sätt att berätta i bild, säger Per Hedström.

(Sally Henriksson/TT)

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Nordiska myter

(TT)

"Nordiska myter" visas på Nationalmuseum Jamtli i Östersund från den 18 maj 2021 till den 18 april 2022.

Utställningen handlar om berättande i bild i den nordiska konsten under 1800-talet och det tidiga 1900-talet.

Totalt visas runt 110 verk – främst målningar och skulpturer, men också teckningar, grafik och konsthantverksföremål. Samtliga verk i utställningen tillhör Nationalmuseum.

Nationalmuseum Jamtli öppnade sommaren 2018 och är en arena för konst- och designupplevelser i Östersund.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingUtställningen "Nordiska myter" på Nationalmuseum Jamtli öppnar den 18 maj. Pressbild. Foto: Viktor Fordell/Nationalmuseum
Utställningen "Nordiska myter" på Nationalmuseum Jamtli öppnar den 18 maj. Pressbild. Foto: Viktor Fordell/Nationalmuseum
Konst

Nordiska myter i fokus på Jamtli

TT/Sally Henriksson

Näcken, fältslag och gudar – utställningen "Nordiska myter" på Nationalmuseum Jamtli i Östersund fokuserar på bildkonstens berättande under 1800-talet.

– Det är en epok där vi har ett rikt material i våra samlingar och där flera av de mer populära konstnärerna finns med, som Carl Larsson, Elsa Beskow och John Bauer, säger Per Hedström som är utställningens kurator och utställningschef på Nationalmuseum.

"Nordiska myter" är den fjärde stora utställningen på Jamtli sedan museet öppnade i de nuvarande lokalerna 2018 och kommer att visas under närmare ett år.

Liksom tidigare är temat brett och den här gången sträcker verken sig över 1800-talet och en bit in på 1900-talet, från gudabilder och historiska fältslag till romantikens naturväsen och barnlitteraturens sagofigurer. En tid då många konstnärer inspirerades av myter, sagor och historiska berättelser. Den röda tråden är bildberättandet.

Nils Blommérs "Ängsälvor" från 1850 är ett av de verk som visas i utställningen. Pressbild. Foto: Nationalmuseum

– Det här är ett sätt att lyfta fram bildberättande under epoken före filmen, innan filmkonsten tog över berättandet i bild i början av 1900-talet.

Per Hedström menar att det skiftet skedde nästan sömlöst och att den estetik som kom att prägla filmkonsten när den växte fram i början av 1900-talet finns tydlig i 1800-talets bildkonst.

– Det finns ett estetiskt arv, inte minst i det bombastiska där en scen ur till exempel "Sagan om ringen" ser ut som en 1800-talsmålning.

Illustration ur "Tomtebobarnen" av Elsa Beskow. Beskow är en av dem som stod för den konstnärliga barnlitteraturen i början av 1900-talet. Pressbild. Foto: Nationalmuseum

Tragiska kungar

Flera av utställningens omkring 100 verk skildrar figurer och väsen ur nordisk mytologi – som Bengt Erland Fogelbergs skulpturer av fornnordiska gudar eller Ernst Josephsons oljemålning "Näcken". Andra berättar om händelser som faktiskt har skett, men som enligt Per Hedström ändå passar in under temat nordiska myter.

– De retoriska greppen är desamma oavsett om det är Karl den tolfte eller en sagofigur. Konstnärerna gjorde händelserna till myter genom att lyfta fram föredömen.

Oljemålningen "Gustav II Adolfs död i slaget vid Lützen" av Carl Wahlbom, 1855. Pressbild. Foto: Nationalmuseum

Vid den här tiden fanns en tanke om att man skulle bli en bättre människa av att kolla på konst eller bilder och konsten är därför full av moraliska föredömen. En stor del av de historiska målningarna är tragiska avbildningar av kungar. En skjuten eller död kung visar på ledarnas offervilja, förklarar Per Hedström. Ett verk där det blir extra tydligt är Carl Wahlboms "Gustav II Adolfs död i slaget vid Lützen" som ingår i utställningen med två versioner, och som kan tolkas som såväl nationalistisk som protestantisk propaganda.

– Den är så tekniskt skickligt gjord, man häpnar över att man kan måla på det sättet. Kungen är som en Jesusfigur som offrar sig för sitt folk – en perfekt figur att lyfta fram i svensk historieskrivning. Det är också en bild med många lager som visar hur mytbildning sker i bildkonsten.

"Nordiska myter" visas på Nationalmuseum Jamtli i Östersund. Pressbild. Foto: Nationalmuseum Jamtli

Inspirerat fantasy

Den som är bevandrad inom fantasygenren kommer kanske att känna igen sig i flera av verken. För det är tydligt att författare och filmskapare har inspirerats av 1800-talsmåleriet med exempelvis valkyrior som dundrar fram på målardukarna.

– Tolkien var intresserad av den traditionen både för berättelserna och det estetiska. Och till exempel en serie som "Game of thrones" har många bottnar och referenser till mytologin.

I början av 1900-talet växte intresset för mer högkvalitativ barnlitteratur och konstnärligt illustrerade folksagor, med bland andra Elsa Beskow och John Bauer i spetsen. Deras verk är fortfarande populära bland barn och vuxna.

– Det är de här två mer romantiskt färgade perioderna, före 1870 och efter 1890, då berättandet är som starkast. De verk vi visar här var den tidens sätt att berätta i bild, säger Per Hedström.

(Sally Henriksson/TT)

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Nordiska myter

(TT)

"Nordiska myter" visas på Nationalmuseum Jamtli i Östersund från den 18 maj 2021 till den 18 april 2022.

Utställningen handlar om berättande i bild i den nordiska konsten under 1800-talet och det tidiga 1900-talet.

Totalt visas runt 110 verk – främst målningar och skulpturer, men också teckningar, grafik och konsthantverksföremål. Samtliga verk i utställningen tillhör Nationalmuseum.

Nationalmuseum Jamtli öppnade sommaren 2018 och är en arena för konst- och designupplevelser i Östersund.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024