Nu när behovet av att söka sig till naturen är stort, känns det som att Chuyia Chias utställning ”Man and Land” ligger rätt i tiden. Hur kan vi hitta långsiktig hållbarhet i brukandet av jorden?
Chuyia är en mångsidig konstnär som lever och är verksam i Göteborg. Hon växte upp i en fiskeby i Malaysia och har sedan dess bott på olika platser i världen. Chuyia fick som ung vara med om odlingsprocessen på nära håll, i en kultur där familjen var självförsörjande och odlade jorden på ett hållbart sätt.
Som barn hade Chuyia känslan av att hon aldrig skulle bli fattig eftersom hon alltid kunde skörda från odlingarna eller plocka något ätbart från träden. Hon var trygg i vetskapen om att jorden alltid gav henne det hon behövde. Fortfarande tycker Chuyia att trädgårdsodling är en viktig process och en bra plats för reflektion.
I utställningens första del, Trädgården, möts deltagaren av en labyrint och ett från taket hängande, stort stycke torkat växtmaterial, där två över 3 000 år gamla kinesiska tecken framträder. Tecknen betyder plog och kultivering. Tillsammans är de en symbol för en tidig mänsklig kontakt med jorden.
Inspiration till labyrintformen, som är byggd av formar gjorda av böjt trä, har Chuyia fått från runt 3 500 år gamla geoglyfer från Amazonas. I labyrinten växer det, enligt folksägen, hälsosamma vetegräset. (Det sägs vara bra att dricka gräsets saft). Beroende på var i växtprocessen det befinner sig är det antingen klargrönt och spirande eller ljusbrunt och förmultnat. I den digitala utställningsversionen är gräset torkat.
Av det skira växtmaterialet purjolök har Chuyia sytt och vävt sju dräkter som hon kallar krigare. De står positionerade i utställningens andra del. Där vakar de över trädgården och skyddar växtprocessen. Omsorgsfullt har konstnären valt olika färger och nyanser för att skapa dräkternas mönster. När Chuyia skapade krigarserien såg hon krigaren som en symbol för alla människor som av olika orsaker står upp för frihet i världen.
Några dräkter hänger och svävar från taket. Andra får vi se på foton där Chuyia iklädd dessa poserar i naturmiljöer i olika världsdelar. Dräkterna utstrålar styrka men samtidigt också sårbarhet. De inger känslan av vördnad inför naturens helighet. Chuyia inspirerades bland annat av asiatiska soldat- och samurajdräkter när hon skapade dem. Hon valde materialet purjolök eftersom det är en billig och hälsosam grönsak som alla har tillgång till.
I utställningens sista delar tas ämnet genmodifierad mat upp och den avslutas i ett rum där betraktare skrivit ner sina tankar på stenar. Chuyia säger att hon har skapat utställningen som en berättelse. Även om delarna är tänkta att ses i en särskild följd verkar konstnären ta lätt på om någon betraktar dem från en annan utgångspunkt än den tänkta. Då skapas en annan berättelse. Det är i betraktaren som berättelsen skapas.
”Man and Land” avslutades nyligen på konstmuséet i Skövde. Utställningen består av 4 delar. Den belyser förhållandet mellan människan och jorden och sättet vi behandlar vår natur och miljö. På grund av restriktioner har utställningen mest hållits stängd men nu kan åskådare se den digitalt på Skövde Kulturhus hemsida. ”Man and Land” kommer också att visas på Havremagasinet i Boden från juni till september 2021.
Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.