Den digitala visningen med Märta Måås-Fjetterström är den första av sju programpunkter som under våren presenteras online av Kungliga Slottet i Stockholm.
Märta Måås-Fjetterström startade sin verksamhet 1919. Hon räknas som en av Sveriges största textilkonstnärer och byggde upp verksamheten Märta Måås-Fjetterström AB med kvalitativa textilier, som fortfarande är verksam.
Kungliga slottet i Stockholm hade en stor utställning med Måås-Fjetterströms verk som avslutades förra året men som nu lever vidare i digital form.
Digitala utställningar brukar variera i kvalitet, men det märks tydligt att Kungliga slottet bemästrar både tekniken och guidningen. Utställningskommissarie Kerstin Hagsgård samt scenograf Ulrika Wolff välkomnar oss till visningen.
Utställningen blev av tack vare kung Carl Gustafs engagemang för Måås-Fjetterström och invigdes på hundraårsdagen av hennes företags grundande. Guiderna berättar hur den kungliga släkten varit stora beundrare av Måås verk och gett stöd till hennes verksamhet.
– I kungens eget hem finns det väldigt många verk av Märta, berättar Hagsgård.
I den första presentationen möts vi av en matta med texten ”Se på mattorna – det är jag” invävt. Det är ett citat av Måås-Fjetterström som ett svar på frågan vem hon var. Måås-Fjetterström var sin konst och sitt livsverk men det är egentligen inte själva vävandet som är hennes arv utan mönstren och skisserna.
– Hon är kompositören och väverskorna är musikerna, berättar Kerstin.
Det är kanske detta som gjort att hennes livsverk på ett så bra sätt gått i arv.
Måås-Fjetterström dog påsken 1941 och arbetade just då på en bonad med den invävda texten ”Var vid gott mod”. Måås Fjetterström var kristen och uppväxt i en kristen familj. Vid slutet av hennes liv blev det kanske just denna bonad som fick representera henne.
– När hon gjorde det här visste hon att livet började närma sig slutet men ändå gjorde hon detta, ” Var vid gott mod”, berättar Ulrika.
Hennes familj var inte helt insatt i hennes konstnärskap, så det mesta av hennes skisser försvann efter hennes död. En del bevarades dock.
– Hon efterlämnade sig 700 skisser, de finns kvar, berättar Kerstin.
De två släktingar som fortfarande var vid liv stängde ateljén och ville sälja samtliga skisser, men livsverket räddades av Carl Malmsten, Erik Wettergren på Nationalmuseum, kung Gustav V och kronprins Gustav Adolf som bildade ett aktiebolag och räddade samlingarna. Namnet blev Märta Måås-Fjetterström, Verkstaden för svenska mattor och vävnader AB och den konstnärliga ledaren Barbro Nilsson anställdes. Idag har formen ändrats och sedan 2001 finns ett konstnärligt råd som arbetar tillsammans med företagsledningen och ägarna.
Den fysiska utställningen var oerhört välbesökt och är nu förevigad i digital form. Då de flesta verk som ställs ut är utlånade av privatpersoner är denna typ av utställningar svåra att få till och större utställningar med enbart Måås-Fjetterströms verk är ovanliga. Arrangörerna är nöjda med utställningen.
– Vi var i alla fall 130 000, sedan kom pandemin så vi förlängde den. Detta var en av våra absolut mest välbesökta utställningar, berättar Ulrika.
Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.