loading
Mattan ligger normalt i stora vardagsrummet på Ulriksdals slott. Den är över fem meter lång och visades på utställningen Märta Måås-Fjetterströms vävda värld. Foto: Sanna Argus Tirén
Mattan ligger normalt i stora vardagsrummet på Ulriksdals slott. Den är över fem meter lång och visades på utställningen Märta Måås-Fjetterströms vävda värld. Foto: Sanna Argus Tirén
Konst

Arvet efter Måås-Fjetterström

Anton Nilsson

Den digitala visningen med Märta Måås-Fjetterström är den första av sju programpunkter som under våren presenteras online av Kungliga Slottet i Stockholm.

Märta Måås-Fjetterström startade sin verksamhet 1919. Hon räknas som en av Sveriges största textilkonstnärer och byggde upp verksamheten Märta Måås-Fjetterström AB med kvalitativa textilier, som fortfarande är verksam.

Kungliga slottet i Stockholm hade en stor utställning med Måås-Fjetterströms verk som avslutades förra året men som nu lever vidare i digital form.

Digitala utställningar brukar variera i kvalitet, men det märks tydligt att Kungliga slottet bemästrar både tekniken och guidningen. Utställningskommissarie Kerstin Hagsgård samt scenograf Ulrika Wolff välkomnar oss till visningen.

Utställningen blev av tack vare kung Carl Gustafs engagemang för Måås-Fjetterström och invigdes på hundraårsdagen av hennes företags grundande. Guiderna berättar hur den kungliga släkten varit stora beundrare av Måås verk och gett stöd till hennes verksamhet.

– I kungens eget hem finns det väldigt många verk av Märta, berättar Hagsgård.

I den första presentationen möts vi av en matta med texten ”Se på mattorna – det är jag” invävt. Det är ett citat av Måås-Fjetterström som ett svar på frågan vem hon var. Måås-Fjetterström var sin konst och sitt livsverk men det är egentligen inte själva vävandet som är hennes arv utan mönstren och skisserna.

– Hon är kompositören och väverskorna är musikerna, berättar Kerstin.

Det är kanske detta som gjort att hennes livsverk på ett så bra sätt gått i arv.

Måås-Fjetterström dog påsken 1941 och arbetade just då på en bonad med den invävda texten ”Var vid gott mod”. Måås Fjetterström var kristen och uppväxt i en kristen familj. Vid slutet av hennes liv blev det kanske just denna bonad som fick representera henne.

– När hon gjorde det här visste hon att livet började närma sig slutet men ändå gjorde hon detta, ” Var vid gott mod”, berättar Ulrika.

Hennes familj var inte helt insatt i hennes konstnärskap, så det mesta av hennes skisser försvann efter hennes död. En del bevarades dock.

– Hon efterlämnade sig 700 skisser, de finns kvar, berättar Kerstin.

De två släktingar som fortfarande var vid liv stängde ateljén och ville sälja samtliga skisser, men livsverket räddades av Carl Malmsten, Erik Wettergren på Nationalmuseum, kung Gustav V och kronprins Gustav Adolf som bildade ett aktiebolag och räddade samlingarna. Namnet blev Märta Måås-Fjetterström, Verkstaden för svenska mattor och vävnader AB och den konstnärliga ledaren Barbro Nilsson anställdes. Idag har formen ändrats och sedan 2001 finns ett konstnärligt råd som arbetar tillsammans med företagsledningen och ägarna.

Den fysiska utställningen var oerhört välbesökt och är nu förevigad i digital form. Då de flesta verk som ställs ut är utlånade av privatpersoner är denna typ av utställningar svåra att få till och större utställningar med enbart Måås-Fjetterströms verk är ovanliga. Arrangörerna är nöjda med utställningen.

– Vi var i alla fall 130 000, sedan kom pandemin så vi förlängde den. Detta var en av våra absolut mest välbesökta utställningar, berättar Ulrika.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

AB MMF

Företaget fick sin nuvarande form som ”Märta Måås-Fjetterström, Verkstaden för svenska mattor och vävnader AB” (AB MMF) 1942, året efter att Måås-Fjetterström gått bort.Studion ligger i Båstad och säljer över hela världen.

I studion i Båstad arbetar fjorton vävare som är skolade i traditionella tekniker för att kunna föra vidare det arv som Måås-Fjetterström grundlade. All vävning börjar med skisser. I studion finns över tusen olika skisser varav nästan 700 är gjorda av Måås-Fjetterström själv.

Källa: AB MMF

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Mattan ligger normalt i stora vardagsrummet på Ulriksdals slott. Den är över fem meter lång och visades på utställningen Märta Måås-Fjetterströms vävda värld. Foto: Sanna Argus Tirén
Mattan ligger normalt i stora vardagsrummet på Ulriksdals slott. Den är över fem meter lång och visades på utställningen Märta Måås-Fjetterströms vävda värld. Foto: Sanna Argus Tirén
Konst

Arvet efter Måås-Fjetterström

Anton Nilsson

Den digitala visningen med Märta Måås-Fjetterström är den första av sju programpunkter som under våren presenteras online av Kungliga Slottet i Stockholm.

Märta Måås-Fjetterström startade sin verksamhet 1919. Hon räknas som en av Sveriges största textilkonstnärer och byggde upp verksamheten Märta Måås-Fjetterström AB med kvalitativa textilier, som fortfarande är verksam.

Kungliga slottet i Stockholm hade en stor utställning med Måås-Fjetterströms verk som avslutades förra året men som nu lever vidare i digital form.

Digitala utställningar brukar variera i kvalitet, men det märks tydligt att Kungliga slottet bemästrar både tekniken och guidningen. Utställningskommissarie Kerstin Hagsgård samt scenograf Ulrika Wolff välkomnar oss till visningen.

Utställningen blev av tack vare kung Carl Gustafs engagemang för Måås-Fjetterström och invigdes på hundraårsdagen av hennes företags grundande. Guiderna berättar hur den kungliga släkten varit stora beundrare av Måås verk och gett stöd till hennes verksamhet.

– I kungens eget hem finns det väldigt många verk av Märta, berättar Hagsgård.

I den första presentationen möts vi av en matta med texten ”Se på mattorna – det är jag” invävt. Det är ett citat av Måås-Fjetterström som ett svar på frågan vem hon var. Måås-Fjetterström var sin konst och sitt livsverk men det är egentligen inte själva vävandet som är hennes arv utan mönstren och skisserna.

– Hon är kompositören och väverskorna är musikerna, berättar Kerstin.

Det är kanske detta som gjort att hennes livsverk på ett så bra sätt gått i arv.

Måås-Fjetterström dog påsken 1941 och arbetade just då på en bonad med den invävda texten ”Var vid gott mod”. Måås Fjetterström var kristen och uppväxt i en kristen familj. Vid slutet av hennes liv blev det kanske just denna bonad som fick representera henne.

– När hon gjorde det här visste hon att livet började närma sig slutet men ändå gjorde hon detta, ” Var vid gott mod”, berättar Ulrika.

Hennes familj var inte helt insatt i hennes konstnärskap, så det mesta av hennes skisser försvann efter hennes död. En del bevarades dock.

– Hon efterlämnade sig 700 skisser, de finns kvar, berättar Kerstin.

De två släktingar som fortfarande var vid liv stängde ateljén och ville sälja samtliga skisser, men livsverket räddades av Carl Malmsten, Erik Wettergren på Nationalmuseum, kung Gustav V och kronprins Gustav Adolf som bildade ett aktiebolag och räddade samlingarna. Namnet blev Märta Måås-Fjetterström, Verkstaden för svenska mattor och vävnader AB och den konstnärliga ledaren Barbro Nilsson anställdes. Idag har formen ändrats och sedan 2001 finns ett konstnärligt råd som arbetar tillsammans med företagsledningen och ägarna.

Den fysiska utställningen var oerhört välbesökt och är nu förevigad i digital form. Då de flesta verk som ställs ut är utlånade av privatpersoner är denna typ av utställningar svåra att få till och större utställningar med enbart Måås-Fjetterströms verk är ovanliga. Arrangörerna är nöjda med utställningen.

– Vi var i alla fall 130 000, sedan kom pandemin så vi förlängde den. Detta var en av våra absolut mest välbesökta utställningar, berättar Ulrika.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

AB MMF

Företaget fick sin nuvarande form som ”Märta Måås-Fjetterström, Verkstaden för svenska mattor och vävnader AB” (AB MMF) 1942, året efter att Måås-Fjetterström gått bort.Studion ligger i Båstad och säljer över hela världen.

I studion i Båstad arbetar fjorton vävare som är skolade i traditionella tekniker för att kunna föra vidare det arv som Måås-Fjetterström grundlade. All vävning börjar med skisser. I studion finns över tusen olika skisser varav nästan 700 är gjorda av Måås-Fjetterström själv.

Källa: AB MMF

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024