Myter om kost och hälsa: 11 myter om näring och välmående
Finns det myter om kost och hälsa som du trott på?


Har du bestämt dig för att äta mer hälsosamt framöver? Många saker som du trodde var sant om kost och hälsa kanske inte stämmer. Här bemöter vi elva vanliga myter som handlar om näring och välmående.

1. Råa morötter innehåller mer näring än tillagade

 

Tvärtemot vad många av oss trott så ger tillagade morötter oss faktiskt mer näring än råa. När morötter tillagas eller processas bryts de starka cellväggarna ner och betakarotenet blir mer lättillgängligt.

Samma sak gäller för tomater. Tomatprodukter som sås, puré eller juice innehåller upp till tio gånger mer tillgängligt lykopen än färska tomater.

2. Morötter förbättrar mörkerseendet

 

Myten att man får förbättrat mörkerseende av att äta morötter kommer från andra världskriget. Britterna spred ryktet att deras piloter lyckades skjuta ner tyska bombplan nattetid tack vare att de åt så mycket morötter och därmed fick bättre mörkerseende. Sanningen var den att de brittiska piloterna använde radar, men ville hålla det hemligt för tyskarna.

Att äta morötter kan däremot förbättra synen för den som har brist på A-vitamin, vilket påverkar synen. Om man redan har bra syn får man inte bättre syn av att äta mer morötter.

3. Fryst och konserverad frukt och grönsaker innehåller mindre näring än färsk

 

Det här kan stämma om du själv odlar frukt och grönsaker. Däremot har det mesta av det vi hittar i frukt- och grönsaksavdelningen ofta fraktats och lagrats i flera dagar eller veckor. Under den tiden förlorar de näring naturligt.

Frukt och grönsaker som istället blir konserverade eller frysta direkt efter skörd, när de är som färskast, förlorar minimalt med vitaminer och mineraler.

4. Det tar flera år för kroppen att bryta ner tuggummi

 

Du behöver inte få panik när ditt barn råkar svälja en bit tuggummi. Tuggummi kräver ingen specialbehandling i matsmältningssystemet utan bryts ner i småbitar precis som annan mat. Det som inte kan sönderdelas kommer att gå rakt igenom kroppen.

5. En sängfösare hjälper dig att sova bättre

 

Vanan att ta en liten alkoholhaltig drink innan sänggåendet för att kunna sova gott har funnits i århundraden. En studie på 500 människor har visat att en liten drink innan sängdags faktiskt får dig att somna fortare, men den kan istället försämra sömnen. De deltagare som drack somnade snabbare, oavsett hur mycket de drack, och sov längre i djupsömn under den första halvan av natten. När sedan alkoholen slog till vaknade de oftare och fick mer avbrott i sömnen.

6. 8 glas vatten om dagen är bra för hälsan

 

Antalet glas vatten som behövs för att må bra är olika från person till person, beroende på ålder, omgivning, kost, det sammanlagda hälsotillståndet och flera andra faktorer. Det finns inte en standard som passar för alla jordens människor. Drick när du känner att du behöver det och det kommer att vara tillräckligt.

7. Drick öl innan vinet för att må bättre dagen efter

 

Du har kanske hört att man blir dålig av att drick vin innan öl, men att det går bra att dricka öl innan vin. Det finns många faktorer som bidrar till hur man mår dagen efter, men tumregeln är att ju mer du dricker och ju snabbare, desto värre blir baksmällan. Det är mängden, inte ordningen på dryckerna, som avgör.

Att blanda olika alkoholhaltiga drycker kan ändå vara en dålig idé. Enligt forskning kan människor som växlar mellan olika drycker lättare tappa räkningen på hur många glas de har druckit av varje sort och dricker kanske därför mer än de kan hantera.

8. Få starkare ben av att dricka mjölk

 

Människor behöver kalcium och D-vitamin för att få starka ben, och i mjölk finns bådadera. Men, att dricka mjölk verkar tyvärr inte kunna minska risken för benfrakturer. En studie vid Harvard University på över 330 000 människor visade att de som drack ett glas mjölk per vecka inte löpte större risk att bryta en höft eller en arm än de som drack två glas eller mer per vecka. En annan studie gav inga bevis för att mjölkdrickande i tonåren skulle minska risken för frakturer i höften som vuxen.

Om målet är att förebygga benfrakturer så verkar inte enbart mjölk vara tillräckligt. Komplettera gärna kosten med annan mat som sojabönor, mandlar och sardiner, för att möta ditt behov av kalcium och D-vitamin.

9. Skölj rått kött innan tillagning för att få bort bakterier

 

Amerikanska jordbruksdepartementet rekommenderar faktiskt att man inte sköljer köttet innan tillagning. En del bakterier går inte att skölja bort oavsett hur mycket man försöker, medan andra hamnar i diskvasken, på annan mat eller på kroppen. Så länge man tillagar köttet till rätt temperatur så kommer bakterierna att dö, så det finns egentligen ingen anledning att riskera smitta genom att tvätta det.

Svenska Livsmedelsverket ger råd om hygien vid matlagning, men nämner inte att skölja rått kött.

10. Bruna ägg är nyttigare än vita ägg

 

Äggets färg beror på hönans ras. Olika raser lägger ägg med olika färger på äggen. Det stämmer att höns som har en bättre levnadsmiljö och äter en mer hälosam kost lägger mer näringsrika ägg, men om levnadsförhållandena är desamma så är bruna och vita ägg lika näringsrika.

11. "Mata en förkylning men låt febern svälta"

 

Tanken att svälta bort febern kommer från sen medeltid när människor trodde att fasta kunde kyla ner en överhettad kropp. Människor på medeltiden skyllde på förkylning när kroppen var kall och trodde därför att kroppen skulle återfå värmen igen om man åt mer. Den gamla visdomen stämmer till viss del. Oavsett om det är förkylning eller feber som kroppen brottas mot så är svält aldrig ett alternativ. När kroppen är varm av feber betyder det att immunförsvaret arbetar hårt med att ta hand om en infektion. Det kan kosta mycket energi och då är det viktigt att få i sig kalorier. Man behöver också dricka mycket vatten.