5 orsaker till sockerbegär


Jag möter ganska många patienter på min akupunkturpraktik som säger att de har sockerbegär. Vissa kan inte låta bli att äta godis på jobbet, andra kan inte sluta äta godis efter middagen, och vissa vill bara ha sötsaker hela dagen, varje dag.

Att socker har fått sig en rejäl känga är en sak som är säker. Det ger tomma kalorier, lägger grunden för typ 2-diabetes och kan göra människor tjocka. Trots de långsiktiga, negativa hälsoeffekterna som kommer av att äta för mycket sötsaker, så finns det massor av människor som längtar efter socker som om det vore vatten i en öken. Hur kan det komma sig?

När du har begär efter sötsaker, betyder det framför allt att du längtar efter det din kropp behöver för att skapa energi.

Traditionell kinesisk medicin har mycket att säga om socker och varför så många människor har begär efter det. För det första, även om du kanske tror att socker alltid är som djävulen förklädd, så anses det inte inom kinesisk medicin att allt sött nödvändigtvis är dåligt. Livsmedel som är söta, men har ett näringsvärde anses vara fullt söta. Färsk och torkad frukt, morötter, vissa spannmål, fänkålsfrön och till och med lite choklad med nötter och frukt eller morotskaka kan anses vara fullt söta. På den motsatta sidan är läsk, munkar och godis tomt söta, eftersom det knappast går att hitta någon näring i dem.

Anledningen till att du längtar efter de söta smakerna handlar om energi. Det beror på att allt du äter bryts ner till glukos – enkelt socker – det är kroppens grundläggande bränsle. En av matsmältningens viktigaste funktioner är att omvandla maten vi äter till glukos, vilket ger kroppen den energi den behöver för att utföra sina dagliga uppgifter. Inom kinesisk medicin handlar det bland annat om att upprätthålla immunförsvaret, kroppstemperaturen, rörelse, matsmältning och mental funktion.

När du har begär efter sötsaker, betyder det i själva verket att du längtar efter det din kropp behöver för att skapa energi. Din kropp går på lågvarv, och du är hungrig efter att fylla på med nya byggstenar. Det finns en mängd olika anledningar till varför du kanske inte får den energi du behöver, till exempel:

1. Näringsbrist

Du kanske inte äter tillräckligt med kalorier, inte äter tillräckligt med nyttig mat eller inte den rätta maten för din kropp. Om det du äter inte fyller på din energi tillräckligt, kommer du sannolikt få begär efter snabba, energiboostande sötsaker.

2. Dålig matsmältning

Matsmältningens roll är att omvandla mat till energi och näringsämnen. Men om matsmältningen inte fungerar bra, görs inte det jobbet effektivt. Hur vet du om det är så i ditt fall? Några varningstecken är trötthet, slöhet och matsmältningsproblem av olika slag, alltifrån gaser och mullrande mage till illamående, magont, dålig aptit, halsbränna och tarmproblem.

3. Stress

Det här handlar egentligen om att stress orsakar dålig matsmältning. När man är känslomässigt upprörd, orolig eller stressad är det vanligt att matsmältningen slutar fungera. Det har faktiskt påståtts att tarmen är den andra hjärnan. När man är känslomässigt stressad växlar kroppen över till kamp- och flyktläge och skickar energi till de system som behövs för tillfället, men stänger av andra som inte är nödvändiga, såsom matsmältning, immunitet och vissa minnesfunktioner.

4. Vår livsmedelsförsörjning

Vänta, va? Jo, det är faktiskt sant, sättet som vår mat tillverkas på är en indirekt bov till varför vi vill ha socker. Det är helt enkelt så att man inte får i sig den mängd energi man behöver från maten, på grund av det sätt som den för närvarande odlas och tillverkas på. Till exempel utplånar megaskördar, som odlas år efter år på samma fält, jordens mineraler och näringsämnen, så med tiden innehåller grödorna mindre och mindre näring. Dessutom bearbetas mycket av vår mat – den värms upp, kyls, denatureras, konserveras och sedan förpackas den för masskonsumtion. Det här är inte den mat som våra mor- och farföräldrar åt, och den ger inte heller samma näringmängd. Som ett resultat får många av oss begär efter näring och energi i form av sötsaker.

5. Stöd för matsmältningen

Slutligen har vi begär efter socker för att det är ett stöd för matsmältningen. I kinesisk medicin har varje organsystem en specifik smak som hör samman med det. Lite grand av den smaken förstärker systemet, men för mycket tynger ner det. Sött är smaken som är kopplad till matsmältningen, vilket är mage/mjälte i traditionell kinesisk medicin. När man ätit klart en måltid vill de flesta ha något lite sött för att förbättra matsmältningen. Förr i tiden räckte det med bara lite dadlar eller torkad frukt för att tillfredställa det sötbehovet. Idag är det cheesecake, glass och kakor som gäller; mat som bara tjänar till att utmatta matsmältningen och öka behovet av ännu mer sötsaker.

Även om du har ett överdrivet, okontrollerat begär efter söt mat, så är det ändå inte hopplöst. Ta en titt på din matsmältning – kan den bli bättre? Är ditt liv alltför stressigt? Äter du en varierad och nyttig kost? Har du tillräckligt med energi? Om du har problem inom några av dessa områden är det kanske dags att besöka en läkare i traditionell kinesisk medicin. De kan hjälpa dig att hitta grundorsaken till dina begär och kan hjälpa dig att lägga upp en plan för att komma tillbaka på rätt spår, vilket troligtvis kommer att innefatta akupunktur, kost- och örtterapi, samt vissa livsstilsförändringar.

Lynn Jaffee är licensierad akupunktör och författare till boken ”Simple Steps: The Chinese Way to Better Health”. Artikeln är översatt från engelska, och kan läsas här.

 

Vildhundarna vill ta elefantungen men mamman ingriper – otrolig urkraft

Den här förföljelsen har pågått i 19 år – känner du till den?