Livsmedel som stärker hjärnan
Blåbär är bra för hjärnan.


Vore det inte toppen om det fanns ett magiskt piller för hjärnstyrka? Eller åtminstone något livsmedel man kunde äta för att vara säker på att minnet och förmågan att ta beslut fortfarande är bra i framtiden?

Tyvärr är saker och ting inte så enkla. Minnet blir sämre och det är vanligt att den kognitiva förmågan går utför med åren. Låg stimulans, inflammation, isolering, med mera, kan allt bidra till att hjärnan blir långsammare. En sak man ändå kan fundera på är hur kosten påverkar hjärnans hälsa.

Kosten kan slå till i högre ålder. Bortsett från att aptiten kan försämras, så kan måltiderna bli mindre näringsrika. Det kan handla om en vana eller minskad lust att laga mat, men många människor äter mindre hälsosam mat när de blir äldre och det här kan ha stor inverkan på hjärnans hälsa.

Att bibehålla hjärnans hälsa och minska minnesförlust och försämrad kognitiv förmåga involverar flera faktorer, men vad man äter kan hjälpa eller hindra. Här är några livsmedel som är nära kopplade till förbättrad hjärnhälsa.

Gröna blad

Spenat, grönkål och broccoli innehåller alla rikligt med K-vitamin och antioxidanter som kan hjälpa till att få försämringen av kognitiv förmåga att gå långsammare. Ät gärna tre portioner (3 dl) dagligen.

Grönkål kan stuvas, hackas i sallad eller mixas i en grön drink med en höghastighetsmixer.

Fet fisk

Omega-3, särskilt DHA, spelar en viktig roll för hjärnhälsan. Förutom att omega-3 har antioxidativ verkan, så finns det också i stora mängder i hjärnan. Forskare har kopplat dessa fetter till lägre nivåer beta-amyloid, plack som formas i hjärnan och kan bidra till Alzheimers. Vildfångad tonfisk, lax och ål är bra källor. Här rekommenderas tre portioner per vecka.

Bär

Bär innehåller flavonoider, som har antioxidativ effekt. I en forskningsstudie såg man att genom att äta fem deciliter eller mer blåbär och jordgubbar per dag kunde minnesförsämringen minska med mer än två år.

Valnötter

De här nötterna är fulla av hälsosamma fetter som kopplas till bättre minne. De är rika på omega-3-fettsyrana ALA, som kan minska blodtrycket och förbättra cirkulationen, vilket hjälper till att få mer syrerikt blod till hjärnan. Ungefär en handfull per dag borde vara tillräckligt.

Valnötter är gott i yoghurten, på gröten, i salladen, eller bara som snacks.

Mohan Garikiparithi har examen i medicin från Osmania University. Artikeln publicerades ursprungligen på Bel Marra Health.

För Livsmedelsverkets rekommendationer, se här.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.