12 Livsmedel som liknar de organ de är bra för
Antikens signaturlära har betydelse när forskare upptäcker födoämnenas dolda värld
Valnötter är bra för hjärnhälsan, och har liknande form som hjärnan. Foto: Pixabay


För århundraden sedan följde många människor en filosofi som kallas signaturläran. Det innebar att man valde ut vissa frukter, grönsaker och andra växter som liknade olika organ och beslutade att de måste vara bra för den kroppsdelen. Låter det lite bisarrt?

Det visade sig att våra förfäder faktiskt inte var långt ifrån sanningen. Här är tolv exempel på livsmedel som liknar de organ som de är bra för och varför.

1. Avokado och livmodern

Avokado innehåller omega-3-fettsyror som hjälper till att minska utsöndringen av ett hormonliknande ämne (prostaglandin) som kan göra att livmodern drar ihop sig och orsakar smärta.  Avokado är också en utmärkt källa till C-vitamin, vilket kan bidra till att minska risken för att muskelknutor utvecklas i livmodern.

2. Morötter och ögon

Morötter innehåller höga halter av betakaroten, en kraftfull antioxidant som kroppen omvandlar till A-vitamin. Detta är troligtvis den största positiva effekten som morötter har på ögonen. A-vitamin spelar en viktig roll i att minska risken för att utveckla makuladegeneration (Åldersförändringar i gula fläcken) hos äldre personer. Observera dock att morötter (eller A-vitamin) inte kan förbättra synen om du inte har A-vitaminbrist.

3. Selleri och ben

Raka och robusta stjälkar av selleri liknar mänskliga skelettben, särskilt de i benen och armarna. Selleri innehåller mycket K-vitamin som tillsammans med D-vitamin stärker benen på cellnivå. K-vitamin underlättar också upptagningen av kalcium, ett mineral som är avgörande för benhälsan. Andra näringsämnen i selleri som stödjer benhälsan är C-vitamin (hjälper till att bilda kollagen, ett protein som binder samman benmatrix och celler), magnesium (fungerar tillsammans med kalcium), och mangan (hjälper till att skapa bindväv).

4. Musslor och testiklar

Livsmedel som är rika på antioxidanter bidrar till att förhindra inflammation som kan leda till en mängd kroniska sjukdomar, inklusive testikelcancer. Musslor innehåller flera antioxidanter, inklusive en stor mängd selen och höga nivåer av koppar, zink,  A- och C-vitamin. Musslor innehåller också en hel del vitamin B5, som har visat sig förbättra testikelfunktionen hos råttor.

5. Citrus och brösten

Citrusfrukter, så som citroner, apelsiner, lime och grapefrukt, har visat sig bidra till att förhindra bröstcancer. Dessa livsmedel är stora källor till karotenoider och flavonoider, som hänger samman med en minskad risk för cancer.

6. Ingefära och magen

Ingefära har en lång historia som ett naturligt botemedel mot magproblem i många kulturer, inklusive matsmältningsbesvär, illamående och kräkningar. Forskare har upptäckt att det finns ett fytonäringsämne som heter gingerol i örten, som kan bidra till att förhindra illamående och kräkningar. Är det förvånande att örten ser ut som organet?

7. Druvor och lungorna

Om du undrar på vilket sätt druvor ser ut som lungor, så finns likheten inuti organet. Det är där alveolerna (små grenar av vävnad där syret går igenom) finns och de ser ut som en vindruvsklase. En koppling mellan druvor och lungorna sitter i fröna, som innehåller proantocyanidiner. Detta ämne har visat sig förbättra astma som orsakas av allergier.

8. Svamp och öron

Svamp är en bra källa till D-vitamin, som spelar en avgörande roll för hörseln och öronhälsan. D-vitamin är viktig i bildandet av de ömtåliga ben som finns i öronen samt att de fungerar som de ska.

9. Oliver och äggstockarna

Likheten mellan oliver och äggstockar är lätt att se, men har dessa små frukter några fördelar för dessa kvinnliga organ? Några av de livsmedel som anses vara viktiga för livmoderhälsan är  just frukt och hälsosam fet mat. Oliver passar in i båda dessa kategorier.

10. Sötpotatis och bukspottkörteln

Sötpotatis är bra för bukspottkörteln på flera olika sätt. För alla som har pankreatit är det viktigt att äta näringsrika livsmedel och då passar sötpotatis. Denna råvara är väldigt rik på betakaroten/A-vitamin, samtidigt som den innehåller stora mängder C-vitamin, kalium, järn och magnesium. Sötpotatis hjälper också till att balansera det glykemiska indexet och är därför bra vid diabetes. Sötpotatis har också en positiv påverkan på bukspottkörteln som producerar insulin.

11. Tomater och hjärtat

Sambandet mellan tomater och hjärtat ligger i antioxidanten lykopen, som finns i höga halter i tomater. Lykopen anses hjälpa till att minska risken för hjärtsjukdomar.

12. Valnötter och hjärnan

En skalad valnöt ser ut som en minihjärna och likheten är fascinerande. Valnötter har nästan dubbelt så många antioxidanter som andra nötter och de är även rika på omega-3-fettsyran som kallas DHA (dokosahexaensyra). DHA är avgörande för en sund utveckling av hjärnan och påverkar också humöret och uppfattningsförmågan.

Andrea Donsky är författare, registrerad holistisk nutritionist, chefredaktör för NaturallySavvy.com och en av grundarna av The Healthy Shopper Inc. och Naturally Savvy Media. Artikeln publicerades ursprungligen på NaturallySavvy.com – mottagare av Healthlines Best Healty Living Blogs for 2019.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.