loading
Förbundskansler Angela Merkel vid utfrågningen av den parlamentarisk kommittén. Foto: Markus Schreiber
Förbundskansler Angela Merkel vid utfrågningen av den parlamentarisk kommittén. Foto: Markus Schreiber
Utrikes

Merkel nekar till kännedom om avgasbluffen

Epoch Times

Tysklands förbundskansler Angela Merkel har frågats ut av en parlamentarisk kommitté om sin roll i den jättelika avgasbluff där nationalklenoden Volkswagen står i centrum.

Hon nekar helt till att ha haft någon som helst kännedom i förväg om bluffen.

- Jag fick bara reda på det genom medierapporter, säger hon enligt Reuters.

Regeringen har hela tiden hävdat att den inte hade någon kännedom om fusket innan skandalen blev känd, hösten 2015, och Merkel håller fast vid det.

Hon säger att hon först fick kännedom om det hela den 19 september 2015 och den 21 september informerades hon av transportminister Alexander Dobrindt.

Hon talade senare, "sannolikt den 22 september", i telefon med Volkswagens dåvarande koncernchef Martin Winterkorn.

"Belysa saker"

På frågan vad hon fick veta av Winterkorn svarade Merkel:

- Ingenting som jag inte redan visste utifrån informationen från transportministern och medierna.

Merkel säger att hon sade till Dobrindt att tillsätta en utredning om avgasskandalen.

- Jag uppmanade honom att göra allt för att belysa saker som vi inte redan visste.

Frågan har fått aktualitet efter uppgifter om ett möte i april 2010 som Merkel och Arnold Schwarzenegger, då guvernör i Kalifornien.

Med på mötet var även Mary Nichols, chef för den kaliforniska miljömyndigheten Carb (California Air Resources Board).

Under mötet ska Merkel ha gått till attack mot Kaliforniens stränga regler för avgasutsläpp, skriver The Wall Street Journal.

"Inga förklaringar"

Nichols frågades i måndags ut av det utskott i förbundsdagen som även grillade Merkel. Nichols bekräftade då att Merkel kritiserade regleringen för dieselfordon i Kalifornien, som är USA:s mest folkrika stat.

Det skriver nyhetsbyrån AFP, med hänvisning till en sammanfattning av vittnesmålet som publicerats på förbundsdagens webbplats.

Nichols blev även "överraskad" av att den tyska regeringschefen hade sådana detaljkunskaper om ämnet.

Merkel säger att hon inte fått några intryck av att tyska myndigheter gjort några fel i hanteringen av frågan. På frågan om varför det var amerikanska myndigheter, och inte tyska, som avslöjade avgasbluffen svarade hon:

- Jag har inga förklaringar till det.

(TT)





Kostar VW hundratals miljarder

Det var 2015 som USA:s miljömyndighet EPA upptäckte att Volkswagen manipulerat mjukvara för att dieselbilar skulle uppvisa bättre resultat i utsläppstester.

I september medgav biljätten att omkring elva miljoner bilar runt om i världen omfattats av fusket.

VW:s kostnader för skandalen kommer att bli gigantiska. Hittills har bolaget avsatt 22,6 miljarder euro (cirka 215 miljarder kronor) för att täcka böter och förlikningskostnader.

Slutsumman kommer dock att bli betydligt högre än så - bara i USA har VW gått med på att betala ut nästan 25 miljarder dollar, runt 225 miljarder kronor.

Källor: TT:s arkiv, AFP, WSJ

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Förbundskansler Angela Merkel vid utfrågningen av den parlamentarisk kommittén. Foto: Markus Schreiber
Förbundskansler Angela Merkel vid utfrågningen av den parlamentarisk kommittén. Foto: Markus Schreiber
Utrikes

Merkel nekar till kännedom om avgasbluffen

Epoch Times

Tysklands förbundskansler Angela Merkel har frågats ut av en parlamentarisk kommitté om sin roll i den jättelika avgasbluff där nationalklenoden Volkswagen står i centrum.

Hon nekar helt till att ha haft någon som helst kännedom i förväg om bluffen.

- Jag fick bara reda på det genom medierapporter, säger hon enligt Reuters.

Regeringen har hela tiden hävdat att den inte hade någon kännedom om fusket innan skandalen blev känd, hösten 2015, och Merkel håller fast vid det.

Hon säger att hon först fick kännedom om det hela den 19 september 2015 och den 21 september informerades hon av transportminister Alexander Dobrindt.

Hon talade senare, "sannolikt den 22 september", i telefon med Volkswagens dåvarande koncernchef Martin Winterkorn.

"Belysa saker"

På frågan vad hon fick veta av Winterkorn svarade Merkel:

- Ingenting som jag inte redan visste utifrån informationen från transportministern och medierna.

Merkel säger att hon sade till Dobrindt att tillsätta en utredning om avgasskandalen.

- Jag uppmanade honom att göra allt för att belysa saker som vi inte redan visste.

Frågan har fått aktualitet efter uppgifter om ett möte i april 2010 som Merkel och Arnold Schwarzenegger, då guvernör i Kalifornien.

Med på mötet var även Mary Nichols, chef för den kaliforniska miljömyndigheten Carb (California Air Resources Board).

Under mötet ska Merkel ha gått till attack mot Kaliforniens stränga regler för avgasutsläpp, skriver The Wall Street Journal.

"Inga förklaringar"

Nichols frågades i måndags ut av det utskott i förbundsdagen som även grillade Merkel. Nichols bekräftade då att Merkel kritiserade regleringen för dieselfordon i Kalifornien, som är USA:s mest folkrika stat.

Det skriver nyhetsbyrån AFP, med hänvisning till en sammanfattning av vittnesmålet som publicerats på förbundsdagens webbplats.

Nichols blev även "överraskad" av att den tyska regeringschefen hade sådana detaljkunskaper om ämnet.

Merkel säger att hon inte fått några intryck av att tyska myndigheter gjort några fel i hanteringen av frågan. På frågan om varför det var amerikanska myndigheter, och inte tyska, som avslöjade avgasbluffen svarade hon:

- Jag har inga förklaringar till det.

(TT)





Kostar VW hundratals miljarder

Det var 2015 som USA:s miljömyndighet EPA upptäckte att Volkswagen manipulerat mjukvara för att dieselbilar skulle uppvisa bättre resultat i utsläppstester.

I september medgav biljätten att omkring elva miljoner bilar runt om i världen omfattats av fusket.

VW:s kostnader för skandalen kommer att bli gigantiska. Hittills har bolaget avsatt 22,6 miljarder euro (cirka 215 miljarder kronor) för att täcka böter och förlikningskostnader.

Slutsumman kommer dock att bli betydligt högre än så - bara i USA har VW gått med på att betala ut nästan 25 miljarder dollar, runt 225 miljarder kronor.

Källor: TT:s arkiv, AFP, WSJ

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024