Tysklands förbundskansler Angela Merkel har frågats ut av en parlamentarisk kommitté om sin roll i den jättelika avgasbluff där nationalklenoden Volkswagen står i centrum.
Hon nekar helt till att ha haft någon som helst kännedom i förväg om bluffen.
- Jag fick bara reda på det genom medierapporter, säger hon enligt Reuters.
Regeringen har hela tiden hävdat att den inte hade någon kännedom om fusket innan skandalen blev känd, hösten 2015, och Merkel håller fast vid det.
Hon säger att hon först fick kännedom om det hela den 19 september 2015 och den 21 september informerades hon av transportminister Alexander Dobrindt.
Hon talade senare, "sannolikt den 22 september", i telefon med Volkswagens dåvarande koncernchef Martin Winterkorn.
"Belysa saker"
På frågan vad hon fick veta av Winterkorn svarade Merkel:
- Ingenting som jag inte redan visste utifrån informationen från transportministern och medierna.
Merkel säger att hon sade till Dobrindt att tillsätta en utredning om avgasskandalen.
- Jag uppmanade honom att göra allt för att belysa saker som vi inte redan visste.
Frågan har fått aktualitet efter uppgifter om ett möte i april 2010 som Merkel och Arnold Schwarzenegger, då guvernör i Kalifornien.
Med på mötet var även Mary Nichols, chef för den kaliforniska miljömyndigheten Carb (California Air Resources Board).
Under mötet ska Merkel ha gått till attack mot Kaliforniens stränga regler för avgasutsläpp, skriver The Wall Street Journal.
"Inga förklaringar"
Nichols frågades i måndags ut av det utskott i förbundsdagen som även grillade Merkel. Nichols bekräftade då att Merkel kritiserade regleringen för dieselfordon i Kalifornien, som är USA:s mest folkrika stat.
Det skriver nyhetsbyrån AFP, med hänvisning till en sammanfattning av vittnesmålet som publicerats på förbundsdagens webbplats.
Nichols blev även "överraskad" av att den tyska regeringschefen hade sådana detaljkunskaper om ämnet.
Merkel säger att hon inte fått några intryck av att tyska myndigheter gjort några fel i hanteringen av frågan. På frågan om varför det var amerikanska myndigheter, och inte tyska, som avslöjade avgasbluffen svarade hon:
- Jag har inga förklaringar till det.
(TT)