loading
Dåvarande Volkswagenchefen Martin Winterkorn och Tysklands förbundskansler Angela Merkel hälsar på varandra under Hannovermässan 2015.
Foto: Frank Augstein/AP/TT
Dåvarande Volkswagenchefen Martin Winterkorn och Tysklands förbundskansler Angela Merkel hälsar på varandra under Hannovermässan 2015. Foto: Frank Augstein/AP/TT
Utrikes

Merkel grillas om "dieselgate"

Epoch Times

Tysklands förbundskansler Angela Merkel frågas i dag ut om sin eventuella roll i den jättelika avgasbluff där nationalklenoden Volkswagen står i centrum.

Frågorna lär bland annat handla om ett möte mellan Merkel och Arnold Schwarzenegger.

Det var i april 2010 som Merkel och Schwarzenegger, då guvernör i Kalifornien, träffades. Med på mötet var även Mary Nichols, chef för den kaliforniska miljömyndigheten Carb (California Air Resources Board). Under mötet ska Merkel ha gått till attack mot Kaliforniens stränga regler för avgasutsläpp, skriver affärstidningen The Wall Street Journal.

Mary Nichols frågades i måndags ut av det utskott i förbundsdagen som i dag även ska grilla Angela Merkel. Nichols bekräftade då att Merkel kritiserade regleringen för dieselfordon i Kalifornien, som är USA:s mest folkrika stat. Det skriver nyhetsbyrån AFP, med hänvisning till en sammanfattning av vittnesmålet som publicerats på förbundsdagens webbplats.

Inga tydliga bevis

Nichols sade även att hon blev "överraskad" av att den tyska regeringschefen hade sådana detaljkunskaper om ämnet.

Vittnesmålet kan spä på bilden av Merkel som en bilindustrins beskyddare, med starka band till bland annat den tidigare Volkswagenchefen Martin Winterkorn. Men kommittén har ännu inte hittat några tydliga bevis för att Merkel eller andra regeringsmedlemmar begått några oegentligheter, enligt AFP.

Visste inget?

Angela Merkel lär också få frågor om varför det var amerikanska myndigheter, och inte tyska, som avslöjade avgasbluffen och när hon egentligen fick kännedom om jätteskandalen. Regeringen har hävdat att den inte hade någon kännedom om fusket innan skandalen blev känd, hösten 2015.

Utskottet i parlamentet bildades förra sommaren, och utreder Berlins agerande när det gäller avgasutsläpp ända sedan 2007, skriver AFP. Merkel har varit förbundskansler under hela den period som utreds.

Förhören i förbundsdagen ska inledas klockan 14.

(TT)

Kostar VW hundratals miljarder

Det var 2015 som USA:s miljömyndighet EPA upptäckte att Volkswagen manipulerat mjukvara för att dieselbilar skulle uppvisa bättre resultat i utsläppstester.
I september medgav biljätten att omkring elva miljoner bilar runt om i världen omfattats av fusket.
VW:s kostnader för skandalen kommer att bli gigantiska. Hittills har bolaget avsatt 22,6 miljarder euro (cirka 215 miljarder kronor) för att täcka böter och förlikningskostnader.
Slutsumman kommer dock att bli betydligt högre än så - bara i USA har VW gått med på att betala ut nästan 25 miljarder dollar, runt 225 miljarder kronor.
Källor: TT:s arkiv, AFP, WSJ

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Dåvarande Volkswagenchefen Martin Winterkorn och Tysklands förbundskansler Angela Merkel hälsar på varandra under Hannovermässan 2015.
Foto: Frank Augstein/AP/TT
Dåvarande Volkswagenchefen Martin Winterkorn och Tysklands förbundskansler Angela Merkel hälsar på varandra under Hannovermässan 2015. Foto: Frank Augstein/AP/TT
Utrikes

Merkel grillas om "dieselgate"

Epoch Times

Tysklands förbundskansler Angela Merkel frågas i dag ut om sin eventuella roll i den jättelika avgasbluff där nationalklenoden Volkswagen står i centrum.

Frågorna lär bland annat handla om ett möte mellan Merkel och Arnold Schwarzenegger.

Det var i april 2010 som Merkel och Schwarzenegger, då guvernör i Kalifornien, träffades. Med på mötet var även Mary Nichols, chef för den kaliforniska miljömyndigheten Carb (California Air Resources Board). Under mötet ska Merkel ha gått till attack mot Kaliforniens stränga regler för avgasutsläpp, skriver affärstidningen The Wall Street Journal.

Mary Nichols frågades i måndags ut av det utskott i förbundsdagen som i dag även ska grilla Angela Merkel. Nichols bekräftade då att Merkel kritiserade regleringen för dieselfordon i Kalifornien, som är USA:s mest folkrika stat. Det skriver nyhetsbyrån AFP, med hänvisning till en sammanfattning av vittnesmålet som publicerats på förbundsdagens webbplats.

Inga tydliga bevis

Nichols sade även att hon blev "överraskad" av att den tyska regeringschefen hade sådana detaljkunskaper om ämnet.

Vittnesmålet kan spä på bilden av Merkel som en bilindustrins beskyddare, med starka band till bland annat den tidigare Volkswagenchefen Martin Winterkorn. Men kommittén har ännu inte hittat några tydliga bevis för att Merkel eller andra regeringsmedlemmar begått några oegentligheter, enligt AFP.

Visste inget?

Angela Merkel lär också få frågor om varför det var amerikanska myndigheter, och inte tyska, som avslöjade avgasbluffen och när hon egentligen fick kännedom om jätteskandalen. Regeringen har hävdat att den inte hade någon kännedom om fusket innan skandalen blev känd, hösten 2015.

Utskottet i parlamentet bildades förra sommaren, och utreder Berlins agerande när det gäller avgasutsläpp ända sedan 2007, skriver AFP. Merkel har varit förbundskansler under hela den period som utreds.

Förhören i förbundsdagen ska inledas klockan 14.

(TT)

Kostar VW hundratals miljarder

Det var 2015 som USA:s miljömyndighet EPA upptäckte att Volkswagen manipulerat mjukvara för att dieselbilar skulle uppvisa bättre resultat i utsläppstester.
I september medgav biljätten att omkring elva miljoner bilar runt om i världen omfattats av fusket.
VW:s kostnader för skandalen kommer att bli gigantiska. Hittills har bolaget avsatt 22,6 miljarder euro (cirka 215 miljarder kronor) för att täcka böter och förlikningskostnader.
Slutsumman kommer dock att bli betydligt högre än så - bara i USA har VW gått med på att betala ut nästan 25 miljarder dollar, runt 225 miljarder kronor.
Källor: TT:s arkiv, AFP, WSJ

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024