Kinesisk medicin: Hur sömnen påverkas av yin och yang
Foto: Ryan King 999


Det har varit en lång dag och du är trött. Det är dags att gå och lägga sig för att hinna få de välbehövliga sju-åtta timmarna av ostörd sömn. Men så fort huvudet landar på kudden kommer tankarna. De inte bara kommer, de rusar omkring som om du nyss druckit en tredubbel espresso. Du börjar gå igenom dagen, året, hela livet och varenda sak som någonsin funnits på din ”Att göra-lista”. Du tänker på dagens alla möten och funderar över vad du borde ha sagt. Du oroar dig över allt du måste göra imorgon, nästa dag och nästa dag … men vänta nu, du skulle ju sova!

Om du känner igen dig i det här så är du inte ensam. Det är faktiskt mer ovanligt om man inte råkar ut för sömnsvårigheter ibland, och många har återkommande problem att somna. Är problemen så svåra att du söker hjälp kanske läkaren skriver ut ett recept på något läkemedel. Men kinesisk medicin har ett lite annat synsätt på sömnproblem. För att hjälpa dig att sova är det första steget att förstå varför du inte kan sova … och det kan finnas flera anledningar.

Ett enkelt sätt att förstå hur sömn och vakenhet fungerar är att förstå konceptet för yin och yang. Hur helheten yin och yang är uppdelad i två motsatser. Yang fungerar som kroppens inre ledljus som ger bränsle till aktivitet, matsmältning och hålla värmen. Yin är det närande och kylande som motverkar yang, håller dig sval, när dig och föryngrar dig. Yang är på topp under dagen fyller på med värme, energi och aktivitet. När kvällen kommer tar yin över vilket hjälper dig att sakta av, varva ner och sedan förnya och läka dig i sömnen.

Källan till många insomningsproblem är ofta obalans mellan yin och yang – vanligen tar yang överhanden över yin. Till exempel kan svårighet att somna, tankar som rusar hit och dit, rastlöshet och att vakna alldeles svettig vara tecken på för mycket yang. Det beror ofta på stress, huvudsakligen för att du inte kan stänga av tankarna på saker som har hänt under dagen.

Om du kan somna men vaknar flera gånger eller vaknar på småtimmarna och inte kan somna om är det möjligt att ditt yin är förbrukat. Det betyder att den närande, svalkande och föryngrande komponenten i kroppen inte är tillräcklig för att hålla dig kvar i sömnen.

Om du känner igen dig i något av det här kan du söka hjälp hos en akupunktör eller läkare i kinesisk medicin. De kan hjälpa dig med akupunktur, örtmedicin, ändrad kost eller förändrad livsstil för att komma till rätta med sömnproblemen.

Nedan följer några goda råd som kanske kan hjälpa dig:

* Sänk värmen. Natten är yin och ska vara dygnets svala och tysta tid. Ett svalt sovrum bidrar till bättre sömn. Har du svårt att koppla av eller vaknar svettig på natten så blir det värre om rummet eller täcket är för varmt.

* Var inte för mätt. Matsmältning är en yang-aktivitet. Att äta för nära inpå sänggåendet kan medföra sömnlöshet på grund av halsbränna, uppblåst eller mullrande mage och allmänt obehag. Kroppen försöker smälta maten, yang-aktivitet, samtidigt som du försöker sova, yin-aktivitet, och den har svårt att göra båda sakerna samtidigt.

* Undvik koffein. Kaffe är en yang-dryck. Det är energigivande och värmande och sätter fart på dig. Att inte dricka kaffe sent på dagen kan vara självklart för många, men även några koppar starkt kaffe tidigare på dagen kan störa din sömn- och vakenhetscykel.

* Ät mat som kan balansera yin och yang. Om du känner dig pigg och varm när det är läggdags så kanske du ska undvika tung och kryddstark mat och äta lättare och mildare kost. Om du brukar vakna på småtimmarna kan du prova att lägga till hälsosamma fetter och äta mer näringsrikt. Till exempel kan du äta mer nötter, avokado, fullkorn, grönsaker och kött.

* Musik och ljud som lugnar sinnet.  Det finns särskilda skivinspelningar som man kan använda för att koppla av och sova bättre. Till exempel inspelningar som verkar som hypnos och sådana som använder samma frekvens som hjärnvågor under djup meditation och sömn. Det är svårt att hålla fast sina vindlande tankar när man lyssnar på djupt avslappnande musik.

* Se över dina mediciner. Många receptbelagda läkemedel kan påverka sömnen. Till exempel antihistaminer, blodtrycksmedicin, astmamedicin och vätskedrivande mediciner.

* Motionera eller träna, men inte precis innan du lägger dig. Om du inte kan somna på grund av stress, starka känslor eller tankar som rusar kan ett rejält träningspass tidigare på dagen hjälpa dig att sova bättre. Om du vaknar fram på småtimmarna och inte kan somna om kan en lättare motionsform som promenad, yoga eller qigong vara ett bättre alternativ.

* Dra nytta av ljus och mörker. Det här är lite som att manipulera yin och yang. För att hjälpa kroppen att utsöndra de särskilda hormoner som hjälper till att reglera sömnen ska du försöka få minst en halvtimme direkt solljus (yang) varje dag, och ha så mörkt (yin) som möjligt i sovrummet.

* Förbered dig inför sänggåendet. Att trappa ner på kvällen är en viktig del i att växla från yang till yin och kunna somna och sova gott. Stäng helst av datorn en till två timmar innan – skärmen avger mycket ljus som kan störa sovprocessen. Sakta ner, läs och slappna av för att signalera till kroppen att det är dags att sova. 

Lynn Jaffee är licensierad akupunktör och författare till ”Simple Steps: The Chinese Way to Better Health”. Artikeln publicerades urpsrungligen på AcupunctureTwinCities.com.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.