loading


Snus ska slängas i papperskorgen eller soppåsen inte på gatan eller i toaletten. Foto: Jimmie Hjärtström/Pixabay
Snus ska slängas i papperskorgen eller soppåsen inte på gatan eller i toaletten. Foto: Jimmie Hjärtström/Pixabay
Inrikes

Kampanj ska lära snusare att slänga rätt

Lotta Svedin

Nästan hälften av alla snusare slänger sitt använda snus på marken eller i toaletten. För att minska nedskräpningen lanseras nu en kampanj för att påminna om att prillan hör hemma i soporna.

I svenska städer är nedskräpning och felspolat skräp som inte hör hemma i avloppet ett påtagligt problem.

En undersökning som genomförts av Novus, på uppdrag av Håll Sverige Rent och Swedish Match, visar bland annat att nästan hälften av alla snusare slänger sin använda prilla på marken eller spolar ner den i toaletten.

Men snus hör varken hemma på gatorna eller i toaletten. Nu lanserar stiftelsen Håll Sverige Rent och snustillverkaren Swedish Match en gemensam kampanj, ”Tack för att du slänger snuset i soporna. nu”, för att minska nedskräpningen, uppmuntra och påminna snusarna om att det är lätt att göra rätt.

– Vi såg tydligt att det fanns ett behov av ökad kunskap kring prillan och varför den ska slängas i soporna. Eftersom många spolar ner snusprillan eller slänger den på gatan, mest av gammal ovana, tror vi mer på positiv uppmuntran än på skuldbeläggande och pekpinnar, säger Linda Nordebäck på Swedish Match, i ett pressmeddelande.

Enligt Linda Nordebäck är kampanjen en del av företagets långsiktiga hållbarhetsarbete för att öka konsumenternas medvetenhet, minska nedskräpningen och få fler att exempelvis återvinna sina använda snusdosor.

– Många snusare känner nog inte till att deras portionssnus inte helt bryts ner i naturen. Och utan kunskap är det svårt att bryta en gammal ovana,  säger Johanna Ragnartz, vd för Håll Sverige Rent, i samma pressmeddelande.

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat introduktionserbjudande – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Webb- och e-tidning endast 1 krona första månaden, klicka här! Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Om du även vill ha 4 utgåvor papperstidning första månaden betalar du endast 19 kronor och klickar här! Förnyas automatiskt för 149 kr/mån. 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading


Snus ska slängas i papperskorgen eller soppåsen inte på gatan eller i toaletten. Foto: Jimmie Hjärtström/Pixabay
Snus ska slängas i papperskorgen eller soppåsen inte på gatan eller i toaletten. Foto: Jimmie Hjärtström/Pixabay
Inrikes

Kampanj ska lära snusare att slänga rätt

Lotta Svedin

Nästan hälften av alla snusare slänger sitt använda snus på marken eller i toaletten. För att minska nedskräpningen lanseras nu en kampanj för att påminna om att prillan hör hemma i soporna.

I svenska städer är nedskräpning och felspolat skräp som inte hör hemma i avloppet ett påtagligt problem.

En undersökning som genomförts av Novus, på uppdrag av Håll Sverige Rent och Swedish Match, visar bland annat att nästan hälften av alla snusare slänger sin använda prilla på marken eller spolar ner den i toaletten.

Men snus hör varken hemma på gatorna eller i toaletten. Nu lanserar stiftelsen Håll Sverige Rent och snustillverkaren Swedish Match en gemensam kampanj, ”Tack för att du slänger snuset i soporna. nu”, för att minska nedskräpningen, uppmuntra och påminna snusarna om att det är lätt att göra rätt.

– Vi såg tydligt att det fanns ett behov av ökad kunskap kring prillan och varför den ska slängas i soporna. Eftersom många spolar ner snusprillan eller slänger den på gatan, mest av gammal ovana, tror vi mer på positiv uppmuntran än på skuldbeläggande och pekpinnar, säger Linda Nordebäck på Swedish Match, i ett pressmeddelande.

Enligt Linda Nordebäck är kampanjen en del av företagets långsiktiga hållbarhetsarbete för att öka konsumenternas medvetenhet, minska nedskräpningen och få fler att exempelvis återvinna sina använda snusdosor.

– Många snusare känner nog inte till att deras portionssnus inte helt bryts ner i naturen. Och utan kunskap är det svårt att bryta en gammal ovana,  säger Johanna Ragnartz, vd för Håll Sverige Rent, i samma pressmeddelande.

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat introduktionserbjudande – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Webb- och e-tidning endast 1 krona första månaden, klicka här! Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Om du även vill ha 4 utgåvor papperstidning första månaden betalar du endast 19 kronor och klickar här! Förnyas automatiskt för 149 kr/mån. 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024