loading





















Johan Thunberg i sin ateljé på Laxön i Älvkarleby. Foto: Susanne W Lamm
Johan Thunberg i sin ateljé på Laxön i Älvkarleby. Foto: Susanne W Lamm
Konst

Johan Thunberg fångar det uppländska ljuset

Susanne W Lamm

En konstnär kopplar aldrig av, säger landskapsmålaren Johan Thunberg. Han målar alltid. Målar han inte direkt så målar han i sina tankar. Begåvning, passion, teknik och diciplin ligger bakom framgångarna.

Johan Thunberg står i sin ateljé på Laxön i Älvkarleby och målar ett vinterlandskap. Han har ägnat fem dagar åt att lägga en grund. Bara finliret är kvar.

– Ljuset ska komma och lägga sig. Solgnistan ska komma härifrån, säger han och sveper med handen över en snöklädd eka som ligger uppdragen på land.

Han går in i målningen och berättar vad som är kvar att göra, vilt gestikulerandes: stammarna som ska stå framför skogsbrynet och lysa, blåbärsriset som ska sticka upp ur snön.

– Jag är otroligt nyfiken! Jag vill bara på den nu, måla och sätta dit det. Jag ser den. När jag blundar ser jag bilden, hur den ska vara.

Mitt i processen, grunden till målningen är lagd. Den kommer att ställas ut på Moderna museet i Zhu Hai, Kina, i höst. Foto: Susanne W Lamm

Johan Thunberg har alltid målat så att världen runtomkring honom försvinner. Lyckosamt nog sammanfaller det han själv drivs till att måla med vad många tycker om. Han har helt försörjt sig på sin konst sedan 2001. Idag är han uppbokad för utställningar i två år framåt, närmast på Ljusterö konsthall.

Thunbergs landskapsmålningar väcker upp något i människor. Minnen, en längtan. Inte minst i USA:s svenskbygder, där han har haft 21 framgångsrika utställningar. I höst ska han för första gången ställa ut i Kina.

– Kineserna blev alldeles saliga. De tycker att det är exotiskt. Bara att se en blå himmel är enormt. Jag vet inte hur många kameror som gick på mina tavlor, säger han.

Johan Thunberg i sin ateljé. Foto: Susanne W Lamm

Norrsundet, Billudden, Rullsand, de gamla fiskelägren. Thunberg har utforskat Uppland och Gävlekusten i många år. Han håller reda på vädret och solen, förutspår de magiska ögonblicken. Han måste vara där och se, lyssna, känna och lukta på allting. Kanske är det som ger själ till tavlan, säger han.

Hur många gånger har han målat av spången som leder ut till den lilla ön vid Gårdskär? Sommaren, vintern, våren. Morgonen, kvällen, när dimman rullar in. Ännu fler gånger.

– Jag ser någonting i den där spången. Man vill gå in där på en ö och vanka och titta på blåsippor och allt möjligt som man upptäcker.

– Förut var det en spång, kanske en väg, men nu, i nästan varje bild, vill jag gå in i bilden, göra en tavla med allt som flyter in med vattnet, tången, sanden som lyser mot solen och stenarna som glittrar. Olika blåa varianter och ljusa. Jag vill att det ska bli på riktigt. Då går man in i ett måleri som är djupare än vanligt.

I bakgrunden: spången vid Gårdskär, en sensommarbild. I förgrunden: ett båthus. Foto: Susanne W Lamm

På bordet bredvid staffliet ligger en kreativ röra av färgflaskor, penslar och färgglada paletter med intorkade akrylfärger. Akryl gick han över till för många år sedan. Den torkar snabbt, vilket är en fördel när man jobbar med Thunbergs teknik.

Han lägger först grunden i mörka toner, som ultramarin, umbra, mörkgrönt och blåsvart. Sedan bygger han på med vitt i flera lager. Slutresultatet kan bli en ljus orange eller gul himmel.

Denna teknik är hämtad från äggoljetempera och från mellanfernissa i oljemåleri. Rembrandt, bland andra, använde sig av den för att få fram lyster i färgerna.

– Det är någonting som vibrerar underifrån, underliggande toner som sipprar fram lite här och där. När jag har gjort det så kan jag lägga lite vitt till på det där gula. Då når jag fram dit jag vill nå.

Penslar i ateljén. Foto: Susanne W Lamm

Kanske är det ljuset man först lägger märke till i Thunbergs konst. Ljuset är hans största inspiration. Han brukar se någonting mellan vattnet och himlen, någonting som gör att det blir ett visst sken.

Konstnären använder färgernas kontrastverkan, ljus och mörker, värme och kyla för att skapa ljuset i bilden.

I en av Thunbergs målningar på ateljéväggen ligger en plastbåt infrusen i ett båthus vid Snöskär utanför Karlholmsbruk. En plastbåt. Hur kan det vara så vackert? Blicken söker sig ut från båten till solen som lyser på isen. Röda små hus skymtar på andra sidan viken. Man huttrar till.

Att få fram olikheter i det blåa, från det varma till det kalla, är konsten i måleriet, säger Thunberg. Solen som värmer utanför gnistrar lite här och där, och så är det kallt inne i båthuset.

Båthuset i Snöskär. Foto: Susanne W Lamm

– Det beror på den ljusblå tonen som ligger nedanför båten, och högt upp i de mörka partierna. Det är kylan. Under båten ligger värme, den ultramarina tonen på en varm undergrund. Det skimrar igenom.

Thunberg hämtar inspiration från hur Zorn använde relationen mellan värme och kyla i sitt måleri.

– Värmen från en brasa på en kvinnas hud, eller ett kärl, eller vad det nu är. Kylan bakom eller bredvid, dunkelheten i mörkret. De här svepande stora penseldragen som han har målat för att göra en grund, och sedan börjar han peta med smådetaljer som gör att det blir spännande.

– Jag har samma energi i måleriet som Zorn, fastän jag sitter här och ser väldigt lugn ut nu. När jag börjar, då blir det action! säger Johan Thunberg.

Nedan kan du se Anders Wigforss halvtimmeslånga dokumentär om Johan Thunberg.

Johan Thunberg

Johan Thunberg växte upp i Oslättfors norr om Gävle. Där fanns det inte så mycket annat att göra än att måla. Hans mamma satte tidigt en pensel i hans hand, och han utvecklade ett intresse för konsten redan i tidig ålder.

Som tioåring målade han av Brusewitzs och Liljefors målningar. I högstadieåldern började han gå ut i skogen och måla. Han gick på konstskola och arbetade sedan som lärare i bild och konst i 25 år. Sedan 2001 har han försörjt sig på sitt måleri.

Idag utgår han från sin ateljé på Laxön i Älvkarleby. Han målar mycket vid havet med dess prakt och spänning, skriver han på sin hemsida. De flesta bilderna blir till vid Gävles kuster men Thunberg har även en förkärlek för Värmland och Tjörn.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading





















Johan Thunberg i sin ateljé på Laxön i Älvkarleby. Foto: Susanne W Lamm
Johan Thunberg i sin ateljé på Laxön i Älvkarleby. Foto: Susanne W Lamm
Konst

Johan Thunberg fångar det uppländska ljuset

Susanne W Lamm

En konstnär kopplar aldrig av, säger landskapsmålaren Johan Thunberg. Han målar alltid. Målar han inte direkt så målar han i sina tankar. Begåvning, passion, teknik och diciplin ligger bakom framgångarna.

Johan Thunberg står i sin ateljé på Laxön i Älvkarleby och målar ett vinterlandskap. Han har ägnat fem dagar åt att lägga en grund. Bara finliret är kvar.

– Ljuset ska komma och lägga sig. Solgnistan ska komma härifrån, säger han och sveper med handen över en snöklädd eka som ligger uppdragen på land.

Han går in i målningen och berättar vad som är kvar att göra, vilt gestikulerandes: stammarna som ska stå framför skogsbrynet och lysa, blåbärsriset som ska sticka upp ur snön.

– Jag är otroligt nyfiken! Jag vill bara på den nu, måla och sätta dit det. Jag ser den. När jag blundar ser jag bilden, hur den ska vara.

Mitt i processen, grunden till målningen är lagd. Den kommer att ställas ut på Moderna museet i Zhu Hai, Kina, i höst. Foto: Susanne W Lamm

Johan Thunberg har alltid målat så att världen runtomkring honom försvinner. Lyckosamt nog sammanfaller det han själv drivs till att måla med vad många tycker om. Han har helt försörjt sig på sin konst sedan 2001. Idag är han uppbokad för utställningar i två år framåt, närmast på Ljusterö konsthall.

Thunbergs landskapsmålningar väcker upp något i människor. Minnen, en längtan. Inte minst i USA:s svenskbygder, där han har haft 21 framgångsrika utställningar. I höst ska han för första gången ställa ut i Kina.

– Kineserna blev alldeles saliga. De tycker att det är exotiskt. Bara att se en blå himmel är enormt. Jag vet inte hur många kameror som gick på mina tavlor, säger han.

Johan Thunberg i sin ateljé. Foto: Susanne W Lamm

Norrsundet, Billudden, Rullsand, de gamla fiskelägren. Thunberg har utforskat Uppland och Gävlekusten i många år. Han håller reda på vädret och solen, förutspår de magiska ögonblicken. Han måste vara där och se, lyssna, känna och lukta på allting. Kanske är det som ger själ till tavlan, säger han.

Hur många gånger har han målat av spången som leder ut till den lilla ön vid Gårdskär? Sommaren, vintern, våren. Morgonen, kvällen, när dimman rullar in. Ännu fler gånger.

– Jag ser någonting i den där spången. Man vill gå in där på en ö och vanka och titta på blåsippor och allt möjligt som man upptäcker.

– Förut var det en spång, kanske en väg, men nu, i nästan varje bild, vill jag gå in i bilden, göra en tavla med allt som flyter in med vattnet, tången, sanden som lyser mot solen och stenarna som glittrar. Olika blåa varianter och ljusa. Jag vill att det ska bli på riktigt. Då går man in i ett måleri som är djupare än vanligt.

I bakgrunden: spången vid Gårdskär, en sensommarbild. I förgrunden: ett båthus. Foto: Susanne W Lamm

På bordet bredvid staffliet ligger en kreativ röra av färgflaskor, penslar och färgglada paletter med intorkade akrylfärger. Akryl gick han över till för många år sedan. Den torkar snabbt, vilket är en fördel när man jobbar med Thunbergs teknik.

Han lägger först grunden i mörka toner, som ultramarin, umbra, mörkgrönt och blåsvart. Sedan bygger han på med vitt i flera lager. Slutresultatet kan bli en ljus orange eller gul himmel.

Denna teknik är hämtad från äggoljetempera och från mellanfernissa i oljemåleri. Rembrandt, bland andra, använde sig av den för att få fram lyster i färgerna.

– Det är någonting som vibrerar underifrån, underliggande toner som sipprar fram lite här och där. När jag har gjort det så kan jag lägga lite vitt till på det där gula. Då når jag fram dit jag vill nå.

Penslar i ateljén. Foto: Susanne W Lamm

Kanske är det ljuset man först lägger märke till i Thunbergs konst. Ljuset är hans största inspiration. Han brukar se någonting mellan vattnet och himlen, någonting som gör att det blir ett visst sken.

Konstnären använder färgernas kontrastverkan, ljus och mörker, värme och kyla för att skapa ljuset i bilden.

I en av Thunbergs målningar på ateljéväggen ligger en plastbåt infrusen i ett båthus vid Snöskär utanför Karlholmsbruk. En plastbåt. Hur kan det vara så vackert? Blicken söker sig ut från båten till solen som lyser på isen. Röda små hus skymtar på andra sidan viken. Man huttrar till.

Att få fram olikheter i det blåa, från det varma till det kalla, är konsten i måleriet, säger Thunberg. Solen som värmer utanför gnistrar lite här och där, och så är det kallt inne i båthuset.

Båthuset i Snöskär. Foto: Susanne W Lamm

– Det beror på den ljusblå tonen som ligger nedanför båten, och högt upp i de mörka partierna. Det är kylan. Under båten ligger värme, den ultramarina tonen på en varm undergrund. Det skimrar igenom.

Thunberg hämtar inspiration från hur Zorn använde relationen mellan värme och kyla i sitt måleri.

– Värmen från en brasa på en kvinnas hud, eller ett kärl, eller vad det nu är. Kylan bakom eller bredvid, dunkelheten i mörkret. De här svepande stora penseldragen som han har målat för att göra en grund, och sedan börjar han peta med smådetaljer som gör att det blir spännande.

– Jag har samma energi i måleriet som Zorn, fastän jag sitter här och ser väldigt lugn ut nu. När jag börjar, då blir det action! säger Johan Thunberg.

Nedan kan du se Anders Wigforss halvtimmeslånga dokumentär om Johan Thunberg.

Johan Thunberg

Johan Thunberg växte upp i Oslättfors norr om Gävle. Där fanns det inte så mycket annat att göra än att måla. Hans mamma satte tidigt en pensel i hans hand, och han utvecklade ett intresse för konsten redan i tidig ålder.

Som tioåring målade han av Brusewitzs och Liljefors målningar. I högstadieåldern började han gå ut i skogen och måla. Han gick på konstskola och arbetade sedan som lärare i bild och konst i 25 år. Sedan 2001 har han försörjt sig på sitt måleri.

Idag utgår han från sin ateljé på Laxön i Älvkarleby. Han målar mycket vid havet med dess prakt och spänning, skriver han på sin hemsida. De flesta bilderna blir till vid Gävles kuster men Thunberg har även en förkärlek för Värmland och Tjörn.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024