loading









Detalj av Anders Zorns självporträtt, 1880-talet, olja på duk. Foto: Zornmuseet, Mora
Detalj av Anders Zorns självporträtt, 1880-talet, olja på duk. Foto: Zornmuseet, Mora
Konst

En annan Zorn visas i Stockholm

Epoch Times

Anders Zorn förknippas vanligen med folklivsskildringar från Dalarna och badande kvinnor i skärgårdsmiljö. I sommar vill Sven-Harrys konstmuseum visa ”En annan Zorn” med verk som inte ställs ut så ofta: oljemålningar, akvareller, etsningar och skulpturer.

Det var nära ett sekel sedan han gick bort, men Anders Zorns (1860-1920) livsverk är fortfarande betydelsefullt. På fredagen öppnade Sven-Harrys konstmuseum utställningen ”En annan Zorn”, med arbeten som sällan når offentlighetens ljus.

Zorns växte upp i Dalarna under enkla förhållanden. Det var hans stora begåvning som förde honom till Konstakademien i Stockholm. Det stora genombrottet kom med elevarbetet ”Sorg”, en akvarell med en kvinna i hatt och sorgflor, som han ställde ut på Konstakademiens elevutställning 1880.

Efter studierna reste han till London, Paris och Spanien. Det var början på en lysande konstnärsbana. Han nådde stora framgångar både i Sverige och utomlands, inte minst i USA och Paris.

"Fors under gammal stenbro", 1884, akvarell. Foto: Zornmuseet, Mora

Bland målningarna på utställningen finns ett stort självporträtt från 1880-talet. Målningen var försvunnen i många år men finns nu i Zornmuseets samling.

”Emma & Mouche” från 1902 är ett porträtt av konstnärens hustru Emma Zorn, som också återkommer i schäferhatt på en akvarell.

De båda träffades när Zorn skulle måla porträtt av två små barn som passades av Emma Lamm. De fattade genast tycke för varandra, men höll sin kärlek hemlig i flera år. Zorn, som hade en obetydlig bakgrund, var inte tillräckligt intressant för familjen Lamm som var en mycket förmögen och kultiverad judisk familj.

1885 gifte de sig och åkte på bröllopsresa till Konstantinopel, nuvarande Istanbul. I Konstantinopel sökte Zorn sig ut på Bosporen, sundet mellan Europa och Asien. Därifrån målade han akvarellen ”Kaikoriddare III” som ingår i utställningen. Han ska ha skrivit i sina anteckningar:

"Spetssöm", 1894 i Venedig. Olja på duk. Foto: Zornmuseet, Mora

”O, jag ska aldrig glömma mitt uppvaknande på morgonen vid inloppet till Bosporon. Vi hade lämnat ett landskap täckt med alndjup snö och minus 15 grader, och såg nu grönskande stränder och vita minaret belysta av morgonsolen."

1888-1896 hade makarna fast adress i Paris, där Zorn hade stora framgångar som både målare och etsare.

Konstnärens grafik och skulptur har hamnat i skuggan av hans måleri. På fjärde konsthallens övre plan visas några av de 289 olika etsningar han utförde. Många av dem var porträtt av kungligheter och toppolitiker – Oscar II, drottning Sofia, Grover Cleveland och Theodore Roosevelt för att nämna några.

Han bygger upp motiven ”med skurar av streck”, skriver Sven-Harrys: ”Radarnålen flyger över etsgrunden och den snabbfrätande salpetersyran skapar nyanserna.”

"Oväder", etsning 1892, detalj. Foto: Zornmuseet, Mora

Zorn hade själv en gigantisk samling med Rembrandtetsningar i sin ägo. Enligt den unge författaren och konsthistorikern Karl Asplund ska Zorn ha sagt:

”Det finns bara två etsare i världen, Rembrandt och så jag. Nej, det finns bara en.”

Asplund vågade aldrig fråga vem Zorn menade.

I en liten monter står några små skulpturer och ett smyckeskrin i silver. Från början hade Zorn tänkt utbilda sig till skulptör, men akvarellmåleriet över. Bronsskulpturen ”Den sönderslagna krukan” från 1920 var den sista Zorn gjorde. Han var då mycket sjuk.

Bronsskulpturen "Den sönderslagna krukan" från 1920 till höger i bild. Foto: Susanne W Lamm

Efter ett besök hos konstnären 1920 skrev författaren Tor Hedberg att Zorn satt och smekte denna sista skulptur med sina stora trötta arbetshänder, ömt och vemodigt.

”Det var något egendomligt gripande i detta verk, ty jag anade att det var hans sista verk och jag tror han visste det, så ungt och kyskt och naivt i sin levande form och i sin försynta, stillsamma symbolik, hans ungdoms genius, som ännu en gång gästar honom och hållits fast av hans trötta, darrande händer,” skrev Tor Hedberg.

Utställningen pågår på Sven-Harrys konstmuseum i Stockholm 29 april till 13 augusti.

"Kyrkviken vid Lidingö", akvarell och gouache 1883. Foto: Zornmuseet, Mora

 

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading









Detalj av Anders Zorns självporträtt, 1880-talet, olja på duk. Foto: Zornmuseet, Mora
Detalj av Anders Zorns självporträtt, 1880-talet, olja på duk. Foto: Zornmuseet, Mora
Konst

En annan Zorn visas i Stockholm

Epoch Times

Anders Zorn förknippas vanligen med folklivsskildringar från Dalarna och badande kvinnor i skärgårdsmiljö. I sommar vill Sven-Harrys konstmuseum visa ”En annan Zorn” med verk som inte ställs ut så ofta: oljemålningar, akvareller, etsningar och skulpturer.

Det var nära ett sekel sedan han gick bort, men Anders Zorns (1860-1920) livsverk är fortfarande betydelsefullt. På fredagen öppnade Sven-Harrys konstmuseum utställningen ”En annan Zorn”, med arbeten som sällan når offentlighetens ljus.

Zorns växte upp i Dalarna under enkla förhållanden. Det var hans stora begåvning som förde honom till Konstakademien i Stockholm. Det stora genombrottet kom med elevarbetet ”Sorg”, en akvarell med en kvinna i hatt och sorgflor, som han ställde ut på Konstakademiens elevutställning 1880.

Efter studierna reste han till London, Paris och Spanien. Det var början på en lysande konstnärsbana. Han nådde stora framgångar både i Sverige och utomlands, inte minst i USA och Paris.

"Fors under gammal stenbro", 1884, akvarell. Foto: Zornmuseet, Mora

Bland målningarna på utställningen finns ett stort självporträtt från 1880-talet. Målningen var försvunnen i många år men finns nu i Zornmuseets samling.

”Emma & Mouche” från 1902 är ett porträtt av konstnärens hustru Emma Zorn, som också återkommer i schäferhatt på en akvarell.

De båda träffades när Zorn skulle måla porträtt av två små barn som passades av Emma Lamm. De fattade genast tycke för varandra, men höll sin kärlek hemlig i flera år. Zorn, som hade en obetydlig bakgrund, var inte tillräckligt intressant för familjen Lamm som var en mycket förmögen och kultiverad judisk familj.

1885 gifte de sig och åkte på bröllopsresa till Konstantinopel, nuvarande Istanbul. I Konstantinopel sökte Zorn sig ut på Bosporen, sundet mellan Europa och Asien. Därifrån målade han akvarellen ”Kaikoriddare III” som ingår i utställningen. Han ska ha skrivit i sina anteckningar:

"Spetssöm", 1894 i Venedig. Olja på duk. Foto: Zornmuseet, Mora

”O, jag ska aldrig glömma mitt uppvaknande på morgonen vid inloppet till Bosporon. Vi hade lämnat ett landskap täckt med alndjup snö och minus 15 grader, och såg nu grönskande stränder och vita minaret belysta av morgonsolen."

1888-1896 hade makarna fast adress i Paris, där Zorn hade stora framgångar som både målare och etsare.

Konstnärens grafik och skulptur har hamnat i skuggan av hans måleri. På fjärde konsthallens övre plan visas några av de 289 olika etsningar han utförde. Många av dem var porträtt av kungligheter och toppolitiker – Oscar II, drottning Sofia, Grover Cleveland och Theodore Roosevelt för att nämna några.

Han bygger upp motiven ”med skurar av streck”, skriver Sven-Harrys: ”Radarnålen flyger över etsgrunden och den snabbfrätande salpetersyran skapar nyanserna.”

"Oväder", etsning 1892, detalj. Foto: Zornmuseet, Mora

Zorn hade själv en gigantisk samling med Rembrandtetsningar i sin ägo. Enligt den unge författaren och konsthistorikern Karl Asplund ska Zorn ha sagt:

”Det finns bara två etsare i världen, Rembrandt och så jag. Nej, det finns bara en.”

Asplund vågade aldrig fråga vem Zorn menade.

I en liten monter står några små skulpturer och ett smyckeskrin i silver. Från början hade Zorn tänkt utbilda sig till skulptör, men akvarellmåleriet över. Bronsskulpturen ”Den sönderslagna krukan” från 1920 var den sista Zorn gjorde. Han var då mycket sjuk.

Bronsskulpturen "Den sönderslagna krukan" från 1920 till höger i bild. Foto: Susanne W Lamm

Efter ett besök hos konstnären 1920 skrev författaren Tor Hedberg att Zorn satt och smekte denna sista skulptur med sina stora trötta arbetshänder, ömt och vemodigt.

”Det var något egendomligt gripande i detta verk, ty jag anade att det var hans sista verk och jag tror han visste det, så ungt och kyskt och naivt i sin levande form och i sin försynta, stillsamma symbolik, hans ungdoms genius, som ännu en gång gästar honom och hållits fast av hans trötta, darrande händer,” skrev Tor Hedberg.

Utställningen pågår på Sven-Harrys konstmuseum i Stockholm 29 april till 13 augusti.

"Kyrkviken vid Lidingö", akvarell och gouache 1883. Foto: Zornmuseet, Mora

 

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024