loadingDet soliga och varma vädret gör att järnvägsrälsen riskerar att "bli som en orm", enligt Trafikverket. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Det soliga och varma vädret gör att järnvägsrälsen riskerar att "bli som en orm", enligt Trafikverket. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Inrikes

Inställda tåg och förseningar i hettan

TT

Det varma helgvädret för inte enbart med sig soliga nyheter. Under lördagen har delar av landets tågtrafik påverkats av hettan. Även på söndag väntas förseningar och inställda tåg på sina håll.

Trafikverket har gått upp i utökad beredskap, främst i Syd- och Sydvästsverige, på grund av de höga temperaturerna.

– Det finns risk, framförallt på några av de mindre trafikerade banorna, att det blir solkurvor på rälsen, att stålet utvidgar sig, det blir som en orm eller slalombana, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson till TT.

Olsson säger att hastigheten sänkts på vissa sträckor.

– Det jag tänker på är främst från Linköping ner mot Kalmar till. Den har en äldre konstruktion och är känsligare för höga temperaturer.

Inställda tåg

Under lördagen har Kustpilens tåg mellan Linköping-Kalmar och omvänt ställts in och ersatts av bussar på grund av framkomlighetsproblem. Det uppger Kalmar länstrafik på sin hemsida.

Även tågresenärer i Halland och Västra Götaland får räkna med att deras resa kan komma att påverkas, i form av längre restid eller inställda tåg. Det gäller exempelvis sträckorna Herrljunga-Borås samt Uddevalla-Strömstad.

Tågtrafiken väntas återgå till det normala först måndag morgon i Kalmar-Linköping, enligt Trafikverket. För övriga sträckor finns det ingen prognos.

Bengt Olsson på Trafikverket säger att det just nu inte är några sträckor som är helt stängda.

– Det är ett samarbete med tågoperatörerna, men om det behövs sättas in något alternativ så är de beredda att göra det, säger han.

SJ: Erbjuder vatten

SJ har hittills inte haft några förseningar eller inställda tåg.

– Vi har ingen påverkan alls på grund av värme och solkurvor, säger Anders Edgren vid SJ:s pressjour vid 13-tiden på lördagen.

TT: Erbjuder ni något extra till resenärer som reser i hettan?

– Vi brukar erbjuda vatten. Sedan brukar vi försöka vara extra noga med att se till att luftkonditioneringen fungerar. Om det inte fungerar i en vagn brukar vi normalt sett flytta resenärer, säger Anders Edgren och tillägger senare:

– Men vi lär inte göra det under covid-tider, då går vi emot en helt annan regel.

Luftkonditioneringen på SJ:s tåg fungerar bra i nuläget, betonar Anders Edgren.

(Marcus Alexandersson/TT)

(Klara Stefansson/TT)

Solkurvor

(TT)

En solkurva är en lokal utknäckning eller sidoförskjutning av ett spår på grund av solvärmen. Den uppkommer när spåret inte kan stå emot krafterna som verkar i spårets längdriktning.

För att klassas som en solkurva ska spåret ha förskjutits åt sidan minst 25 millimeter på en sträcka av 10 meter, på grund av solvärmen, samtidigt som det råder höga tryckkrafter i spåret.

Solkurvor ökar drastiskt risken för urspårning. Personskador är inte vanliga i samband med urspårningarna, men rälsen skadas och det tar ofta tid att få fram tunga maskiner för att återställa räls och tåg från skador.

Källa: Trafikverket.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDet soliga och varma vädret gör att järnvägsrälsen riskerar att "bli som en orm", enligt Trafikverket. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Det soliga och varma vädret gör att järnvägsrälsen riskerar att "bli som en orm", enligt Trafikverket. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Inrikes

Inställda tåg och förseningar i hettan

TT

Det varma helgvädret för inte enbart med sig soliga nyheter. Under lördagen har delar av landets tågtrafik påverkats av hettan. Även på söndag väntas förseningar och inställda tåg på sina håll.

Trafikverket har gått upp i utökad beredskap, främst i Syd- och Sydvästsverige, på grund av de höga temperaturerna.

– Det finns risk, framförallt på några av de mindre trafikerade banorna, att det blir solkurvor på rälsen, att stålet utvidgar sig, det blir som en orm eller slalombana, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson till TT.

Olsson säger att hastigheten sänkts på vissa sträckor.

– Det jag tänker på är främst från Linköping ner mot Kalmar till. Den har en äldre konstruktion och är känsligare för höga temperaturer.

Inställda tåg

Under lördagen har Kustpilens tåg mellan Linköping-Kalmar och omvänt ställts in och ersatts av bussar på grund av framkomlighetsproblem. Det uppger Kalmar länstrafik på sin hemsida.

Även tågresenärer i Halland och Västra Götaland får räkna med att deras resa kan komma att påverkas, i form av längre restid eller inställda tåg. Det gäller exempelvis sträckorna Herrljunga-Borås samt Uddevalla-Strömstad.

Tågtrafiken väntas återgå till det normala först måndag morgon i Kalmar-Linköping, enligt Trafikverket. För övriga sträckor finns det ingen prognos.

Bengt Olsson på Trafikverket säger att det just nu inte är några sträckor som är helt stängda.

– Det är ett samarbete med tågoperatörerna, men om det behövs sättas in något alternativ så är de beredda att göra det, säger han.

SJ: Erbjuder vatten

SJ har hittills inte haft några förseningar eller inställda tåg.

– Vi har ingen påverkan alls på grund av värme och solkurvor, säger Anders Edgren vid SJ:s pressjour vid 13-tiden på lördagen.

TT: Erbjuder ni något extra till resenärer som reser i hettan?

– Vi brukar erbjuda vatten. Sedan brukar vi försöka vara extra noga med att se till att luftkonditioneringen fungerar. Om det inte fungerar i en vagn brukar vi normalt sett flytta resenärer, säger Anders Edgren och tillägger senare:

– Men vi lär inte göra det under covid-tider, då går vi emot en helt annan regel.

Luftkonditioneringen på SJ:s tåg fungerar bra i nuläget, betonar Anders Edgren.

(Marcus Alexandersson/TT)

(Klara Stefansson/TT)

Solkurvor

(TT)

En solkurva är en lokal utknäckning eller sidoförskjutning av ett spår på grund av solvärmen. Den uppkommer när spåret inte kan stå emot krafterna som verkar i spårets längdriktning.

För att klassas som en solkurva ska spåret ha förskjutits åt sidan minst 25 millimeter på en sträcka av 10 meter, på grund av solvärmen, samtidigt som det råder höga tryckkrafter i spåret.

Solkurvor ökar drastiskt risken för urspårning. Personskador är inte vanliga i samband med urspårningarna, men rälsen skadas och det tar ofta tid att få fram tunga maskiner för att återställa räls och tåg från skador.

Källa: Trafikverket.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024