loadingDet blir alltfler mopeder runt om i landet, vilket också märks i olycksstatistiken. Foto: Peter Lang/Pixabay
Det blir alltfler mopeder runt om i landet, vilket också märks i olycksstatistiken. Foto: Peter Lang/Pixabay
Inrikes

Fler mopeder har nästan fördubblat antalet skador

Lotta Svedin

Det blir fler och fler mopeder som trafikerar våra gator, framförallt i storstäderna, vilket också syns i skadestatistiken. Antalet skadeanmälningar på moped som rapporterats till försäkringsbolaget If har ökat med nästan 91 procent. Det skriver försäkringsbolaget i ett pressmeddelande.

Under sommarhalvåret och pandemitider är mopeden ett bra alternativ till bil och kollektivtrafik. Moped och mopedbil ger också många unga frihet att enkelt ta sig lite längre sträckor på egen hand, och antalet mopeder i samhället har ökat kraftigt. Det är dock inte riskfritt, särskilt inte i stan där de flesta mopedolyckorna sker.

– Senaste året är det troligtvis många som har köpt moped för att slippa trängas i kollektivtrafiken. Vi ser också en stor ökning av mopedbilar som är väldigt populära bland yngre, säger If:s motorexpert Johan Granholm i pressmeddelandet.

Varje år skadas omkring 2 000 mopedister. Enligt polisrapporterade olyckor har i genomsnitt fem mopedister (5,2) dött varje år de senaste fem åren (2016–2020). Sett till de senaste 10 åren är genomsnittet 6,1 dödsfall per år, enligt försäkringsbolaget.

Antalet anmälda skador på moped som rapporterats till försäkringsbolaget If har ökat med nästan 91 procent mellan 2018 och 2020, och särskilt under 2020. Det beror främst på att antalet försäkrade mopeder ökat kraftigt, skriver försäkringsbolaget.

Försäljningen av mopeder har ökat 58 procent men siffrorna är inte helt rättvisande på grund av att regelverket för utsläpp ändrades den sista december 2020, vilket gjorde att många fordon förregistrerades. Enligt Trafikanalys har antalet registrerade mopeder i trafik ökat med 39 procent de senaste tio åren. Bland EU-mopederna finns även mopedbilarna, som mer än tredubblats i antal på 10 år.

– Fler mopeder på vägarna innebär också fler anmälda skador men vår statistik visar samtidigt att risken för att råka ut för en olycka har minskat något, vilket kan bero på att vi får fler personer med mopedkörkort ute i trafiken, som trots allt fått en utbildning och är bättre förberedda för dagens trafikmiljö, säger Johan Granholm.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingDet blir alltfler mopeder runt om i landet, vilket också märks i olycksstatistiken. Foto: Peter Lang/Pixabay
Det blir alltfler mopeder runt om i landet, vilket också märks i olycksstatistiken. Foto: Peter Lang/Pixabay
Inrikes

Fler mopeder har nästan fördubblat antalet skador

Lotta Svedin

Det blir fler och fler mopeder som trafikerar våra gator, framförallt i storstäderna, vilket också syns i skadestatistiken. Antalet skadeanmälningar på moped som rapporterats till försäkringsbolaget If har ökat med nästan 91 procent. Det skriver försäkringsbolaget i ett pressmeddelande.

Under sommarhalvåret och pandemitider är mopeden ett bra alternativ till bil och kollektivtrafik. Moped och mopedbil ger också många unga frihet att enkelt ta sig lite längre sträckor på egen hand, och antalet mopeder i samhället har ökat kraftigt. Det är dock inte riskfritt, särskilt inte i stan där de flesta mopedolyckorna sker.

– Senaste året är det troligtvis många som har köpt moped för att slippa trängas i kollektivtrafiken. Vi ser också en stor ökning av mopedbilar som är väldigt populära bland yngre, säger If:s motorexpert Johan Granholm i pressmeddelandet.

Varje år skadas omkring 2 000 mopedister. Enligt polisrapporterade olyckor har i genomsnitt fem mopedister (5,2) dött varje år de senaste fem åren (2016–2020). Sett till de senaste 10 åren är genomsnittet 6,1 dödsfall per år, enligt försäkringsbolaget.

Antalet anmälda skador på moped som rapporterats till försäkringsbolaget If har ökat med nästan 91 procent mellan 2018 och 2020, och särskilt under 2020. Det beror främst på att antalet försäkrade mopeder ökat kraftigt, skriver försäkringsbolaget.

Försäljningen av mopeder har ökat 58 procent men siffrorna är inte helt rättvisande på grund av att regelverket för utsläpp ändrades den sista december 2020, vilket gjorde att många fordon förregistrerades. Enligt Trafikanalys har antalet registrerade mopeder i trafik ökat med 39 procent de senaste tio åren. Bland EU-mopederna finns även mopedbilarna, som mer än tredubblats i antal på 10 år.

– Fler mopeder på vägarna innebär också fler anmälda skador men vår statistik visar samtidigt att risken för att råka ut för en olycka har minskat något, vilket kan bero på att vi får fler personer med mopedkörkort ute i trafiken, som trots allt fått en utbildning och är bättre förberedda för dagens trafikmiljö, säger Johan Granholm.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024