loadingHornsbergs strand i Stockholm är en plats där många brukar köra vattenskotrar på sommaren. Arkivbild. Foto: Maja Suslin/TT
Hornsbergs strand i Stockholm är en plats där många brukar köra vattenskotrar på sommaren. Arkivbild. Foto: Maja Suslin/TT
Inrikes

Krav på körkort för vattenskoter ifrågasätts

TT

Regeringens lagförslag om körkort för vattenskotrar riskerar att bli tandlöst, anser Lagrådet. Det kommer inte gå att ta körkort direkt.

Nästan åtta av tio svenskar vill se obligatoriskt körkort för vattenskotrar, enligt en undersökning som Transportstyrelsen genomfört. Regeringen har lyssnat och lagt ett lagförslag med förhoppning om att kravet ska börja gälla den 1 maj 2022.

Lagrådet, som granskar lagförslag innan de behandlas av riksdagen, påpekar dock brister och antyder att den planerade åtgärden kan bli tandlös.

Förslaget innehåller nämligen ingen möjlighet för polisen att återkalla ett körkort direkt, som för förarbevis för snöskoter och bil.

I stället måste ett det finnas ett lagakraftvunnet avgörande för att återkalla vattenskoterkörkort.

"Avsaknaden av sådana framstår som en brist. Under den fortsatta beredningen bör därför frågan om att komplettera det föreslagna regelverket övervägas vidare", skriver Lagrådet i sitt yttrande.

Debatten om förarbevis för vattenskotrar svallade upp igen förra sommaren när många semestrade i Sverige och en rad olyckor inträffade.

– Om folk som vill köra vattenskoter kan genomgå utbildningen hoppas jag att vi inte behöver uppleva det vi såg under förra sommaren med väldigt mycket oseriös aktivitet, har infrastrukturminister Tomas Eneroth tidigare sagt till TT.

(Niklas Svahn/TT)

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingHornsbergs strand i Stockholm är en plats där många brukar köra vattenskotrar på sommaren. Arkivbild. Foto: Maja Suslin/TT
Hornsbergs strand i Stockholm är en plats där många brukar köra vattenskotrar på sommaren. Arkivbild. Foto: Maja Suslin/TT
Inrikes

Krav på körkort för vattenskoter ifrågasätts

TT

Regeringens lagförslag om körkort för vattenskotrar riskerar att bli tandlöst, anser Lagrådet. Det kommer inte gå att ta körkort direkt.

Nästan åtta av tio svenskar vill se obligatoriskt körkort för vattenskotrar, enligt en undersökning som Transportstyrelsen genomfört. Regeringen har lyssnat och lagt ett lagförslag med förhoppning om att kravet ska börja gälla den 1 maj 2022.

Lagrådet, som granskar lagförslag innan de behandlas av riksdagen, påpekar dock brister och antyder att den planerade åtgärden kan bli tandlös.

Förslaget innehåller nämligen ingen möjlighet för polisen att återkalla ett körkort direkt, som för förarbevis för snöskoter och bil.

I stället måste ett det finnas ett lagakraftvunnet avgörande för att återkalla vattenskoterkörkort.

"Avsaknaden av sådana framstår som en brist. Under den fortsatta beredningen bör därför frågan om att komplettera det föreslagna regelverket övervägas vidare", skriver Lagrådet i sitt yttrande.

Debatten om förarbevis för vattenskotrar svallade upp igen förra sommaren när många semestrade i Sverige och en rad olyckor inträffade.

– Om folk som vill köra vattenskoter kan genomgå utbildningen hoppas jag att vi inte behöver uppleva det vi såg under förra sommaren med väldigt mycket oseriös aktivitet, har infrastrukturminister Tomas Eneroth tidigare sagt till TT.

(Niklas Svahn/TT)

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024