Dr. Sanna Ehdin: Satsa på olika friskmedel
Doktor i immunologi, författare och föreläsare inom självläkning och systemhälsa


Friskmedel är ett nytt begrepp som omfattar naturliga produkter som stärker det friska och därigenom främjar läkning. De stödjer cellernas normala friskprocesser, skapar positiva synergieffekter och saknar biverkningar. Så det är riktiga potentierare som ökar vår prestanda och ger bättre uthållighet och resistens mot stress! Exempel på Friskmedel är grönt te, gurkmeja, propolis, probiotika och adaptogener. 

För att platsa som ett friskmedel ska effekten helst vara påvisad i kliniska studier. Förutom de aktiva läkande ämnena innehåller friskmedlen även en rad vitaminer, mineraler och spårämnen.

Att endast bekämpa det sjuka tillhör gårdagen – medan att stärka det friska hör till framtiden.

Läkemedel har tyvärr blivit ett urvattnat begrepp. Endast en handfull av medicinerna i FASS åstadkommer verklig läkning, resten dämpar eller lindrar symtom. I USA använder 46 procent av befolkningen receptbelagda mediciner och i snitt använder man elva mediciner dagligen. Då handlar det inte längre om läkemedel utan snarare om kronikermedel. Med tanke på att läkemedel finns listat som den tredjede dödsorsaken i världen blir begreppet än ihåligare (referens).

Varför inte satsa på friskmedel när de flesta läkemedel antingen dämpar symtom eller är kronikermedel? Här är några exempel som visar på den spännande potentialen med:

Friskmedel

1. Grönt te 

Grönt te är en antioxidant som innehåller rikligt med bioflavonoider, vilka kan skydda mot cancer och hjärtkärlsjukdom. Det balanserar även blodsocker och insulin.

Grönt te

2. Gurkmeja 

Gurkmeja och dess aktiva ämne curcumin har lika stark inflammationshämmande effekt som kortison och fenylbutazon visar farmakologiska studier. Det finns nästan 12 000 vetenskapliga studier publicerade på den aktiva ingrediensen curcumin. Kryddan gurkmeja tillhör ingefärsväxterna och den har länge använts inom folkmedicinen för att bota inflammatoriska åkommor. De verksamma beståndsdelarna är 3-5% curcuminoider samt 2-7% eterolja. Gurkmeja ska intas med lite svartpeppar för det förstärker effekten med 2000 procent. Läs mer om Gurkmeja här.

3. Probiotika

Probiotika är hälsosamma tarmbakterier som ökar näringsupptaget och konkurrerar ut sjukdomsframkallande bakterier. Probiotika producerar även nyttiga näringsämnen som vitaminer och fettsyror. Dessa hälsofrämjande bakterier finns i exempelvis yoghurt och i mjölksyrade grönsaker.

4. Propolis

Propolis är bikitt som bina använder för att täta sitt bo och det innehåller många bakteriehämmande ämnen. Propolis består av mer än 80 naturliga ämnen som tillsammans skapar en unik sammansättningen. Där ingår bland annat vitamin E, vitamin A och B-vitaminer, alla mineraler och nästan alla aminosyror. Dessutom ingår en rad intressanta bioflavonoider, som är en av våra viktigaste antioxidanter.

5. Aloe vera-gel

Aloe vera-gel har ett flertal läkande effekter och dokumenterad medicinsk verkan. Det stimulerar immunförsvaret, stärker tarmen och huden samt motverkar inflammation. Det används mot hudproblem som brännsår, akne, eksem och fotsvamp. Aloe vera innehåller flera växtsteroler som är antiinflammatoriska, samt ämnen som hämmar virus och minskar infektionsrisken i kroppen.

Aloe vera

6. Havsalger

PlaqueOff Teeth and Gums är ett kosttillskott med knöltång och magnesiumsulfat som används för kontroll av plack och tandsten och därmed förbättrar tandhälsan.  Hos hundar kan den även lösa upp gallstenar och njurstenar.

7. Adaptogener

Adaptogener är allmänt verkande medel som ökar kroppens anpassningsförmåga och minskar påverkan av stress. Därmed ökar din mentala och kroppsliga motståndskraft. Det kan vara ginseng, rosenrot, ginkgo biloba, chisandra eller havregryn. Rosenrot (”Nordens ginseng”) ökar cellernas motståndskraft mot stress och minskar kroppens produktion av stresshormoner. Ginkgo biloba ökar blodflödet och stimulerar nervsignalerna i hjärnan, och kan hjälpa mot öronsusningar. Chisandra ökar uthålligheten och motverkar trötthet och depression. Nedan är två exempel på adaptogener.

– Rosenrot

Rosenrot är ett bra exempel på hur adaptogener verkar. Kallas även Nordens ginseng och har långa traditioner. Vikingarna använde rosenrot för att klara hårda strapatser och mildra baksmälla medan kineserna främst intresserade sig för dess förmåga att stärka den sexuella lusten.

Rosenrot är en tjockbladig ört som växer i fjällandskap och är anpassad att överleva karga klimat. Ryssarna har länge studerat rosenroten och funnit att den har en rad positiva systemeffekter som till exempel ökar den mentala förmågan, motverkar trötthet, är lugnande, minskar eller tar bort huvudvärk och sömnproblem. Den har även en positiv inverkan på blodbilden och påskyndar kroppens läkeprocesser. Den ansågs så kraftfull att de ryska astronauterna i MIR-stationerna försågs med rosenrot.

Rosenrot

Skälet till dess breda effekt är att den binder till en molekyl i cellens kärna (cAMP), vilket resulterar i en stabilare och jämnare aktivitet i cellen. Cellerna blir då mer motståndskraftiga mot stress och kroppens produktion av stresshormoner minskar, vilket leder till ett jämnare humör och mer ork för lustfyllda saker.

– Rysk rot – Sibirisk ginseng

Rysk rot har vetenskapligt påvisad antiinflammatorisk och immunstimulerande effekt, samt är effektiv mot influensavirus (referenser). Den ryska rotens aktiva ämnen är:

1. Lignaner

– ökar den fysiska orken och minskar stressen.

2. Saponiner

– de triterpenoidala Saponinerna har anticancer-effekt, minskar LDL, är antiinflammatorisk, har antipyretisk effekt och påverkar insulinnivåerna.

3. Fenylpropan-föreningar 

– Fenylpropan-föreningar  (varav de flesta är glykosylerade) har bl.a. antioxidantiska egenskaper, hämmar kväveoxid och immunstimulerande aktivitet

4. Kumariner  

– har anticancereffekt och kolinergaktivitet, så de sänker hjärtfrekvensen hos personer som utsätts för en viss typ av psykiskstress. Även det systoliska blodtrycket minskade hos kvinnor, dessutom visade det sig ha en bättre effekt på kvinnor än på män.

Friskmedel är givetvis ett oerhört stort område och det finns många fler. Jag vill bara lägga en liten blänkare om det för att öppna ögonen för att det finns, det är mycket potentiellt och läs gärna på mer för att lära dig. Jag skriver mer om detta (med referenser) i Nya Självläkande människan.

Obs! Om du redan tar något läkemedel måste du kontrollera med läkare så att friskmedlet inte påverkar läkemedlets effekt. Just adaptogener har ingen påvisat effekt på intag av läkemedel. 

Dr. Sanna Ehdin

 
Sanna Ehdin är doktor i immunologi, forskare, författare och föreläsare inom hälsa. Under de senaste tjugofem åren har hon ägnat sig åt självläkning och systemhälsa, vilket innebär att se till helheten och sambandet mellan kroppen, tankar, känslor, själen och hälsan. Den här texten publicerades ursprungligen på hennes blogg.