Dr. Sanna Ehdin: Sparris gör gott för hälsan
Författare och föreläsare inom självläkning och systemhälsa


Sparris är en av de mest kraftfulla grönsakerna för läkning. Den har hög andel protein och fiber, men mycket lite kolhydrater (2 g/100 g). Sparris innehåller mycket näring och är mättande – så den både gör gott och är god!

Sparris har höga nivåer av viktiga mineraler som selen, zink och mangan, vilka är viktiga för ett starkt och hälsosamt immunsystem. Den innehåller också höga nivåer av vitaminerna A, K och B-vitaminer inklusive folat, är byggstenar för ett hälsosamt  hjärtkärlsystem och även för kvinnor som försöker bli gravida. Vitamin K gör att koaguleringsprocessen fungerar som den ska och bidrar till stark och frisk benstruktur.

Sparris innehåller asparaginsyra, vilket är en aminosyra som neutraliserar överskott av ammoniak i kroppen.(1) Ammoniak kan orsaka utmattning, huvudvärk och dålig matsmältning. Sparris innehåller även ordentliga mängder av hälsosamma fiber och protein som hjälper till att upprätthålla blodsockernivån, förhindra förstoppning och stabilisera matsmältningen.


Asparagin är även ett naturligt diuretikum (2). Det innebär vattendrivande; och bryter upp både oxalsyra och urinsyrakristaller som lagras i muskler och njurar och eliminerar dem genom urinen. Detta hjälper till att minska ansamlingar av vatten i kroppen, uppblåsthet och svullnad.

Sparris har också hög halt av glutation vilken är en kraftfull antioxidant och viktig för kroppens detox. Det är hjälpsamt vid autoimmuna tillstånd (3), leversjukdom, hjärtsjukdom, cancer och diabetes. Glutation skyddar även huden från omvärldens påverkan, bland annat ger den bra skydd vid solens strålar (4). Sparris innehåller även sarsasapogenin, som har kraftfull antiinflammatoriska egenskaper, vilket har haft positiva resultat i studier om t.ex. ALS.(5)

Sparris innehåller även inulin som är näring för tarmens goda bakterier, vilket ökar näringsupptaget och är centralt för att immunsystemet fungerar som det ska.

Sparris är en kraftfull och näringsrik grönsak som kan avnjutas rå eller ångad med olivolja eller ghee och havssalt!

Dr. Sanna Ehdin

Referenser:

– Asparagus – Self Nutrition Data

(1) Ammonia toxicity and pH.WARREN KS, Journal: Nature[1962/07] 

(2) Spargel – Eine vielleicht unterschätzte, aber sicherlich unzureichend Heilpflantze. Nowack, R. Zeitschrift für Phytotherapie, 2006

(3) Glutathione: a key player in autoimmunity. Perricone, C., De Carolis, C., Perricone, R., Autoimmunity reviews, 2009. 

(4) Endogenous Glutathione protects human skin fibroblasts against the cytotoxic of UVB, UVA and near-visible radiations. Tyrrell, RM., Pidoux, M., Photochemistry and photobiology, 1986

(5) Health benefits of asparagus


Sanna Ehdin är doktor i immunologi, forskare, författare och föreläsare inom hälsa. Under de senaste tjugofem åren har hon ägnat sig åt självläkning och systemhälsa, vilket innebär att se till helheten och sambandet mellan kroppen, tankar, känslor, själen och hälsan. Den här texten publicerades ursprungligen på hennes blogg.