loadingRikspolischef Petra Lundh i riksdagen på onsdagen. Foto: Viktoria Bank/TT
Rikspolischef Petra Lundh i riksdagen på onsdagen. Foto: Viktoria Bank/TT
Inrikes

Vill tvinga Tiktok att ta ner mordannonser

Anja Haglund/TT

Polisen vill ha möjlighet att tvinga sociala medie-jättarna att plocka ner uppdrag om gängmord.

– Så länge vi ser annonserna på de digitala plattformarna gör vi inte tillräckligt, säger rikspolischef Petra Lundh.

Nyrekryteringen av barn och unga till gängen har till stor del flyttat till de sociala medierna, enligt polisen. Där annonserar rekryterare ut morduppdrag och ofta utlovas stora summor pengar till den som tar på sig "jobbet".

I dag kan polisen be plattformarna, som Tiktok och Instagram, att ta ner annonserna. Men det bygger på frivillighet. Och även om bolagen blivit bättre på att samarbeta anser rikspolischefen att det behövs nya, tvingande regler.

– Vi kan tvinga dem om det gäller terroristinnehåll eller internetrelaterade sexuella övergrepp. Då ska man ta ner det på under en timme och vi kan vitesförelägga dem. Något sådant finns inte här, säger Petra Lundh.

Vill ha ut alias

Hon vill också att plattformarna ska bli skyldiga att dela med sig av sådant som till exempel ett alias bakom en mordannons, något som enligt henne inte sker i särskilt stor utsträckning i dag.

– Det kan bli betydligt bättre. Det finns information i det här som de plockar ner som vi skulle vilja ha för att kunna lägga ett pussel och se om vi kan komma åt den som anstiftar brottet, säger Lundh.

Förra året misstänktes 520 barn och unga i mordutredningar, enligt polisen. 400 var mellan 15 och 17 år, och 120 var barn som inte är straffmyndiga.

Behöver förbättra

Fredrik Timell från Tiktok framhåller att Tiktok brukar ta ner innehåll när polisen ber dem. Han påpekar också att polisen redan i dag har möjlighet att kontakta bolagen för att begära ut mer information om olagligt innehåll.

– Under 2024 bistod vi svenska myndigheter i 208 sådana fall, säger Timell i samband med ett seminarium i riksdagen.

Han medger samtidigt att det finns saker kvar att göra.

– Vi behöver arbeta idogt för att förbättra både våra automatiserade system och vidareutbilda våra moderatorer, säger Timell.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingRikspolischef Petra Lundh i riksdagen på onsdagen. Foto: Viktoria Bank/TT
Rikspolischef Petra Lundh i riksdagen på onsdagen. Foto: Viktoria Bank/TT
Inrikes

Vill tvinga Tiktok att ta ner mordannonser

Anja Haglund/TT

Polisen vill ha möjlighet att tvinga sociala medie-jättarna att plocka ner uppdrag om gängmord.

– Så länge vi ser annonserna på de digitala plattformarna gör vi inte tillräckligt, säger rikspolischef Petra Lundh.

Nyrekryteringen av barn och unga till gängen har till stor del flyttat till de sociala medierna, enligt polisen. Där annonserar rekryterare ut morduppdrag och ofta utlovas stora summor pengar till den som tar på sig "jobbet".

I dag kan polisen be plattformarna, som Tiktok och Instagram, att ta ner annonserna. Men det bygger på frivillighet. Och även om bolagen blivit bättre på att samarbeta anser rikspolischefen att det behövs nya, tvingande regler.

– Vi kan tvinga dem om det gäller terroristinnehåll eller internetrelaterade sexuella övergrepp. Då ska man ta ner det på under en timme och vi kan vitesförelägga dem. Något sådant finns inte här, säger Petra Lundh.

Vill ha ut alias

Hon vill också att plattformarna ska bli skyldiga att dela med sig av sådant som till exempel ett alias bakom en mordannons, något som enligt henne inte sker i särskilt stor utsträckning i dag.

– Det kan bli betydligt bättre. Det finns information i det här som de plockar ner som vi skulle vilja ha för att kunna lägga ett pussel och se om vi kan komma åt den som anstiftar brottet, säger Lundh.

Förra året misstänktes 520 barn och unga i mordutredningar, enligt polisen. 400 var mellan 15 och 17 år, och 120 var barn som inte är straffmyndiga.

Behöver förbättra

Fredrik Timell från Tiktok framhåller att Tiktok brukar ta ner innehåll när polisen ber dem. Han påpekar också att polisen redan i dag har möjlighet att kontakta bolagen för att begära ut mer information om olagligt innehåll.

– Under 2024 bistod vi svenska myndigheter i 208 sådana fall, säger Timell i samband med ett seminarium i riksdagen.

Han medger samtidigt att det finns saker kvar att göra.

– Vi behöver arbeta idogt för att förbättra både våra automatiserade system och vidareutbilda våra moderatorer, säger Timell.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025