loadingRestprodukter från skogsavverkning kan användas som biobränsle. Foto: Henrik Holmberg/TT
Restprodukter från skogsavverkning kan användas som biobränsle. Foto: Henrik Holmberg/TT
Inrikes

C: Fördubbla svensk produktion av biobränsle

TT/Niklas Svahn

Sverige ska bryta importen av rysk energi genom en storskalig satsning på biodrivmedel, enligt Centerpartiet. C vill satsa 2,3 miljarder kronor på inhemsk produktion.

Sverige ska kunna bli nettoexportör med en helt ny strategi kring biobränslen, säger partiets klimat- och energipolitiska talesperson Rickard Nordin.

– Vi har en situation i Sverige och Europa där det blivit tydligt att vi inte kan ha den osäkerhet vi har kring drivmedel. Den ryska andelen är mycket stor, vilket har skapat ett beroende som i sin tur gör att Ryssland kan agera som de gör i Ukraina.

Sveriges användning av biobränslen

(TT)

I Sverige användes under 2019 cirka 17 TWh biodrivmedel (flytande och gasformiga) i transportsektorn och ytterligare cirka 3 TWh i arbetsmaskiner inom främst industri samt jord- och skogsbruk.

Inom transportsektorn bestod den största mängden, 14 TWh, av biodiesel. Av denna bestod nästan 11 TWh av HVO (hydrerad vegetabilisk olja) medan resterande cirka 3,5 TWh bestod av FAME (fettsyremetylester), huvudsakligen i form av RME (rapsmetylester). Etanolanvändningen i transportsektorn uppgick till cirka 1 TWh, till största delen som inblandning i bensin. Användningen av biogas i transportsektorn uppgick till cirka 1,5 TWh.

Energimyndigheten skriver i sin rapport från 2021: Om ytterligare styrmedel införs finns goda förutsättningar att öka produktionskapaciteten för biodrivmedel från inhemska råvaror. Under gynnsamma förhållanden skulle det kunna röra sig om cirka 10 TWh till 2030 uttryckt i färdiga biodrivmedel, vilket motsvarar cirka 20 procent av den mängd biodrivmedel som väntas efterfrågas samma år.

Källa: Energimyndigheten

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingRestprodukter från skogsavverkning kan användas som biobränsle. Foto: Henrik Holmberg/TT
Restprodukter från skogsavverkning kan användas som biobränsle. Foto: Henrik Holmberg/TT
Inrikes

C: Fördubbla svensk produktion av biobränsle

TT/Niklas Svahn

Sverige ska bryta importen av rysk energi genom en storskalig satsning på biodrivmedel, enligt Centerpartiet. C vill satsa 2,3 miljarder kronor på inhemsk produktion.

Sverige ska kunna bli nettoexportör med en helt ny strategi kring biobränslen, säger partiets klimat- och energipolitiska talesperson Rickard Nordin.

– Vi har en situation i Sverige och Europa där det blivit tydligt att vi inte kan ha den osäkerhet vi har kring drivmedel. Den ryska andelen är mycket stor, vilket har skapat ett beroende som i sin tur gör att Ryssland kan agera som de gör i Ukraina.

Sveriges användning av biobränslen

(TT)

I Sverige användes under 2019 cirka 17 TWh biodrivmedel (flytande och gasformiga) i transportsektorn och ytterligare cirka 3 TWh i arbetsmaskiner inom främst industri samt jord- och skogsbruk.

Inom transportsektorn bestod den största mängden, 14 TWh, av biodiesel. Av denna bestod nästan 11 TWh av HVO (hydrerad vegetabilisk olja) medan resterande cirka 3,5 TWh bestod av FAME (fettsyremetylester), huvudsakligen i form av RME (rapsmetylester). Etanolanvändningen i transportsektorn uppgick till cirka 1 TWh, till största delen som inblandning i bensin. Användningen av biogas i transportsektorn uppgick till cirka 1,5 TWh.

Energimyndigheten skriver i sin rapport från 2021: Om ytterligare styrmedel införs finns goda förutsättningar att öka produktionskapaciteten för biodrivmedel från inhemska råvaror. Under gynnsamma förhållanden skulle det kunna röra sig om cirka 10 TWh till 2030 uttryckt i färdiga biodrivmedel, vilket motsvarar cirka 20 procent av den mängd biodrivmedel som väntas efterfrågas samma år.

Källa: Energimyndigheten

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024