loadingFrån och med nästa år kommer det att krävas tillstånd för alla virkesupplag vid allmänna vägar. Foto: Sean Gallup/Getty Images
Från och med nästa år kommer det att krävas tillstånd för alla virkesupplag vid allmänna vägar. Foto: Sean Gallup/Getty Images
Inrikes

Avgift införs för virkesupplag

Epoch Times

Från och med den 1 januari nästa år måste man ha tillstånd från Trafikverket för att lägga upp virke och skogsbränsle vid en allmän väg. Avgiften kostar 2 900 kronor för varje ansökan.

Tidigare har det varit möjligt att ansöka till Trafikverket och slippa avgift.

Kjell-Arne Ottosson, riksdagsledamot i Värmland (KD), är kritisk mot de nya reglerna.

”Varför ska man hela tiden slå mot landsbygden och de gröna näringarna?”, skriver han i ett inlägg på Facebook.

Han menar att skogsbruk inte ska ”försvåras eller fördyras ytterligare”, något som han anser är kontraproduktivt.

– Jag förstår inte varför de ska krångla till det för folk som bor och verkar på landsbygden, säger han till SVT Nyheter Värmland.

I en skriftlig fråga till infrastrukturminister Thomas Eneroth (S) undrar Ottosson om avgiften. Ministern svarar att enligt väglagen och vägförordningen ”ska myndigheten ta ut avgifter vid ansökningar om att inom vägområde vidta åtgärder som kan inverka menligt på trafiksäkerheten eller vara till olägenhet för vägens bestånd, drift eller brukande”.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFrån och med nästa år kommer det att krävas tillstånd för alla virkesupplag vid allmänna vägar. Foto: Sean Gallup/Getty Images
Från och med nästa år kommer det att krävas tillstånd för alla virkesupplag vid allmänna vägar. Foto: Sean Gallup/Getty Images
Inrikes

Avgift införs för virkesupplag

Epoch Times

Från och med den 1 januari nästa år måste man ha tillstånd från Trafikverket för att lägga upp virke och skogsbränsle vid en allmän väg. Avgiften kostar 2 900 kronor för varje ansökan.

Tidigare har det varit möjligt att ansöka till Trafikverket och slippa avgift.

Kjell-Arne Ottosson, riksdagsledamot i Värmland (KD), är kritisk mot de nya reglerna.

”Varför ska man hela tiden slå mot landsbygden och de gröna näringarna?”, skriver han i ett inlägg på Facebook.

Han menar att skogsbruk inte ska ”försvåras eller fördyras ytterligare”, något som han anser är kontraproduktivt.

– Jag förstår inte varför de ska krångla till det för folk som bor och verkar på landsbygden, säger han till SVT Nyheter Värmland.

I en skriftlig fråga till infrastrukturminister Thomas Eneroth (S) undrar Ottosson om avgiften. Ministern svarar att enligt väglagen och vägförordningen ”ska myndigheten ta ut avgifter vid ansökningar om att inom vägområde vidta åtgärder som kan inverka menligt på trafiksäkerheten eller vara till olägenhet för vägens bestånd, drift eller brukande”.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024