loadingMånga som söker jobb känner sig ghostade av arbetsgivaren. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Många som söker jobb känner sig ghostade av arbetsgivaren. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Inrikes

Allt fler vittnar om ghosting i arbetslivet

Maja Steen Danielsson/TT

Ordet ghosting brukar användas för att beskriva när personen man dejtar slutar att svara. Nu har fenomenet även etablerat sig på arbetsmarknaden, visar en ny undersökning.

Enligt en ny undersökning från LinkedIn vittnar många arbetssökande att de inte får någon återkoppling på jobb de har sökt.

Medan rekryterare å sin sida upplever att de får in stora mängder ansökningar som helt saknar relevans för den utlysta tjänsten.

I ett pressmeddelande säger Lisa Gunnarsson, Nordenchef för LinkedIn, att matchningen mellan rekryterare och kandidater inte fungerar.

Otydliga krav

Erik Haglöf är rekryteringskonsult vid Bohmans Nätverk och tror att situationen delvis kan förklaras av de många plattformar för jobbannonser som finns i dag.

– När man når ut väldigt brett så får man också väldigt många ansökningar, säger han.

Även generella och otydliga beskrivningar av den utlysta tjänsten tror han bidrar till att sökande inte får återkoppling.

– Om arbetsgivaren är otydlig med vad som faktiskt krävs för rollen finns en risk att väldigt många ansökningar trillar in, varav flera kan komma från okvalificerade.

Av de 1 000 personer som tillfrågades i studien uppgav 35 procent att de någon gång blivit ghostade av en rekryterare.

Samtidigt svarade 500 HR- och rekryteringschefer i en separat studie att tre av fyra rekryterare inte har tid att svara på alla ansökningar.

"Skyldighet att informera"

För att undvika att sökande blir ghostade, och att rekryterare drunknar i ansökningar, anser Erik Haglöf att kommunikationen mellan arbetsgivare och rekryterare måste bli bättre. Enligt honom är det hos dem ansvaret ligger i slutändan.

– Den som tar arbetssökandens tid har en skyldighet och plikt att informera om hur det går. Det finns flera hjälpmedel för att kunna ha en bra kommunikation med den sökande, så ghosting ska inte förekomma.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingMånga som söker jobb känner sig ghostade av arbetsgivaren. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Många som söker jobb känner sig ghostade av arbetsgivaren. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Inrikes

Allt fler vittnar om ghosting i arbetslivet

Maja Steen Danielsson/TT

Ordet ghosting brukar användas för att beskriva när personen man dejtar slutar att svara. Nu har fenomenet även etablerat sig på arbetsmarknaden, visar en ny undersökning.

Enligt en ny undersökning från LinkedIn vittnar många arbetssökande att de inte får någon återkoppling på jobb de har sökt.

Medan rekryterare å sin sida upplever att de får in stora mängder ansökningar som helt saknar relevans för den utlysta tjänsten.

I ett pressmeddelande säger Lisa Gunnarsson, Nordenchef för LinkedIn, att matchningen mellan rekryterare och kandidater inte fungerar.

Otydliga krav

Erik Haglöf är rekryteringskonsult vid Bohmans Nätverk och tror att situationen delvis kan förklaras av de många plattformar för jobbannonser som finns i dag.

– När man når ut väldigt brett så får man också väldigt många ansökningar, säger han.

Även generella och otydliga beskrivningar av den utlysta tjänsten tror han bidrar till att sökande inte får återkoppling.

– Om arbetsgivaren är otydlig med vad som faktiskt krävs för rollen finns en risk att väldigt många ansökningar trillar in, varav flera kan komma från okvalificerade.

Av de 1 000 personer som tillfrågades i studien uppgav 35 procent att de någon gång blivit ghostade av en rekryterare.

Samtidigt svarade 500 HR- och rekryteringschefer i en separat studie att tre av fyra rekryterare inte har tid att svara på alla ansökningar.

"Skyldighet att informera"

För att undvika att sökande blir ghostade, och att rekryterare drunknar i ansökningar, anser Erik Haglöf att kommunikationen mellan arbetsgivare och rekryterare måste bli bättre. Enligt honom är det hos dem ansvaret ligger i slutändan.

– Den som tar arbetssökandens tid har en skyldighet och plikt att informera om hur det går. Det finns flera hjälpmedel för att kunna ha en bra kommunikation med den sökande, så ghosting ska inte förekomma.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025