loadingFlera brister i Arbetsförmedlingens tillgänglighet för arbetssökande framkommer i ett yttrande från myndigheten till Justitieombudsmannen. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Flera brister i Arbetsförmedlingens tillgänglighet för arbetssökande framkommer i ett yttrande från myndigheten till Justitieombudsmannen. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

Arbetsförmedlingen: Hundratusentals sållas bort

TT

Nästan hälften av alla arbetssökande som ringde Arbetsförmedlingen under ett års tid nådde inte fram, rapporterar Altinget. Myndigheten konstaterar själva att det är en av flera brister i tillgängligheten.

Redan i november 2023 riktade Justitieombudsmannen (JO) kritik mot Arbetsförmedlingen för bristande tillgänglighet och sedan dess har nya anmälningar inkommit.

I Arbetsförmedlingens yttrande i ärendet framkommer flera brister under perioden som undersökts, november 2023–november 2024. 45 procent av samtalen har inte besvarats och resterande som kom fram fick vänta i genomsnitt 30 minuter.

Nio av tio försök att använda Arbetsförmedlingens chatt besvarades heller inte. Totalt 395 000 samtal, eller var femte samtal, sållades bort av ett så kallat överbelastningsskydd innan de kom fram till telefonkön.

Arbetsförmedlingen konstaterar själva "att myndighetens tillgänglighet inte är tillfredsställande". Inga förbättringar har skett sedan 2022 för arbetssökande som försöker få telefonkontakt och chattfunktionen har "försämrats avsevärt".

Bristerna förklaras bland annat av den stigande arbetslösheten. Myndigheten har även fått i regeringsuppdrag att prioritera personer som står långt ifrån arbetsmarknaden, vilket är resurskrävande. Till följd av minskade budgetanslag har myndigheten också tvingats minska personalstyrkan.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFlera brister i Arbetsförmedlingens tillgänglighet för arbetssökande framkommer i ett yttrande från myndigheten till Justitieombudsmannen. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Flera brister i Arbetsförmedlingens tillgänglighet för arbetssökande framkommer i ett yttrande från myndigheten till Justitieombudsmannen. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

Arbetsförmedlingen: Hundratusentals sållas bort

TT

Nästan hälften av alla arbetssökande som ringde Arbetsförmedlingen under ett års tid nådde inte fram, rapporterar Altinget. Myndigheten konstaterar själva att det är en av flera brister i tillgängligheten.

Redan i november 2023 riktade Justitieombudsmannen (JO) kritik mot Arbetsförmedlingen för bristande tillgänglighet och sedan dess har nya anmälningar inkommit.

I Arbetsförmedlingens yttrande i ärendet framkommer flera brister under perioden som undersökts, november 2023–november 2024. 45 procent av samtalen har inte besvarats och resterande som kom fram fick vänta i genomsnitt 30 minuter.

Nio av tio försök att använda Arbetsförmedlingens chatt besvarades heller inte. Totalt 395 000 samtal, eller var femte samtal, sållades bort av ett så kallat överbelastningsskydd innan de kom fram till telefonkön.

Arbetsförmedlingen konstaterar själva "att myndighetens tillgänglighet inte är tillfredsställande". Inga förbättringar har skett sedan 2022 för arbetssökande som försöker få telefonkontakt och chattfunktionen har "försämrats avsevärt".

Bristerna förklaras bland annat av den stigande arbetslösheten. Myndigheten har även fått i regeringsuppdrag att prioritera personer som står långt ifrån arbetsmarknaden, vilket är resurskrävande. Till följd av minskade budgetanslag har myndigheten också tvingats minska personalstyrkan.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025