En ny fordonsskatt för snöskotrar och terränghjulingar kan bli verklighet efter en statlig utredning.
Skatten ska användas till att finansiera fler allmänna leder, men skoterägarna ser hellre en avgift med öronmärkta pengar.
Ägaren till en snöskoter eller terränghjuling kan behöva hosta upp 180 kronor om året i en ny skatt om utredaren Anders Lillienaus får som han vill. Han föreslår dessutom krav på ett skoterkort om 300 kronor per år för att köra på allmänna leder. Syftet med skatten är att pengarna som rullar in ska gå till att finansiera fler allmänna skoterleder.
Skoterägarna kritiserar skatt
Sveriges Snöskoterägares Riksorganisation (Snofed) är emot skatten. Organisationen ger visserligen inte tummen ned till tanken på att betala för att bygga ut snöskoterlederna – tvärtom är organisationen positivt inställd till avgifter – men är däremot kritisk mot förslaget om att pengarna ska samlas in genom skattsedeln.
– Med en fordonsskatt går pengarna in i det allmänna och är inte öronmärkta. Det är bättre att man satsar fullt ut på avgiften, för då kommer pengarna ner i backen där de ska göra nytta, säger Snofeds generalsekreterare Mikael Johansson.
Bredda krav på skoterkort
Organisationen vill i stället att det föreslagna skoterkortet ska krävas på fler leder än de allmänna, som enligt Snofed endast utgör omkring en femtedel av landets samtliga skoterleder.
– De flesta kör på enskilda leder, det vill säga klubbarnas leder. Så länge du bara kör på dem behöver du inte betala några avgifter, och det är inte många som kör på de allmänna lederna varje år, säger Johansson.
Utredningen föreslår dessutom ökade möjligheter att styra snöskoterkörning till skoterleder i syfte att minska skador i naturen och olägenheter för djur och människor, att det skapas en fond för underhåll av skoterleder, att tillsynen för olaglig körning i terräng utökas och att funktionsnedsatta ska kunna få tillstånd att köra i terräng i syfte att jaga, fiska eller bedriva annat friluftsliv.
(Erik Paulsson Rönnbäck/TT)
(Owe Nilsson/TT)