loadingEn ny fordonskatt för snöskotrar och terränghjulingar föreslås. Foto: Erik Nylander/TT-arkivbild
En ny fordonskatt för snöskotrar och terränghjulingar föreslås. Foto: Erik Nylander/TT-arkivbild
Inrikes

Skoterägare kyliga till förslag på ny skatt

Epoch Times

En ny fordonsskatt för snöskotrar och terränghjulingar kan bli verklighet efter en statlig utredning.

Skatten ska användas till att finansiera fler allmänna leder, men skoterägarna ser hellre en avgift med öronmärkta pengar.

Ägaren till en snöskoter eller terränghjuling kan behöva hosta upp 180 kronor om året i en ny skatt om utredaren Anders Lillienaus får som han vill. Han föreslår dessutom krav på ett skoterkort om 300 kronor per år för att köra på allmänna leder. Syftet med skatten är att pengarna som rullar in ska gå till att finansiera fler allmänna skoterleder.

En statlig utredning föreslår fordonsskatt för snöskoter och terränghjuling. Foto: Heiko Junge/NTB scanpix/TT-arkivbild

Skoterägarna kritiserar skatt

Sveriges Snöskoterägares Riksorganisation (Snofed) är emot skatten. Organisationen ger visserligen inte tummen ned till tanken på att betala för att bygga ut snöskoterlederna – tvärtom är organisationen positivt inställd till avgifter – men är däremot kritisk mot förslaget om att pengarna ska samlas in genom skattsedeln.

– Med en fordonsskatt går pengarna in i det allmänna och är inte öronmärkta. Det är bättre att man satsar fullt ut på avgiften, för då kommer pengarna ner i backen där de ska göra nytta, säger Snofeds generalsekreterare Mikael Johansson.

Bredda krav på skoterkort

Organisationen vill i stället att det föreslagna skoterkortet ska krävas på fler leder än de allmänna, som enligt Snofed endast utgör omkring en femtedel av landets samtliga skoterleder.

– De flesta kör på enskilda leder, det vill säga klubbarnas leder. Så länge du bara kör på dem behöver du inte betala några avgifter, och det är inte många som kör på de allmänna lederna varje år, säger Johansson.

Utredningen föreslår dessutom ökade möjligheter att styra snöskoterkörning till skoterleder i syfte att minska skador i naturen och olägenheter för djur och människor, att det skapas en fond för underhåll av skoterleder, att tillsynen för olaglig körning i terräng utökas och att funktionsnedsatta ska kunna få tillstånd att köra i terräng i syfte att jaga, fiska eller bedriva annat friluftsliv.

(Erik Paulsson Rönnbäck/TT)
(Owe Nilsson/TT)

Utredningen i korthet

(TT)

Utredaren har haft i uppdrag att lämna förslag som främjar en hållbar användning av motordrivna fordon i terräng. Utredningen föreslår ökade möjligheter att styra snöskoterkörning till skoterleder i syfte att minska skador i naturen och olägenheter för djur och människor.

En särskild fordonskatt om 180 kronor per år för snöskotrar och terränghjulingar föreslås. Intäkterna ska finansiera fler allmänna skoterleder. För att få köra på lederna föreslås dessutom att krav på ett årligt skoterkort om 300 kronor införs. Det ska gälla även utländska snöskoteråkare.

Utredaren föreslår även att det skapas en fond för underhåll av skoterleder, att tillsynen för olaglig körning i terräng utökas och att funktionsnedsatta ska kunna få tillstånd att köra i terräng i syfte att jaga, fiska eller bedriva annat friluftsliv.

Något förbud mot snöskoterkörning utanför skoterleder föreslås inte. Däremot föreslår utredaren ökad samverkan mellan myndigheter, kommuner, markägare och turistföretag så att skoterkörningen på sikt kanaliseras till leder och särskilda områden.

Utredningen konstaterar att körning med motordrivet fordon i terräng på land inte ingår i allemansrätten. Då det saknas annat rättsligt stöd drar utredningen slutsatsen att markägarens medgivande krävs för att få köra på annans mark.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEn ny fordonskatt för snöskotrar och terränghjulingar föreslås. Foto: Erik Nylander/TT-arkivbild
En ny fordonskatt för snöskotrar och terränghjulingar föreslås. Foto: Erik Nylander/TT-arkivbild
Inrikes

Skoterägare kyliga till förslag på ny skatt

Epoch Times

En ny fordonsskatt för snöskotrar och terränghjulingar kan bli verklighet efter en statlig utredning.

Skatten ska användas till att finansiera fler allmänna leder, men skoterägarna ser hellre en avgift med öronmärkta pengar.

Ägaren till en snöskoter eller terränghjuling kan behöva hosta upp 180 kronor om året i en ny skatt om utredaren Anders Lillienaus får som han vill. Han föreslår dessutom krav på ett skoterkort om 300 kronor per år för att köra på allmänna leder. Syftet med skatten är att pengarna som rullar in ska gå till att finansiera fler allmänna skoterleder.

En statlig utredning föreslår fordonsskatt för snöskoter och terränghjuling. Foto: Heiko Junge/NTB scanpix/TT-arkivbild

Skoterägarna kritiserar skatt

Sveriges Snöskoterägares Riksorganisation (Snofed) är emot skatten. Organisationen ger visserligen inte tummen ned till tanken på att betala för att bygga ut snöskoterlederna – tvärtom är organisationen positivt inställd till avgifter – men är däremot kritisk mot förslaget om att pengarna ska samlas in genom skattsedeln.

– Med en fordonsskatt går pengarna in i det allmänna och är inte öronmärkta. Det är bättre att man satsar fullt ut på avgiften, för då kommer pengarna ner i backen där de ska göra nytta, säger Snofeds generalsekreterare Mikael Johansson.

Bredda krav på skoterkort

Organisationen vill i stället att det föreslagna skoterkortet ska krävas på fler leder än de allmänna, som enligt Snofed endast utgör omkring en femtedel av landets samtliga skoterleder.

– De flesta kör på enskilda leder, det vill säga klubbarnas leder. Så länge du bara kör på dem behöver du inte betala några avgifter, och det är inte många som kör på de allmänna lederna varje år, säger Johansson.

Utredningen föreslår dessutom ökade möjligheter att styra snöskoterkörning till skoterleder i syfte att minska skador i naturen och olägenheter för djur och människor, att det skapas en fond för underhåll av skoterleder, att tillsynen för olaglig körning i terräng utökas och att funktionsnedsatta ska kunna få tillstånd att köra i terräng i syfte att jaga, fiska eller bedriva annat friluftsliv.

(Erik Paulsson Rönnbäck/TT)
(Owe Nilsson/TT)

Utredningen i korthet

(TT)

Utredaren har haft i uppdrag att lämna förslag som främjar en hållbar användning av motordrivna fordon i terräng. Utredningen föreslår ökade möjligheter att styra snöskoterkörning till skoterleder i syfte att minska skador i naturen och olägenheter för djur och människor.

En särskild fordonskatt om 180 kronor per år för snöskotrar och terränghjulingar föreslås. Intäkterna ska finansiera fler allmänna skoterleder. För att få köra på lederna föreslås dessutom att krav på ett årligt skoterkort om 300 kronor införs. Det ska gälla även utländska snöskoteråkare.

Utredaren föreslår även att det skapas en fond för underhåll av skoterleder, att tillsynen för olaglig körning i terräng utökas och att funktionsnedsatta ska kunna få tillstånd att köra i terräng i syfte att jaga, fiska eller bedriva annat friluftsliv.

Något förbud mot snöskoterkörning utanför skoterleder föreslås inte. Däremot föreslår utredaren ökad samverkan mellan myndigheter, kommuner, markägare och turistföretag så att skoterkörningen på sikt kanaliseras till leder och särskilda områden.

Utredningen konstaterar att körning med motordrivet fordon i terräng på land inte ingår i allemansrätten. Då det saknas annat rättsligt stöd drar utredningen slutsatsen att markägarens medgivande krävs för att få köra på annans mark.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024