loadingKinesiska höghastighetståg i Wuhan, Kina. Foto: TT-arkivbild
Kinesiska höghastighetståg i Wuhan, Kina. Foto: TT-arkivbild
Inrikes

Finansieringsförslag för snabbtåg klart

Epoch Times

Regeringen är nu klar med ett förslag för att finansiera utbyggnaden av höghastighetståg, uppger Dagens Nyheter (DN). Det handlar om en jätteinvestering på minst 230 miljarder kronor.

Förslaget ska presenteras för de andra partierna, utom Sverigedemokraterna, i januari.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vill inte berätta vad finansieringsförslaget innebär, men säger till DN:

– Det här får inte genomföras så att det tränger ut andra viktiga satsningar på infrastruktur som Norrbottniabanan och Sydostlänken.

Eneroth uppger att han är öppen för att diskutera vilken hastighet stambanorna ska byggas för, 320 km/h eller 250 km/h, vilket är billigare.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingKinesiska höghastighetståg i Wuhan, Kina. Foto: TT-arkivbild
Kinesiska höghastighetståg i Wuhan, Kina. Foto: TT-arkivbild
Inrikes

Finansieringsförslag för snabbtåg klart

Epoch Times

Regeringen är nu klar med ett förslag för att finansiera utbyggnaden av höghastighetståg, uppger Dagens Nyheter (DN). Det handlar om en jätteinvestering på minst 230 miljarder kronor.

Förslaget ska presenteras för de andra partierna, utom Sverigedemokraterna, i januari.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vill inte berätta vad finansieringsförslaget innebär, men säger till DN:

– Det här får inte genomföras så att det tränger ut andra viktiga satsningar på infrastruktur som Norrbottniabanan och Sydostlänken.

Eneroth uppger att han är öppen för att diskutera vilken hastighet stambanorna ska byggas för, 320 km/h eller 250 km/h, vilket är billigare.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024