loadingHistoriskt sett är februari en tuff månad för tågen, då vädret sliter på tågen. Arkiv. Foto: Jessica Gow/TT
Historiskt sett är februari en tuff månad för tågen, då vädret sliter på tågen. Arkiv. Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

Antalet obehöriga på tågspåren ökar

Martin Nilsson

Nästan 91 procent av persontågen kom i tid i februari, visar Trafikverkets preliminära siffror. Men samtidigt ökade antalet obehöriga i spåren.

Trafikverkets preliminära siffror för månaden visar att 76 439 av 84 091 persontåg nådde sin slutstation i rätt tid. Sammantaget ger det en punktlighet på 90,9 procent.

Det var 0,1 procentenheter lägre än februari i fjol.

Enskilda händelser som påverkade mest i februari

(TT)

7-16 februari: Spårväxelfel/hastighetsnedsättningar vid Älvängen norr om Göteborg central.

14 februari: Spårväxelfel/enkelspårsdrifter/hastighetsnedsättning vid Stockholm södra.

1-28 februari: Banarbeten/hastighetsnedsättningar vid Björnlunda på Västra stambanan.

23 februari: Tåg med hjulskada Malmö–Arlöv. Hastighetsnedsättning, avsyning av banan.

27 februari: Stopp i trafiken mellan Älvsjö och Krigslida på grund av ett elfel.

27-28 februari: Spårfel/korsande tågvägar vid Arlöv på Södra stambanan.

22 februari: Spricka i en växel vid Stolpstugan på Västra stambanan, begränsad framkomlighet.

27 februari: Signalfel/begränsad framkomlighet vid Ulriksdal norr om Stockholm central.

6 februari: Obehöriga i spårområdet vid Stockholm södra och Rotebro.

3 februari: Obehöriga i spår Eslöv–Örtofta. Stopp i trafiken.

6 februari: Transmissionsfel/signalfel vid Vikingstad på Södra stambanan.

9 februari: Växelfel vid Hjärup/enkelspårsdrift Åkarp–Lund.

2 februari: Enkelspårsdrift Malmö–Lund på grund av ett stillastående godståg med lokskada.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingHistoriskt sett är februari en tuff månad för tågen, då vädret sliter på tågen. Arkiv. Foto: Jessica Gow/TT
Historiskt sett är februari en tuff månad för tågen, då vädret sliter på tågen. Arkiv. Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

Antalet obehöriga på tågspåren ökar

Martin Nilsson

Nästan 91 procent av persontågen kom i tid i februari, visar Trafikverkets preliminära siffror. Men samtidigt ökade antalet obehöriga i spåren.

Trafikverkets preliminära siffror för månaden visar att 76 439 av 84 091 persontåg nådde sin slutstation i rätt tid. Sammantaget ger det en punktlighet på 90,9 procent.

Det var 0,1 procentenheter lägre än februari i fjol.

Enskilda händelser som påverkade mest i februari

(TT)

7-16 februari: Spårväxelfel/hastighetsnedsättningar vid Älvängen norr om Göteborg central.

14 februari: Spårväxelfel/enkelspårsdrifter/hastighetsnedsättning vid Stockholm södra.

1-28 februari: Banarbeten/hastighetsnedsättningar vid Björnlunda på Västra stambanan.

23 februari: Tåg med hjulskada Malmö–Arlöv. Hastighetsnedsättning, avsyning av banan.

27 februari: Stopp i trafiken mellan Älvsjö och Krigslida på grund av ett elfel.

27-28 februari: Spårfel/korsande tågvägar vid Arlöv på Södra stambanan.

22 februari: Spricka i en växel vid Stolpstugan på Västra stambanan, begränsad framkomlighet.

27 februari: Signalfel/begränsad framkomlighet vid Ulriksdal norr om Stockholm central.

6 februari: Obehöriga i spårområdet vid Stockholm södra och Rotebro.

3 februari: Obehöriga i spår Eslöv–Örtofta. Stopp i trafiken.

6 februari: Transmissionsfel/signalfel vid Vikingstad på Södra stambanan.

9 februari: Växelfel vid Hjärup/enkelspårsdrift Åkarp–Lund.

2 februari: Enkelspårsdrift Malmö–Lund på grund av ett stillastående godståg med lokskada.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024