8 åkommor som kan botas med ingefära


Ingefära är en av våra mest hälsosamma kryddor. Förutom att det ger maten lite mer värme så har ingefära använts som medicin i över 2 000 år i olika kulturer. Ingefära är känt som ett naturligt botemedel för att kunna hjälpa vid ledvärk, för viktminskning, ge skydd mot Alzheimers och förebygga karies.

Här följer åtta sätt att använda te på ingefära som botemedel för kroppen.  

1. Lindra smärta vid artros

Artros i lederna är ett vanligt problem som påverkar miljontals människor över hela världen, vanligen från medelåldern och uppåt. Smärtan kommer av att brosket i leden bryts ner och man blir stelare. Artros kan skada vilken led som helst i kroppen, men det är vanligast i händerna, knäna, höfterna och ryggraden.

I en studie av forskare vid University of Miami jämfördes effekterna av koncentrerat ingefärsextrakt med placebo hos 247 människor med artros i knäna. Att äta ingefära visade sig göra skillnad, med minskad värk och mindre stelhet i knäna.

2. Förbättrar matsmältningen

 

Mer än var femte svensk, 15-20 procent, har återkommande besvär och ont i magen som kan kopplas till irritable bowel syndrome, IBS. Det ger kramper, gaser, svullnad, förstoppning och diarré. Att dricka ingefärsté kan hjälpa till att mildra symptomen genom att stimulera saliven, gallan och produktionen av matsmältningsenzymer så att maten rör sig snabbare från magsäcken till tarmarna.

Lite ingefärsté innan sänggåendet kan hjälpa till att rensa ut gas som har samlats i matsmältningssystemet och ge lättnad till en uppsvullen mage. Det lättar inte bara på symptomen utan skyddar också mot skada i tarmsystemet.

Att dricka ingefärsté mellan målen kan förbättra näringsupptaget. Kroppen tar inte alltid upp alla goda vitaminer och mineraler ur födan. Generellt tar vi upp mellan 10 och 90 procent av näringen vi får i oss. Vissa livsmedel har visat sig kunna underlätta näringsupptaget, och ingefära är ett av dem.

Inom ayurvedisk (traditionell indisk) medicin tror man att ingefära ökar ”agni”, eller ”matsmältningseld” och förbättrar både transport och upptag av näring.

3. Bränna bukfett

 

Ingefärsté hjälper till att vidga blodkärlen genom att bryta ner avlagringar av kolesterol. Det ökade blodflödet får den genomsnittliga kroppstemperaturen att höjas, vilket gör att mer fett kan förbrännas.

Ingefärsté har också en renande effekt i tarmarna genom att få bort slaggprodukter som blockerar tjocktarmen. Även det hjälper kroppen att minska i vikt.

Att dricka lite ingefärsté innan sängdags ger en mättningskänsla, vilket kan förhindra småätande på nattimmarna.

4. Förbättra tandhälsan

 

Ingefära kan hjälpa till att minska risken för infektioner genom att hindra vissa bakteriers tillväxt. Ingefära har en lång historia av att behandla infektioner inom den kinesiska, indiska och arabiska medicinen.

Ett av de viktigaste ämnena i ingefära, raffinos, är speciellt bra för att förhindra att bakterier växer till kring tänder och tandkött. Ämnet tar aktivt bort socker från tänderna, vilket gör att en biofilm på tandytan inte hinner bildas. Biofilmen består av en envis typ av bakterie som kladdar fast på tändernas ytor och ofta är främsta orsak till inflammationer i munnen och hål i tänderna.

5. Skydd mot Alzheimers

 

Oxidativ stress och kronisk inflammation kan påskynda hjärnans åldrandeprocess och tros vara bland de viktigaste faktorerna för att utveckla Alzheimers sjukdom, tillsammans med åldersrelaterad nedgång av hjärnans funktion.

Enligt en studie från 2014 kan antioxidanter och bio-aktiva ämnen i ingefära förhindra inflammationer i hjärnan. Det finns också bevis för att ingefära direkt kan förbättra hjärnans funktion genom att bromsa nedbrytningen av hjärnceller.

I en studie omfattande 60 friska, medelålders kvinnor visade sig ingefärsextrakt kunna minska deltagarnas reaktionstid och satte också fart på deras arbetsminne.

6. Minska kolesterol

Enligt en studie från 2014 kan ingefära sänka det totala kolesterolet och triglyceridnivåerna. I en annan studie, från 2008, delade forskare in deltagare med högt kolesterol i två grupper, där den ena fick 3 gram ingefärspulver om dagen och den andra fick laktoskapslar. Efter 45 dagar hade båda grupperna minskat det totala LDL (det ”dåliga” kolesterolet) och höga nivåer av HDL (det ”goda” kolesterolet).

Den grupp som åt ingefära upplevde dessutom en mycket större skillnad på hälsan, vilket pekar på att ingefära verkligen har en betydande medicinsk verkan när det gäller att bota sjukdomar – i mycket större utsträckning än placebo.

7. Näring till håret

 

Inom ayurveda hålls ingefära högt för sin förmåga att stimulera hårväxten. Många ämnen i ingefära hjälper håret att växa bättre, som magnesium, fosfor och kalium. De här mineralerna får inte håret att växa snabbare, men ökar blodflödet till hårbotten, vilket stimulerar hårsäckarna så att håret växer bättre. Det medför också att risken att få tunnare hår minskar.

I ingefära finns också fettsyror som linolsyra som ger näring till håret och håller det friskt och starkt. Det fungerar också som naturligt balsam genom att hålla fukten i håret.

8. Minska menssmärta

 

För kvinnor som kryper ihop på soffan med en varmvattensflaska på magen ett par dagar varje månad kan ingefära vara till hjälp. Ett av de traditionella sätten att använda ingefära är mot smärtlindring – inklusive menssmärta.

I en studie från 2009 rapporterade deltagare en betydelsefull minskning av smärta efter att ha tagit 1 gram ingefärspulver per dag under de första tre dagarna av menstruationen.

De som tog ingefärspulver kände lika mycket smärta som de som tog ibuprofen.

Så gör du ingefärsté

 

Du behöver en bit färsk ingefärsrot. Skölj ingefäran, skala och skär i tunna skivor. Ta två matskedar ingefära till en mugg vatten. Koka upp och låt det sjuda på låg värme en liten stund. Ta bort ingefäran om du vill. Drick.