Forskning: 5 frön som kan förbättra din hälsa
Näringsfyllda kraftpaket gör gott för hälsan och hjälper att bekämpa sjukdomar
Svarta sesamfrön (vä) och svartkummin eller Nigella sativa (hö) innehåller mycket näring. Foto: Rudy och Peter Skitterians/Pixabay (vä), Andre Holz/CC BY-SA 3.0


Frön, utgångspunkten för starka, välmående växter, är en källa till komplex näring. De ger fibrer och en ansenlig lista på bra fetter och näringsämnen med stort värde för vår hälsa och välmående.

De är rika på mineraler, vitaminer, och antioxidanter som skyddar växtens DNA mot oxidativ stress och hjälper till att bevara arten. Fröets frövita innehåller också nyttiga komponenter för embryots tillväxt.

Det finns signifikanta bevis för att ett ökat intag av frön kan minskar risken för hjärt- kärlsjukdomar, och särskilt en minskning av riskfaktorer som högt blodtryck.

På grund av dess höga energiinnehåll och näringstäthet spelade frön en central roll i kosten innan man lärde sig att bruka jorden. De är dock fortfarande en viktig del idag tack vare sin unika sammansättning, och distinkta fördelar för hälsan. Här är fem frön som kan ge ett gott tillskott till din dagliga kost.

Linfrön

Linfrön är en god källa till den växtbaserade omega-3-fettsyran alfalinolensyra (ALA), till lignaner och fibrer, vilka alla har anti-inflammatoriska och antioxidativa egenskaper. Forskningen lyfter särskilt linfröns roll för en mängd hjärt- och kärltillstånd, bröstcancer, och andra former av cancer, problem i matsmältningssystemet och hormonstatus hos kvinnor i klimakteriet.

Forskare som gjorde en genomgång av den aktuella vetenskapliga forskningen kopplade linfrön till minskad risk för bröstcancer, där fröna hjälper till att hämma potentiell spridning av cancern och minska risken att dö i cancer för de som redan har fått sjukdomen.

Studier har även kommit fram till att linfrön kan läka blodkärl, hjälpa till att sköta vikten och minska fetma hos överviktiga. Det kan också ge skydd mot äggstockscancer och till och med hjälpa till att behandla karpaltunnelsyndrom.

I GreenMedInfos databas online finns sammanfattningar av över 150 vetenskapliga artiklar om linfrön.

Linfrön. Foto: Pezibear/Pixabay

Svartkummin – Nigella sativa

Nigella sativa, eller svartkummin, har använts sedan långt tillbaka i kosten och för medicinska syften. Växten härstammar från ranunkelfamiljen och finns i sydeuropa och norra Afrika. Dess viktiga egenskaper har gett den en lång bakgrund både i historian och religionen.

Växten och dess olja har använts inom medicinen i många olika syften i århundraden. Bland muslimer ses den som en stort mirakel för att bota många sjukdomar, och därför har den en viktig plats i Tibb-al-nabawi, profetisk medicin. Man har funnit att svartkummin är till hjälp vid en rad olika tillstånd:

Typ-2-diabetes

Två gram svartkummin per dag ledde till minskat fasteblodsocker, minskad insulinresistens, ökad beta-cellfunktion och minskad glykosylerat hemoglobin (HbA1c) i en studie på människor.

Epilepsi

En studie från 2007 på barn med epilepsi, vars tillstånd inte påverkades av konventionell medicin, kom fram till att vattenextrakt från svartkummin avsevärt minskade aktiviteten vid epilepsianfall. Svartkummin är traditionellt känt för att kunna motverka kramper.

Högt blodsocker

100-200 milligram (mg) svartkumminextrakt två gånger dagligen i två månader ledde till minskat blodtryck hos personer med en lägre förhöjning av blodtryck.

MRSA

Svartkummin har kraftfull antibakteriell verkan mot kliniska isolat av meticillin-resistent Staphylococcus aureus (MRSA).

Hampafrön

Hampafrön har en krämig, nötig smak och kan användas till mycket i köket. De kan ge extra näring i müsli och granola, salladdressing och desserter, med mera. De är också en god källa för lättsmälta proteiner och har en bra balans av omega-3- och omega-6-fetter. Hampafrön innehåller essentiella aminosyror, antioxidanter och andra näringsämnen som kan hjälpa oss att få den bästa hälsan.

Näringsämnena i hampafrön har många goda fördelar för hälsan. De kan ge näring till hår, hud och naglar, de är bra mot torr och inflammerad hud, som till exempel vid eksem, och de har också verkan mot reumatoid artrit. De ger också mycket fibrer och näring till hjärnan i form av omega-3 och mineraler som järn, fosfor, magnesium och zink.

Hampafrön passar bra i en smoothie, att strö över frukostgranolan, eller som ingrediens i bröd eller muffins.

Hampafrön. Foto: Susanna Sieg/Pixabay

Sesamfrön

Sesamfrön är intressanta i sina olika färger, från svart till vitt, till gult eller rött. Fröna kommer från den tropiska växten Sesamum indicum, som man tror har sitt ursprung i Afrika. Idag odlas de kommersiellt i Indien, Kina och Mexiko.

De magiska orden ”Sesam öppna dig” från ”Tusen och en natt” är säkert bekanta för de flesta. Det kan vara intressant att känna till att det baserar sig på att frökapslarna spricker upp och öppnar sig när de är mogna. Sesamfrön innehåller mängder med näringsämnen, från B1-vitamin till mineraler som kalcium, magnesium, mangan, fosfor och zink.

I medicinskt syfte är sesamfrön känt för sin verkan på hjärt- kärlsjukdomar och diabetes. Man tror att fröna har en gynnsam effekt på endotelfunktionen hos män med högt blodsocker, och att de ger en synergieffekt med en diabetesmedicin hos patienter med typ-2-diabetes.

Chiafrön

Det sista fröet på listan är mycket populärt och används i det mesta, från vatten och juicer, till sallader, wok och pannkakor.

Chia, eller Salvia hispanica L., har sitt ursprung i Mexiko och Guatemala, och har varit en naturlig del av kosten hos folket de senaste 5 500 åren. Fröna har traditionellt använts av azteker och mayafolket både för att bereda folkmedicin och i mat och tyger.

Chiafrön är en god källa till de fleromättade fettsyrorna omega-3 och omega-6, liksom vattenlösliga fibrer. De innehåller också proteiner och fytokemikalier. Den här näringsprofilen är skälet till att chiafrön används för att bota flertalet sjukdomar, inklusive högt blodtryck, hjärt- kärlsjukdomar och diabetes.

En studie från 2010 följde chiafröns påverkan på postprandiell glykemi och förlängd mättnad. Forskarna drog slutsatsen att de här goda effekterna möjligen kan förklara förbättrat blodtryck, koagulering och inflammatoriska, biologiska markörer som man sett tidigare efter ett 12 veckors tillskott av chiafrön hos personer med typ-2-diabetes.

Chiapudding. Foto: Monfocus/Pixabay

GMI Research Group (GMIRG) är dedikerad till att undersöka de viktigaste hälso- och miljöfrågorna idag. Särskild tyngd läggs vid miljöhälsa. Vår djupgående och fokuserade forskning utforskar de många sätt på vilka människokroppens aktuella tillstånd speglar det verkliga tillståndet i den omgivande miljön. Ta del av GreenMedInfos nyhetsbrev här. Artikeln publicerades ursprungligen på GreenMedInfo.com

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.