loadingMånga av Sveriges elever och lärare lider dagligen av stök, buller och bristande studiero. Foto: Tim Aro SVD/TT
Många av Sveriges elever och lärare lider dagligen av stök, buller och bristande studiero. Foto: Tim Aro SVD/TT
Krönika

Sverige sämst i Europa på klassrumsdisciplin

Marie-Louise von Bergmann Winberg

Stöket i klassrummen och kravet på att lärarna ska stå ut med dagliga kränkningar och till och med hot är ett stort problem i den svenska skolan. De lärare som vågar visa civilkurage döms till orimliga bestraffningar och vissa förlorar till och med jobbet. Lärarutbildningarna måste stärkas, och det är läraren som ska bestämma i klassrummet, inte elever och föräldrar, skriver Marie-Louise von Bergmann Winberg.

Sverige som kunskapsnation har långa anor, obligatorisk skolutbildning ända sedan vi hade kyrklig praxis och kontroll av läskunnighet. Värner Rydén som var skolminister genomförde undervisningsplanen 1919, en obligatorisk botten­skola, gemensam för alla barn med anvisningar om ämnesinnehåll och timantal. Då påbörjades också en gemensam lärarutbildning med såväl breda som djupa kunskapskrav, vilket också sågs garantera likvärdighet över hela Sverige.

Men tidigare har kunskapsnationen Sverige, trots fattigdom och emigration, låtit tala om sig i fråga om storskaligt entreprenörskap, en stor andel av globala patent, samt en växande framgångsrik träförädlingsindustri. Utbildning och näringsliv, även jordbrukets utveckling inte att förglömma, bidrar till att Sverige efter båda världskrigen kan klassificeras som en tidig välfärdsstat. Givetvis hade vi också fördelar genom att vi inte deltog i krigen, och slapp stora kostnader och ruinerad ekonomi.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingMånga av Sveriges elever och lärare lider dagligen av stök, buller och bristande studiero. Foto: Tim Aro SVD/TT
Många av Sveriges elever och lärare lider dagligen av stök, buller och bristande studiero. Foto: Tim Aro SVD/TT
Krönika

Sverige sämst i Europa på klassrumsdisciplin

Marie-Louise von Bergmann Winberg

Stöket i klassrummen och kravet på att lärarna ska stå ut med dagliga kränkningar och till och med hot är ett stort problem i den svenska skolan. De lärare som vågar visa civilkurage döms till orimliga bestraffningar och vissa förlorar till och med jobbet. Lärarutbildningarna måste stärkas, och det är läraren som ska bestämma i klassrummet, inte elever och föräldrar, skriver Marie-Louise von Bergmann Winberg.

Sverige som kunskapsnation har långa anor, obligatorisk skolutbildning ända sedan vi hade kyrklig praxis och kontroll av läskunnighet. Värner Rydén som var skolminister genomförde undervisningsplanen 1919, en obligatorisk botten­skola, gemensam för alla barn med anvisningar om ämnesinnehåll och timantal. Då påbörjades också en gemensam lärarutbildning med såväl breda som djupa kunskapskrav, vilket också sågs garantera likvärdighet över hela Sverige.

Men tidigare har kunskapsnationen Sverige, trots fattigdom och emigration, låtit tala om sig i fråga om storskaligt entreprenörskap, en stor andel av globala patent, samt en växande framgångsrik träförädlingsindustri. Utbildning och näringsliv, även jordbrukets utveckling inte att förglömma, bidrar till att Sverige efter båda världskrigen kan klassificeras som en tidig välfärdsstat. Givetvis hade vi också fördelar genom att vi inte deltog i krigen, och slapp stora kostnader och ruinerad ekonomi.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024