I år fyller den franska skådespelerskan Brigitte Bardot 90 år. En av sina främsta insatser gör hon i ”Föraktet”, som hustrun till en manusförfattare. Den visades nyligen i SVT och finns att se där fram till den 4 augusti.
Regissören Jean-Luc Godard var en av skribenterna i filmmagasinet Cahiers du cinéma, en tidskrift som förespråkade en ny väg för filmen. I stället för att producenten, som i regel inte är en konstnär, skulle styra filmen, borde regissören göra det. Via regissörens skaparkraft kunde filmen nå upp till musikens och litteraturens höjder och tränga in i filmkonstens kärna.
Dessa ideal kom med tiden att spåra ur i självmedvetenhet och politisering, men i ”Föraktet” finns fortfarande den ursprungliga substans som det som brukar benämnas ”franska nya vågen” växte fram ur. Rörelsens stora förebild var Robert Bresson, en katolskt influerad filmskapare som ville göra filmen till en självständig konstform och undvika kommersen kring den.