Bonusprogram är ett sätt för de stora livsmedelskedjorna att behålla sina kunder. Men för konsumenten är det en snårig djungel.
– Lojalitet är den faktor som verkligen lönar sig, säger Alfred Johansson, affärsansvarig hos Matpriskollen.
Kedjornas bonusprogram har olika upplägg och förmåner, som inte är enkla att navigera i.
– Det är ganska svårt att få en bra överblick som konsument. Det är krångligt att förstå hur man avancerar i dem och hur man ska agera för att det ska löna sig över tid, säger Alfred Johansson.
Bonusprogrammen kräver att man spenderar några tusenlappar i månaden för att få tillgång till bonuspoäng och olika bonusnivåer. Lojalitet över tid lönar sig hos flera.
– Om du lägger majoriteten av din månadsbudget som du ska handla för hos en kedja, då avancerar du i deras bonussystem, säger Alfred Johansson, affärsansvarig hos Matpriskollen.
"Var medlem i alla"
Matpriskollen förespråkar medlemskap i alla kedjors bonusprogram, för att få tillgång till klubberbjudanden eller speciella kampanjer.
– Då har du en mycket bredare bas av erbjudanden varje månad du kan ta del av, säger Johansson.
I granskningen av bonusprogrammen har Matpriskollen utgått från att man handlar för 8 000 kronor per månad inom samma kedja. Ordinarieprisnivå eller kampanjpriser har inte undersökts.
Utifrån räkneexemplet är Coop den kedja med högst bonus, alltså med mest återbäring, på cirka fem procent.
– När man väl kommer upp i 8 000 kronor över månaderna tjänar man in mycket poäng i det här systemet som man sedan kan använda till bonuscheckar, säger Johansson.
Om man i stället handlar för 4 000 kronor i månaden hos kedjorna kommer man upp i rabatter på i snitt 1–2 procent.
– Det är inga jättenivåer egentligen, säger Johansson.
Lojalitet eller extrapriser?
Vad är egentligen bäst för att spara pengar – att vara lojal mot en kedja, eller utgå från kampanjpriser hos flera olika? Svaret från Matpriskollen är lite både och.
– Det bästa är väl egentligen att vara uppmärksam på var det är bra kampanjerbjudanden, säger Johansson.
– Samtidigt, med exemplet med Coop – om du är en småbarnsfamilj och lägger 8 000 kronor i månaden hos Coop och du registrerar så du får bonuspoäng – kan du spara ganska mycket pengar.
– Det blir några tusenlappar varje år.
De flesta konsumenter handlar majoriteten av sina varor på ett ställe – man har inte flera butiker att välja på.
– Det gör det extra viktigt att vara med i bonusprogrammet, säger Johansson.