loadingMatpriskollen har granskat de stora butikskedjornas bonusprogram. Arkivbild. Foto: Chris Anderson/TT
Matpriskollen har granskat de stora butikskedjornas bonusprogram. Arkivbild. Foto: Chris Anderson/TT
Inrikes

Så pressar du priset i matbutiken

Hanna Rasmusson/TT

Bonusprogram är ett sätt för de stora livsmedelskedjorna att behålla sina kunder. Men för konsumenten är det en snårig djungel.

– Lojalitet är den faktor som verkligen lönar sig, säger Alfred Johansson, affärsansvarig hos Matpriskollen.

Kedjornas bonusprogram har olika upplägg och förmåner, som inte är enkla att navigera i.

– Det är ganska svårt att få en bra överblick som konsument. Det är krångligt att förstå hur man avancerar i dem och hur man ska agera för att det ska löna sig över tid, säger Alfred Johansson.

Bonusprogrammen kräver att man spenderar några tusenlappar i månaden för att få tillgång till bonuspoäng och olika bonusnivåer. Lojalitet över tid lönar sig hos flera.

– Om du lägger majoriteten av din månadsbudget som du ska handla för hos en kedja, då avancerar du i deras bonussystem, säger Alfred Johansson, affärsansvarig hos Matpriskollen.

"Var medlem i alla"

Matpriskollen förespråkar medlemskap i alla kedjors bonusprogram, för att få tillgång till klubberbjudanden eller speciella kampanjer.

– Då har du en mycket bredare bas av erbjudanden varje månad du kan ta del av, säger Johansson.

I granskningen av bonusprogrammen har Matpriskollen utgått från att man handlar för 8 000 kronor per månad inom samma kedja. Ordinarieprisnivå eller kampanjpriser har inte undersökts.

Utifrån räkneexemplet är Coop den kedja med högst bonus, alltså med mest återbäring, på cirka fem procent.

– När man väl kommer upp i 8 000 kronor över månaderna tjänar man in mycket poäng i det här systemet som man sedan kan använda till bonuscheckar, säger Johansson.

Om man i stället handlar för 4 000 kronor i månaden hos kedjorna kommer man upp i rabatter på i snitt 1–2 procent.

– Det är inga jättenivåer egentligen, säger Johansson.

Lojalitet eller extrapriser?

Vad är egentligen bäst för att spara pengar – att vara lojal mot en kedja, eller utgå från kampanjpriser hos flera olika? Svaret från Matpriskollen är lite både och.

– Det bästa är väl egentligen att vara uppmärksam på var det är bra kampanjerbjudanden, säger Johansson.

– Samtidigt, med exemplet med Coop – om du är en småbarnsfamilj och lägger 8 000 kronor i månaden hos Coop och du registrerar så du får bonuspoäng – kan du spara ganska mycket pengar.

– Det blir några tusenlappar varje år.

De flesta konsumenter handlar majoriteten av sina varor på ett ställe – man har inte flera butiker att välja på.

– Det gör det extra viktigt att vara med i bonusprogrammet, säger Johansson.

Kedjornas olika bonusprogram

Coop medlem: Bonussystemet har olika nivåer, beroende på intjänade poäng. Som mest kan medlemmar få 5 procent tillbaka i bonus. Bonusen kan göras om till rabattkuponger eller värdecheckar.

Hos Ica stammis samlas poäng månadsvis. En krona ger en poäng. Bonussystem baserat på olika nivåer. Maximal bonuscheck om 150 kronor vid köp för 8 000 kronor eller mer på en månad.

I Hemköp klubb samlas poängen över perioder om fyra månader. En krona ger en poäng. Bonuscheck fås vid 2 500 poäng. Dubbla poäng på ekologiska produkter.

City Gross prio ger en rabattkupong på 5 eller 10 procent – givet ett antal köptillfällen och summor.

Lidl plus bonus ger gratiskuponger vid vissa uppnådda summor varje månad. Vid inköp över 3 000 kr ges bonuscheck på 40 kronor.

Willys plus har inget separat återbäringssystem för medlemmar, men medlemskapet innebär att man får ta del av medlemserbjudanden.

(TT)

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingMatpriskollen har granskat de stora butikskedjornas bonusprogram. Arkivbild. Foto: Chris Anderson/TT
Matpriskollen har granskat de stora butikskedjornas bonusprogram. Arkivbild. Foto: Chris Anderson/TT
Inrikes

Så pressar du priset i matbutiken

Hanna Rasmusson/TT

Bonusprogram är ett sätt för de stora livsmedelskedjorna att behålla sina kunder. Men för konsumenten är det en snårig djungel.

– Lojalitet är den faktor som verkligen lönar sig, säger Alfred Johansson, affärsansvarig hos Matpriskollen.

Kedjornas bonusprogram har olika upplägg och förmåner, som inte är enkla att navigera i.

– Det är ganska svårt att få en bra överblick som konsument. Det är krångligt att förstå hur man avancerar i dem och hur man ska agera för att det ska löna sig över tid, säger Alfred Johansson.

Bonusprogrammen kräver att man spenderar några tusenlappar i månaden för att få tillgång till bonuspoäng och olika bonusnivåer. Lojalitet över tid lönar sig hos flera.

– Om du lägger majoriteten av din månadsbudget som du ska handla för hos en kedja, då avancerar du i deras bonussystem, säger Alfred Johansson, affärsansvarig hos Matpriskollen.

"Var medlem i alla"

Matpriskollen förespråkar medlemskap i alla kedjors bonusprogram, för att få tillgång till klubberbjudanden eller speciella kampanjer.

– Då har du en mycket bredare bas av erbjudanden varje månad du kan ta del av, säger Johansson.

I granskningen av bonusprogrammen har Matpriskollen utgått från att man handlar för 8 000 kronor per månad inom samma kedja. Ordinarieprisnivå eller kampanjpriser har inte undersökts.

Utifrån räkneexemplet är Coop den kedja med högst bonus, alltså med mest återbäring, på cirka fem procent.

– När man väl kommer upp i 8 000 kronor över månaderna tjänar man in mycket poäng i det här systemet som man sedan kan använda till bonuscheckar, säger Johansson.

Om man i stället handlar för 4 000 kronor i månaden hos kedjorna kommer man upp i rabatter på i snitt 1–2 procent.

– Det är inga jättenivåer egentligen, säger Johansson.

Lojalitet eller extrapriser?

Vad är egentligen bäst för att spara pengar – att vara lojal mot en kedja, eller utgå från kampanjpriser hos flera olika? Svaret från Matpriskollen är lite både och.

– Det bästa är väl egentligen att vara uppmärksam på var det är bra kampanjerbjudanden, säger Johansson.

– Samtidigt, med exemplet med Coop – om du är en småbarnsfamilj och lägger 8 000 kronor i månaden hos Coop och du registrerar så du får bonuspoäng – kan du spara ganska mycket pengar.

– Det blir några tusenlappar varje år.

De flesta konsumenter handlar majoriteten av sina varor på ett ställe – man har inte flera butiker att välja på.

– Det gör det extra viktigt att vara med i bonusprogrammet, säger Johansson.

Kedjornas olika bonusprogram

Coop medlem: Bonussystemet har olika nivåer, beroende på intjänade poäng. Som mest kan medlemmar få 5 procent tillbaka i bonus. Bonusen kan göras om till rabattkuponger eller värdecheckar.

Hos Ica stammis samlas poäng månadsvis. En krona ger en poäng. Bonussystem baserat på olika nivåer. Maximal bonuscheck om 150 kronor vid köp för 8 000 kronor eller mer på en månad.

I Hemköp klubb samlas poängen över perioder om fyra månader. En krona ger en poäng. Bonuscheck fås vid 2 500 poäng. Dubbla poäng på ekologiska produkter.

City Gross prio ger en rabattkupong på 5 eller 10 procent – givet ett antal köptillfällen och summor.

Lidl plus bonus ger gratiskuponger vid vissa uppnådda summor varje månad. Vid inköp över 3 000 kr ges bonuscheck på 40 kronor.

Willys plus har inget separat återbäringssystem för medlemmar, men medlemskapet innebär att man får ta del av medlemserbjudanden.

(TT)

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025