loadingKaffet har blivit dyrare och skaldjuren billigare sedan förra nyår, enligt en ny undersökning från Matpriskollen. Foto: Janerik Henriksson/TT
Kaffet har blivit dyrare och skaldjuren billigare sedan förra nyår, enligt en ny undersökning från Matpriskollen. Foto: Janerik Henriksson/TT
Inrikes

Så mycket dyrare blir nyårsmiddagen

Maria Stensson/TT

Maten till nyårsfirandet har blivit dyrare under året. På vissa varor har priserna stuckit iväg rejält, enligt en sammanställning från Matpriskollen.

– Det är priset på choklad, mejeriprodukter och kaffe som har dragit iväg uppåt, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen.

I undersökningen ingår femton produkter som är storsäljare till nyår. En av dessa är kaffet som har blivit 19 procent dyrare under året. Priset på vispgrädde och choklad har också rusat upp, med nästan 13 procent.

Förklaringen stavas utbud och efterfrågan.

Inte sett slutet

Det är generellt en hög efterfrågan på feta produkter som smör, grädde och ost, samtidigt som det produceras för lite mjölk, och det skapar ett tryck uppåt på priserna. Prisbilden påverkas också av kostnader för klimatinvesteringar och förpackningsavgifter som har tillkommit.

– Vi har inte sett slutet än, säger Mazur, som förutspår att priserna på mejerivaror kommer fortsätta uppåt efter nyår.

Samma sak gäller priset på kaffe- och kakaobönor, där det finns ett underliggande världsmarknadspris som driver upp prisbilden. Torka och ogynnsamma väderförhållanden har påverkat produktionen, samtidigt som efterfrågan är fortsatt hög. På grund av fördröjningar i systemet kan vi räkna med ännu högre priser fram emot februari/mars enligt Mazur.

– Choklad är snart hårdvaluta, så var tacksam om du får en chokladkartong i present till nyår, säger han.

Måttlig ökning

När det gäller övriga produkter i Matpriskollens sammanställning är bilden mer positiv. På totalen har priserna på de femton varorna ökat med 1,4 procent under året. Måttligt, jämfört med den prisökning på dryga 30 procent på samma varukorg som har skett sedan inflationen tog fart i början av år 2022.

– Att det stannar på 1,4 procent under det gångna året beror på att dyra produkter som fisk och skaldjur har sjunkit i pris och att oxfilén har ökat i väldigt liten grad, säger Ulf Mazur.

Matpriskollen har också undersökt priset på pizza, något som många nyårsfirare brukar efterfråga den 1 januari.

– Tittar vi tre år bakåt i tiden så är prisökningen på pizza fram till i dag 27 procent. Men det senaste året har det inte skett någon prisökning alls, säger Mazur.

 

Exempel på prisförändring 1 dec 2023 mot 1 dec 2024

Bakchoklad Vit 100 g, Fazer 12,6 procent

Bryggkaffe Mellanrost 500 g, Arvid Nordquist 19 procent

Hummer Vakuumpackad 300 g, Cashelmara -2,1 procent

Löjrom Fryst 80 g, Pandalus -0,7 procent

Oxfilé Utvald 2 skivor 300 g, Scan 0,8 procent

Räkor Stora i Lake 400 g, Falkenberg -0,6 procent

Torskryggfilé 420 g, Royal Greenland - 2 procent

Vispgrädde 40% 300 ml, Arla 12,8 procent

Västerbottensost Riven 150 g, Västerbottensost 6,1 procent

Källa: Matpriskollen

(TT)

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingKaffet har blivit dyrare och skaldjuren billigare sedan förra nyår, enligt en ny undersökning från Matpriskollen. Foto: Janerik Henriksson/TT
Kaffet har blivit dyrare och skaldjuren billigare sedan förra nyår, enligt en ny undersökning från Matpriskollen. Foto: Janerik Henriksson/TT
Inrikes

Så mycket dyrare blir nyårsmiddagen

Maria Stensson/TT

Maten till nyårsfirandet har blivit dyrare under året. På vissa varor har priserna stuckit iväg rejält, enligt en sammanställning från Matpriskollen.

– Det är priset på choklad, mejeriprodukter och kaffe som har dragit iväg uppåt, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen.

I undersökningen ingår femton produkter som är storsäljare till nyår. En av dessa är kaffet som har blivit 19 procent dyrare under året. Priset på vispgrädde och choklad har också rusat upp, med nästan 13 procent.

Förklaringen stavas utbud och efterfrågan.

Inte sett slutet

Det är generellt en hög efterfrågan på feta produkter som smör, grädde och ost, samtidigt som det produceras för lite mjölk, och det skapar ett tryck uppåt på priserna. Prisbilden påverkas också av kostnader för klimatinvesteringar och förpackningsavgifter som har tillkommit.

– Vi har inte sett slutet än, säger Mazur, som förutspår att priserna på mejerivaror kommer fortsätta uppåt efter nyår.

Samma sak gäller priset på kaffe- och kakaobönor, där det finns ett underliggande världsmarknadspris som driver upp prisbilden. Torka och ogynnsamma väderförhållanden har påverkat produktionen, samtidigt som efterfrågan är fortsatt hög. På grund av fördröjningar i systemet kan vi räkna med ännu högre priser fram emot februari/mars enligt Mazur.

– Choklad är snart hårdvaluta, så var tacksam om du får en chokladkartong i present till nyår, säger han.

Måttlig ökning

När det gäller övriga produkter i Matpriskollens sammanställning är bilden mer positiv. På totalen har priserna på de femton varorna ökat med 1,4 procent under året. Måttligt, jämfört med den prisökning på dryga 30 procent på samma varukorg som har skett sedan inflationen tog fart i början av år 2022.

– Att det stannar på 1,4 procent under det gångna året beror på att dyra produkter som fisk och skaldjur har sjunkit i pris och att oxfilén har ökat i väldigt liten grad, säger Ulf Mazur.

Matpriskollen har också undersökt priset på pizza, något som många nyårsfirare brukar efterfråga den 1 januari.

– Tittar vi tre år bakåt i tiden så är prisökningen på pizza fram till i dag 27 procent. Men det senaste året har det inte skett någon prisökning alls, säger Mazur.

 

Exempel på prisförändring 1 dec 2023 mot 1 dec 2024

Bakchoklad Vit 100 g, Fazer 12,6 procent

Bryggkaffe Mellanrost 500 g, Arvid Nordquist 19 procent

Hummer Vakuumpackad 300 g, Cashelmara -2,1 procent

Löjrom Fryst 80 g, Pandalus -0,7 procent

Oxfilé Utvald 2 skivor 300 g, Scan 0,8 procent

Räkor Stora i Lake 400 g, Falkenberg -0,6 procent

Torskryggfilé 420 g, Royal Greenland - 2 procent

Vispgrädde 40% 300 ml, Arla 12,8 procent

Västerbottensost Riven 150 g, Västerbottensost 6,1 procent

Källa: Matpriskollen

(TT)

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025