loadingFörsäljningen av vitt snus ökar. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Försäljningen av vitt snus ökar. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Inrikes

Så mycket röker och snusar svenskarna

TT

Vi röker allt mindre – men snusar desto mer. I och med det vita snusets intåg har snuskonsumtionen ökat med 120 procent sedan 2003.

Konsumtionen av cigaretter fortsätter att minska men snusandet, främst genom det vita nikotinsnusets tilltagande popularitet, ökar desto mer.

Även användning av e-cigaretter, så kallade vejp, ökar tydligt.

Det slår CAN, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, fast i sin årliga rapport som sammanställer den totala konsumtionen av cigaretter och snus i Sverige.

Rapporten visar den totala användningen av cigaretter och snus mellan 2003 och 2023.

Av rapporten framgår att cigarettkonsumtionen har minskat med 58 procent sedan 2003, och sedan 2021 är motsvarande siffra 22 procent.

Snuskonsumtionen i form av antal dosor brunt snus har ökat med 50 procent sedan 2003, men med 120 procent om man inkluderar det vita snuset. Var tredje snusdosa som säljs i Sverige är nu vitt snus.

"Sedan 2021 ökade antalet konsumerade snusdosor med 15 procent om vi räknar både brunt och vitt snus. Men det bruna snuset minskade med 8 procent medan det vita mer än fördubblades", säger Mats Ramstedt, forskningsansvarig hos CAN, i ett pressmeddelande.

Försäljningen av vätskor till elektroniska cigaretter var drygt sex gånger högre 2023 jämfört med 2021.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFörsäljningen av vitt snus ökar. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Försäljningen av vitt snus ökar. Arkivbild. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Inrikes

Så mycket röker och snusar svenskarna

TT

Vi röker allt mindre – men snusar desto mer. I och med det vita snusets intåg har snuskonsumtionen ökat med 120 procent sedan 2003.

Konsumtionen av cigaretter fortsätter att minska men snusandet, främst genom det vita nikotinsnusets tilltagande popularitet, ökar desto mer.

Även användning av e-cigaretter, så kallade vejp, ökar tydligt.

Det slår CAN, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, fast i sin årliga rapport som sammanställer den totala konsumtionen av cigaretter och snus i Sverige.

Rapporten visar den totala användningen av cigaretter och snus mellan 2003 och 2023.

Av rapporten framgår att cigarettkonsumtionen har minskat med 58 procent sedan 2003, och sedan 2021 är motsvarande siffra 22 procent.

Snuskonsumtionen i form av antal dosor brunt snus har ökat med 50 procent sedan 2003, men med 120 procent om man inkluderar det vita snuset. Var tredje snusdosa som säljs i Sverige är nu vitt snus.

"Sedan 2021 ökade antalet konsumerade snusdosor med 15 procent om vi räknar både brunt och vitt snus. Men det bruna snuset minskade med 8 procent medan det vita mer än fördubblades", säger Mats Ramstedt, forskningsansvarig hos CAN, i ett pressmeddelande.

Försäljningen av vätskor till elektroniska cigaretter var drygt sex gånger högre 2023 jämfört med 2021.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025