loadingJonas Nygren (S), vd för Socialdemokraternas lotteribolag Kombispel. Bild tagen i samband med att han tillträdde i september. Foto: Jakob Åkersten Brodén/TT
Jonas Nygren (S), vd för Socialdemokraternas lotteribolag Kombispel. Bild tagen i samband med att han tillträdde i september. Foto: Jakob Åkersten Brodén/TT
Inrikes

S-lotteri: Vi går med vinst utan teleförsäljning

Anna Hansson/TT

När S-lotteriet Kombispel avslöjades med fula försäljningsmetoder ströp de den största källan till nyförsäljning av lotter – telemarketing. Ändå går lotterikoncernen med vinst.

– Men det är klart att det har påverkat, säger vd Jonas Nygren till TT.

Kombispels nye vd Jonas Nygren tillträdde i en fullskalig kritikstorm. Kombispels underleverantör – ett telemarketingföretag på Malta – avslöjades av Dagens Nyheter med att använda fula försäljningsmetoder riktade mot äldre och förvirrade. Den gamla styrelsen uppmanades att avgå och vd:n kickades med omedelbar verkan.

50 återbetalningar

Efter avslöjandet har Kombispel slutat med telefonförsäljning. Granskningar av licenshavarna – S, SSU och S-kvinnor – pågår hos Konsumentverket och Spelinspektionen.

Ett 60-tal kunder har kontaktat lotterikoncernen med krav på återbetalningar sedan slutet av september. Av dem har ett 50-tal, "rutinärenden" enligt Nygren, också fått det.

– De andra är lite klurigare ärenden. Men vi räknar med att vara i mål med alla ärenden inom inom en vecka eller två, säger han till TT.

Går med vinst

Lotteriet gav förra året sammanlagt 17,5 miljoner kronor till Socialdemokraterna och SSU. Efter avslöjandet har antalet kunder som lämnat lotteriet ökat och antalet som tillkommit minskat. Hur det påverkat Kombispel ekonomiskt svarar inte Nygren på. Inte heller hur mycket inkomsterna påverkats av att man slutat med den största källan till nyförsäljning – telemarketing.

– Det är klart att det har påverkat, konstaterar Nygren.

I nuläget är det inte heller aktuellt att bedriva någon telefonförsäljning från Kombispel själva.

– Nu jobbar vi med att försöka hitta nya sätt att jobba på. Samtidigt ska man komma ihåg att baksidan med telemarketing är att det är en ganska kostsam kanal. Man får in många kunder men tappar många kunder. Det är större in- och utflöde och mindre lojalitet bland telemarketingkunderna.

Går ni med vinst sedan ni slutat med telemarketing?

– Vi säljer tillräckligt många lotter och har tillräckligt många lojala kunder för att det ska finnas en vinst, ett överskott.

"Känns som tio år"

Sedan vd Jonas Nygrens tillträdde i mitten av september har mycket handlat om att stötta medarbetare och hantera medieförfrågningar, säger han till TT.

– Det känns som att jag har varit här i tio år, men det har ju bara gått två månader.

– Det är jobbigt att arbeta i en organisation som är satt under så hård press. Men en sak som ändå är positivt, när man granskas och utsätts så här, är att man får förutsättningar att tänka nytt och jobba annorlunda.

Avslöjandet om lotteriverksamheten

Dagens Nyheter avslöjade i september att Socialdemokraternas lotterikoncern Kombispel via telemarketingföretaget Effective Communication sålt lotter till personer som sannolikt inte förstod köpvillkoren, som att lottabonnemang behöver sägas upp.

Medarbetare har beskrivit säljmetoder som "trakasseri".

Sedan maj 2022 fram till september 2024 har Kombispel anmälts tiotals gånger till Konsumentverket och flera av dessa rör telefonförsäljning.

Tillsynsärenden mot S, SSU och S-kvinnor, som är licensinnehavare till lotteriet, pågår hos Spelinspektionen och Konsumentverket.

År 2023 gav lotteriverksamheten 10,6 miljoner kronor till Socialdemokraternas partikassa och 6,9 miljoner till ungdomsförbundet SSU.

(TT)

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingJonas Nygren (S), vd för Socialdemokraternas lotteribolag Kombispel. Bild tagen i samband med att han tillträdde i september. Foto: Jakob Åkersten Brodén/TT
Jonas Nygren (S), vd för Socialdemokraternas lotteribolag Kombispel. Bild tagen i samband med att han tillträdde i september. Foto: Jakob Åkersten Brodén/TT
Inrikes

S-lotteri: Vi går med vinst utan teleförsäljning

Anna Hansson/TT

När S-lotteriet Kombispel avslöjades med fula försäljningsmetoder ströp de den största källan till nyförsäljning av lotter – telemarketing. Ändå går lotterikoncernen med vinst.

– Men det är klart att det har påverkat, säger vd Jonas Nygren till TT.

Kombispels nye vd Jonas Nygren tillträdde i en fullskalig kritikstorm. Kombispels underleverantör – ett telemarketingföretag på Malta – avslöjades av Dagens Nyheter med att använda fula försäljningsmetoder riktade mot äldre och förvirrade. Den gamla styrelsen uppmanades att avgå och vd:n kickades med omedelbar verkan.

50 återbetalningar

Efter avslöjandet har Kombispel slutat med telefonförsäljning. Granskningar av licenshavarna – S, SSU och S-kvinnor – pågår hos Konsumentverket och Spelinspektionen.

Ett 60-tal kunder har kontaktat lotterikoncernen med krav på återbetalningar sedan slutet av september. Av dem har ett 50-tal, "rutinärenden" enligt Nygren, också fått det.

– De andra är lite klurigare ärenden. Men vi räknar med att vara i mål med alla ärenden inom inom en vecka eller två, säger han till TT.

Går med vinst

Lotteriet gav förra året sammanlagt 17,5 miljoner kronor till Socialdemokraterna och SSU. Efter avslöjandet har antalet kunder som lämnat lotteriet ökat och antalet som tillkommit minskat. Hur det påverkat Kombispel ekonomiskt svarar inte Nygren på. Inte heller hur mycket inkomsterna påverkats av att man slutat med den största källan till nyförsäljning – telemarketing.

– Det är klart att det har påverkat, konstaterar Nygren.

I nuläget är det inte heller aktuellt att bedriva någon telefonförsäljning från Kombispel själva.

– Nu jobbar vi med att försöka hitta nya sätt att jobba på. Samtidigt ska man komma ihåg att baksidan med telemarketing är att det är en ganska kostsam kanal. Man får in många kunder men tappar många kunder. Det är större in- och utflöde och mindre lojalitet bland telemarketingkunderna.

Går ni med vinst sedan ni slutat med telemarketing?

– Vi säljer tillräckligt många lotter och har tillräckligt många lojala kunder för att det ska finnas en vinst, ett överskott.

"Känns som tio år"

Sedan vd Jonas Nygrens tillträdde i mitten av september har mycket handlat om att stötta medarbetare och hantera medieförfrågningar, säger han till TT.

– Det känns som att jag har varit här i tio år, men det har ju bara gått två månader.

– Det är jobbigt att arbeta i en organisation som är satt under så hård press. Men en sak som ändå är positivt, när man granskas och utsätts så här, är att man får förutsättningar att tänka nytt och jobba annorlunda.

Avslöjandet om lotteriverksamheten

Dagens Nyheter avslöjade i september att Socialdemokraternas lotterikoncern Kombispel via telemarketingföretaget Effective Communication sålt lotter till personer som sannolikt inte förstod köpvillkoren, som att lottabonnemang behöver sägas upp.

Medarbetare har beskrivit säljmetoder som "trakasseri".

Sedan maj 2022 fram till september 2024 har Kombispel anmälts tiotals gånger till Konsumentverket och flera av dessa rör telefonförsäljning.

Tillsynsärenden mot S, SSU och S-kvinnor, som är licensinnehavare till lotteriet, pågår hos Spelinspektionen och Konsumentverket.

År 2023 gav lotteriverksamheten 10,6 miljoner kronor till Socialdemokraternas partikassa och 6,9 miljoner till ungdomsförbundet SSU.

(TT)

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024