När S-lotteriet Kombispel avslöjades med fula försäljningsmetoder ströp de den största källan till nyförsäljning av lotter – telemarketing. Ändå går lotterikoncernen med vinst.
– Men det är klart att det har påverkat, säger vd Jonas Nygren till TT.
Kombispels nye vd Jonas Nygren tillträdde i en fullskalig kritikstorm. Kombispels underleverantör – ett telemarketingföretag på Malta – avslöjades av Dagens Nyheter med att använda fula försäljningsmetoder riktade mot äldre och förvirrade. Den gamla styrelsen uppmanades att avgå och vd:n kickades med omedelbar verkan.
50 återbetalningar
Efter avslöjandet har Kombispel slutat med telefonförsäljning. Granskningar av licenshavarna – S, SSU och S-kvinnor – pågår hos Konsumentverket och Spelinspektionen.
Ett 60-tal kunder har kontaktat lotterikoncernen med krav på återbetalningar sedan slutet av september. Av dem har ett 50-tal, "rutinärenden" enligt Nygren, också fått det.
– De andra är lite klurigare ärenden. Men vi räknar med att vara i mål med alla ärenden inom inom en vecka eller två, säger han till TT.
Går med vinst
Lotteriet gav förra året sammanlagt 17,5 miljoner kronor till Socialdemokraterna och SSU. Efter avslöjandet har antalet kunder som lämnat lotteriet ökat och antalet som tillkommit minskat. Hur det påverkat Kombispel ekonomiskt svarar inte Nygren på. Inte heller hur mycket inkomsterna påverkats av att man slutat med den största källan till nyförsäljning – telemarketing.
– Det är klart att det har påverkat, konstaterar Nygren.
I nuläget är det inte heller aktuellt att bedriva någon telefonförsäljning från Kombispel själva.
– Nu jobbar vi med att försöka hitta nya sätt att jobba på. Samtidigt ska man komma ihåg att baksidan med telemarketing är att det är en ganska kostsam kanal. Man får in många kunder men tappar många kunder. Det är större in- och utflöde och mindre lojalitet bland telemarketingkunderna.
Går ni med vinst sedan ni slutat med telemarketing?
– Vi säljer tillräckligt många lotter och har tillräckligt många lojala kunder för att det ska finnas en vinst, ett överskott.
"Känns som tio år"
Sedan vd Jonas Nygrens tillträdde i mitten av september har mycket handlat om att stötta medarbetare och hantera medieförfrågningar, säger han till TT.
– Det känns som att jag har varit här i tio år, men det har ju bara gått två månader.
– Det är jobbigt att arbeta i en organisation som är satt under så hård press. Men en sak som ändå är positivt, när man granskas och utsätts så här, är att man får förutsättningar att tänka nytt och jobba annorlunda.