Sveriges transportinfrastruktur är på väg att genomgå en av de mest omfattande omvandlingarna i modern tid. Regeringens transportplan för perioden 2026–2037 omfattar en historisk budget på nästan 1 200 miljarder kronor.
Satsningen syftar till att skapa ett transportsystem som är robust, hållbart och effektivt, samtidigt som det möter både civila och militära behov. Men mitt i denna omvandling är det tydligt att Sveriges nyligen inträdda Nato-medlemskap påverkar infrastrukturen på ett sätt som inte alltid är synligt för allmänheten. Vissa infrastruktursatsningar har en strategisk betydelse som hålls hemliga av säkerhetsskäl.
– Oavsett om vi hade gått med i Nato eller inte hade vi troligen lagt lika mycket medel på det hela. I vart fall som jag tolkar det. Det var dags att göra en ny nationell plan. Det är fortfarande diskussioner om hur man ska väga in försvarets behov och beredskapsperspektivet, säger Lennart Kalander, som är avdelningschef för nationell planering på Trafikverket till Epoch Times.