Inrikes

Rekordstora vägsatsningar och hemliga Nato-planer

Staffan Erfors
Staffan Erfors
loadingDe största vägprojekten i den nya transportplanen omfattar upprustning av E4:an och E6:an. Foto: Johan Nilsson/TT
De största vägprojekten i den nya transportplanen omfattar upprustning av E4:an och E6:an. Foto: Johan Nilsson/TT

Sveriges transportinfrastruktur är på väg att genomgå en av de mest omfattande omvandlingarna i modern tid. Regeringens transportplan för perioden 2026–2037 omfattar en historisk budget på nästan 1 200 miljarder kronor.

Satsningen syftar till att skapa ett transportsystem som är robust, hållbart och effektivt, samtidigt som det möter både civila och militära behov. Men mitt i denna omvandling är det tydligt att Sveriges nyligen inträdda Nato-medlemskap påverkar infrastrukturen på ett sätt som inte alltid är synligt för allmänheten. Vissa infrastruktursatsningar har en strategisk betydelse som hålls hemliga av säkerhetsskäl.

– Oavsett om vi hade gått med i Nato eller inte hade vi troligen lagt lika mycket medel på det hela. I vart fall som jag tolkar det. Det var dags att göra en ny nationell plan. Det är fortfarande diskussioner om hur man ska väga in försvarets behov och beredskapsperspektivet, säger Lennart Kalander, som är avdelningschef för nationell planering på Trafikverket till Epoch Times.

Fossilfri transportsektor 2045

Regeringens mål för transportpolitiken handlar om att skapa ett effektivt, hållbart och rättvist transportsystem. Ett av de centrala målen är att minska klimatpåverkan från transportsektorn, som är en av de största källorna till utsläpp.

För att uppnå detta ska andelen fossilfria transporter öka, vilket innefattar både persontransporter och godstransporter. Regeringen har som mål att Sverige ska ha ett fossilfritt vägtransportsystem till år 2030 och en helt fossilfri transportsektor till år 2045.

En annan viktig del är att förbättra tillgängligheten och effektiviteten i transporterna. Detta innebär bland annat att infrastruktursatsningar ska göras för att förbättra väg- och järnvägsnätet, samt att kollektivtrafikens kvalitet och tillgänglighet ska öka, särskilt på landsbygden och på mindre orter. För att stödja dessa mål ska digitalisering och ny teknik, såsom elektrifiering och självkörande fordon, främjas.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Staffan Erfors
Staffan Erfors
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Inrikes

Rekordstora vägsatsningar och hemliga Nato-planer

Staffan Erfors
Staffan Erfors
loadingDe största vägprojekten i den nya transportplanen omfattar upprustning av E4:an och E6:an. Foto: Johan Nilsson/TT
De största vägprojekten i den nya transportplanen omfattar upprustning av E4:an och E6:an. Foto: Johan Nilsson/TT

Sveriges transportinfrastruktur är på väg att genomgå en av de mest omfattande omvandlingarna i modern tid. Regeringens transportplan för perioden 2026–2037 omfattar en historisk budget på nästan 1 200 miljarder kronor.

Satsningen syftar till att skapa ett transportsystem som är robust, hållbart och effektivt, samtidigt som det möter både civila och militära behov. Men mitt i denna omvandling är det tydligt att Sveriges nyligen inträdda Nato-medlemskap påverkar infrastrukturen på ett sätt som inte alltid är synligt för allmänheten. Vissa infrastruktursatsningar har en strategisk betydelse som hålls hemliga av säkerhetsskäl.

– Oavsett om vi hade gått med i Nato eller inte hade vi troligen lagt lika mycket medel på det hela. I vart fall som jag tolkar det. Det var dags att göra en ny nationell plan. Det är fortfarande diskussioner om hur man ska väga in försvarets behov och beredskapsperspektivet, säger Lennart Kalander, som är avdelningschef för nationell planering på Trafikverket till Epoch Times.

Fossilfri transportsektor 2045

Regeringens mål för transportpolitiken handlar om att skapa ett effektivt, hållbart och rättvist transportsystem. Ett av de centrala målen är att minska klimatpåverkan från transportsektorn, som är en av de största källorna till utsläpp.

För att uppnå detta ska andelen fossilfria transporter öka, vilket innefattar både persontransporter och godstransporter. Regeringen har som mål att Sverige ska ha ett fossilfritt vägtransportsystem till år 2030 och en helt fossilfri transportsektor till år 2045.

En annan viktig del är att förbättra tillgängligheten och effektiviteten i transporterna. Detta innebär bland annat att infrastruktursatsningar ska göras för att förbättra väg- och järnvägsnätet, samt att kollektivtrafikens kvalitet och tillgänglighet ska öka, särskilt på landsbygden och på mindre orter. För att stödja dessa mål ska digitalisering och ny teknik, såsom elektrifiering och självkörande fordon, främjas.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Staffan Erfors
Staffan Erfors
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025