Aftonbladet är en av de mest högljudda företrädarna för en vänsteragenda som straffar dem som bygger samhället. ICA och Axfood fördöms samtidigt som bönderna kämpar för att överleva. Schibstedkoncernen fick cirka 19,5 miljoner kronor i presstöd 2023. Om vi uppskattar bolagets värde och dess omsättning till 1,45 miljarder kronor är Aftonbladets hypotetiska direktavkastning på runt 13 procent, skriver entreprenören Sam Gunnarsson.
Den vänsterliberala eliten, med Aftonbladet som en av dess mest högljudda företrädare, genomlever en existentiell kris. Pendeln har svängt, och ingen kan stoppa denna rörelse. När deras maktposition i västvärlden eroderar, framstår deras ideologiska principer som en tunn fernissa över ett djupt rotat hyckleri. Aftonbladet exemplifierar detta genom att blunda för politiska beslut som driver upp mat och produktionspriser, för att i stället fördöma privata mathandlare och företag som Axfood och ICA för höga vinster och utdelningar till aktieägarna – detta samtidigt som tidningen själv överför betydande summor till sina egna ägare.
Låt oss granska siffrorna. Mellan 2021 och 2023 överförde Aftonbladet Hierta Aktiebolag 295 miljoner kronor till sina ägare inom Schibstedkoncernen, samtidigt som de mottog cirka 19,5 miljoner kronor i presstöd från svenska skattebetalare.
Det är dags att genomskåda detta hyckleri.
Om vi uppskattar bolagets värde baserat på en vinstmultipel och dess omsättning till 1,45 miljarder kronor 2023, landar Aftonbladets hypotetiska direktavkastning på runt 13 procent (65 miljoner kronor i utdelning dividerat med ett värde på cirka 500 miljoner kronor). Jämför detta med Axfood, vars direktavkastning för 2024 ligger på 3,9 procent (8,50 kronor per aktie vid en aktiekurs runt 220 kronor). Axfood och ICA, som Aftonbladet och andra vänsterorienterade röster ofta kritiserar för att prioritera aktieägare över konsumenter, framstår som återhållsamma i jämförelse. Aftonbladet, däremot, tar emot statliga bidrag och delar ut vinster i en omfattning som vida överstiger det de själva fördömer hos andra.
Enligt Livsmedelsföretagen kämpar många bönder för sin överlevnad och riskerar konkurs på grund av politiska misslyckanden. Samhällsnedstängningen under covid-19 slog sönder distributionskedjor och lönsamma företag, en försvagad svensk krona – delvis driven av Riksbankens politik – höjer kostnaderna för importerade insatsvaror, och regeringens krigsretorik och sanktioner har bidragit till inflation. Samtidigt har den gröna omställningen, med politikernas misskötsel av energipolitiken, resulterat i skyhöga elpriser och ökade produktionskostnader för lantbrukarna. Inte konstigt att matpriserna stiger och bönderna kämpar för att få ekonomin att gå ihop.
Det är som vanligt politiker och deras vansinniga beslut som orsakar kriser, medan de skyller sina misslyckanden på privata företag som dignar under höga skatter och regelverk och som dagligen sliter för att överleva. Aftonbladet hakar på, pekar finger och göder en vänsteragenda som straffar dem som bygger samhället, samtidigt som tidningen själv frossar i vinster. Deras affärsidé tycks vara att polarisera och hjärntvätta sina läsare, hetsa till bojkotter och demonstrationer – allt för att värva vänsterväljare, skapa motsättningar och sälja lösnummer. Det är dags att genomskåda detta hyckleri och vända sig till alternativa informationskällor.
Sam Gunnarsson
Entreprenör