loadingEtt däck med den obligatoriska märkningen av en alptopp med en snöflinga inuti (symbolen till höger). Foto: Pontus Lundahl/TT
Ett däck med den obligatoriska märkningen av en alptopp med en snöflinga inuti (symbolen till höger). Foto: Pontus Lundahl/TT
Inrikes

Nu ska vinterdäcken vara på

Hanna Rasmusson/TT

Vintersäsongen är här – från och med söndagen måste vinterdäcken vara på. I år gäller nya krav för dubbfria däck.

Däcken måste vara märkta med symbolen “alptopp/snöflinga” för att fortfarande räknas som vinterdäck. Symbolen – ett berg med tre toppar och en snöflinga – benämns även som "3PMSF" (three peak mountain snow flake).

– Däcket når upp till ett visst prestandakrav när det har den märkningen, säger Hans Norén på Transportstyrelsen.

Beslut om ändrade regler togs redan 2019 och nu är snart den fem år långa övergångsperioden över.

Hur många som behöver införskaffa nya däck är svårt att säga, enligt Hans Norén. Men däckhandlare har sålt dubbfria däck med märkningen i flera år.

– Det kan naturligtvis vara så att någon köpt däck någonstans av en däckhandlare som inte förstått eller inte velat upplysa kunden, säger han och fortsätter:

– Det borde inte vara ett sådant stort bekymmer nu, med fem års övergångstid.

Mellan den 1 december och 31 mars ska alla bilar i Sverige ha vinterdäck om det råder vinterväglag. Vinterdäcken kan vara dubbade eller dubbfria.

Dubbdäck får användas mellan den 1 oktober och 15 april, men får även användas annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag.

Dubbfria däck till lätta fordon

Dubbfria däck till bilar och släpvagnar till bilar med en totalvikt av högst 3 500 kilo ska ha symbolen "alptopp/snöflinga" från och med den 1 december 2024.

På släpvagnar med en totalvikt upp till 3 500 kilo anses dubbfria däck med märkningen M S- M:S, M&S, M-S MS – eller texten "Mud and snow" – som vinterdäck, om de är särskilt framtagna för vinterkörning fram till och med 30 november 2028.

Källa: Transportstyrelsen

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEtt däck med den obligatoriska märkningen av en alptopp med en snöflinga inuti (symbolen till höger). Foto: Pontus Lundahl/TT
Ett däck med den obligatoriska märkningen av en alptopp med en snöflinga inuti (symbolen till höger). Foto: Pontus Lundahl/TT
Inrikes

Nu ska vinterdäcken vara på

Hanna Rasmusson/TT

Vintersäsongen är här – från och med söndagen måste vinterdäcken vara på. I år gäller nya krav för dubbfria däck.

Däcken måste vara märkta med symbolen “alptopp/snöflinga” för att fortfarande räknas som vinterdäck. Symbolen – ett berg med tre toppar och en snöflinga – benämns även som "3PMSF" (three peak mountain snow flake).

– Däcket når upp till ett visst prestandakrav när det har den märkningen, säger Hans Norén på Transportstyrelsen.

Beslut om ändrade regler togs redan 2019 och nu är snart den fem år långa övergångsperioden över.

Hur många som behöver införskaffa nya däck är svårt att säga, enligt Hans Norén. Men däckhandlare har sålt dubbfria däck med märkningen i flera år.

– Det kan naturligtvis vara så att någon köpt däck någonstans av en däckhandlare som inte förstått eller inte velat upplysa kunden, säger han och fortsätter:

– Det borde inte vara ett sådant stort bekymmer nu, med fem års övergångstid.

Mellan den 1 december och 31 mars ska alla bilar i Sverige ha vinterdäck om det råder vinterväglag. Vinterdäcken kan vara dubbade eller dubbfria.

Dubbdäck får användas mellan den 1 oktober och 15 april, men får även användas annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag.

Dubbfria däck till lätta fordon

Dubbfria däck till bilar och släpvagnar till bilar med en totalvikt av högst 3 500 kilo ska ha symbolen "alptopp/snöflinga" från och med den 1 december 2024.

På släpvagnar med en totalvikt upp till 3 500 kilo anses dubbfria däck med märkningen M S- M:S, M&S, M-S MS – eller texten "Mud and snow" – som vinterdäck, om de är särskilt framtagna för vinterkörning fram till och med 30 november 2028.

Källa: Transportstyrelsen

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024