loadingHans Liwång, professor i försvarssystem vid Försvarshögskolan. Arkivbild. Foto: Judit Nilsson/SvD/TT
Hans Liwång, professor i försvarssystem vid Försvarshögskolan. Arkivbild. Foto: Judit Nilsson/SvD/TT
Utrikes

Misstankar riktas mot Ryssland efter kabelbrott

Cornelia Mikaelsson / TT

Misstankarna riktas mot Ryssland efter det tredje misstänkta kabelsabotaget i Östersjön.

– Det är osannolikt att alla tre skulle vara olyckor eller misstag, säger Hans Liwång, professor i försvarssystem vid Försvarshögskolan.

Polisen i Finland har gått ombord på ett utländskt fraktfartyg – som misstänks vara en del av Rysslands skuggflotta – efter sabotaget av elkabeln Estlink 2 och flera datakablar.

Enligt Liwång pekar två faktorer på den ryska skuggflottan.

– Det fartyg som har stoppats i Finska viken är oförsäkrat och ägarskapet är svårdefinierat. Det skulle kunna vara ett sätt att kringgå sanktioner eftersom man agerar utanför de normala lagarna inom sjöfart, säger Liwång.

Kringgår sanktioner

Efter sanktioner riktade mot Ryssland används liknande fartyg allt oftare för export.

– De går allt oftare med last från ryska hamnar. På så sätt har man konstaterat att det här är ett sätt för Ryssland att kringgå kontrollen av export av till exempel oljeprodukter som ligger under sanktioner.

Förra året pekade finsk polis ut det kinesiskflaggade fartyget Newnew Polar Bear som ansvarigt för en läcka på en gasledning mellan Finland och Estland.

Så sent som i december steg svensk polis ombord på det kinesiska fartyget Yi Peng 3. Detta efter att fartyget pekats ut som intressant i utredningen om det misstänkta sabotaget av en datakabel mellan Sverige och Finland.

– Man har inte kunnat bevisa sabotage i något av fallen. Det allmänna säkerhetsläget gör att misstankarna pekar mot Ryssland, men det betyder inte att man har kunnat bevisa det eller att Ryssland faktiskt ligger bakom. Det skulle i princip krävas att man har någon typ av underrättelseinformation om en beställning.

Vill skapa oro

Oavsett vem som ligger bakom är syftet i första hand inte att förstöra kritisk infrastruktur.

– Effekterna på våra samhällen är rätt små. Det är troligtvis ett sätt att skapa osäkerhet, politisk oro och motsättningar i de berörda länderna.

Än så länge menar Liwång att det inte finns någon större anledning för medborgare att känna oro.

– Jag upplever att länder kring Östersjön har bestämt sig för att vara mer resoluta. Man stoppade det senaste fartyget och tvingade in det på finskt vatten. Det gör att man avskräcker fartyg och besättningar.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingHans Liwång, professor i försvarssystem vid Försvarshögskolan. Arkivbild. Foto: Judit Nilsson/SvD/TT
Hans Liwång, professor i försvarssystem vid Försvarshögskolan. Arkivbild. Foto: Judit Nilsson/SvD/TT
Utrikes

Misstankar riktas mot Ryssland efter kabelbrott

Cornelia Mikaelsson / TT

Misstankarna riktas mot Ryssland efter det tredje misstänkta kabelsabotaget i Östersjön.

– Det är osannolikt att alla tre skulle vara olyckor eller misstag, säger Hans Liwång, professor i försvarssystem vid Försvarshögskolan.

Polisen i Finland har gått ombord på ett utländskt fraktfartyg – som misstänks vara en del av Rysslands skuggflotta – efter sabotaget av elkabeln Estlink 2 och flera datakablar.

Enligt Liwång pekar två faktorer på den ryska skuggflottan.

– Det fartyg som har stoppats i Finska viken är oförsäkrat och ägarskapet är svårdefinierat. Det skulle kunna vara ett sätt att kringgå sanktioner eftersom man agerar utanför de normala lagarna inom sjöfart, säger Liwång.

Kringgår sanktioner

Efter sanktioner riktade mot Ryssland används liknande fartyg allt oftare för export.

– De går allt oftare med last från ryska hamnar. På så sätt har man konstaterat att det här är ett sätt för Ryssland att kringgå kontrollen av export av till exempel oljeprodukter som ligger under sanktioner.

Förra året pekade finsk polis ut det kinesiskflaggade fartyget Newnew Polar Bear som ansvarigt för en läcka på en gasledning mellan Finland och Estland.

Så sent som i december steg svensk polis ombord på det kinesiska fartyget Yi Peng 3. Detta efter att fartyget pekats ut som intressant i utredningen om det misstänkta sabotaget av en datakabel mellan Sverige och Finland.

– Man har inte kunnat bevisa sabotage i något av fallen. Det allmänna säkerhetsläget gör att misstankarna pekar mot Ryssland, men det betyder inte att man har kunnat bevisa det eller att Ryssland faktiskt ligger bakom. Det skulle i princip krävas att man har någon typ av underrättelseinformation om en beställning.

Vill skapa oro

Oavsett vem som ligger bakom är syftet i första hand inte att förstöra kritisk infrastruktur.

– Effekterna på våra samhällen är rätt små. Det är troligtvis ett sätt att skapa osäkerhet, politisk oro och motsättningar i de berörda länderna.

Än så länge menar Liwång att det inte finns någon större anledning för medborgare att känna oro.

– Jag upplever att länder kring Östersjön har bestämt sig för att vara mer resoluta. Man stoppade det senaste fartyget och tvingade in det på finskt vatten. Det gör att man avskräcker fartyg och besättningar.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025