loadingFartyget Eagle S ligger för ankar i Finska viken. Bilden visar en undervattensrobot som används i utredningen. Foto: Finländska polisen/TT
Fartyget Eagle S ligger för ankar i Finska viken. Bilden visar en undervattensrobot som används i utredningen. Foto: Finländska polisen/TT
Utrikes

Långt släpspår hittat i Östersjön

TT

Ett flera mil långt släpspår har upptäckts på Östersjöns botten efter fartyget Eagle S, uppger finländsk polis.

Genom undervattensundersökningar har polisen lyckats kartlägga ett släpspår från början till slut, uppger utredningsledaren Sami Paila vid Centralkriminalpolisen.

”Spåret är flera tiotals kilometer långt”, säger han enligt ett pressmeddelande.

Enligt finländska myndigheter saknades ett ankare när fartyget kontaktades av gränsbevakningen ute till havs, vilket medier i Finland rapporterat om. Det har hittills inte varit möjligt att slå fast var ankaret eventuellt släppte, enligt Sami Palia.

Ryssland misstänks

Det var i torsdags som finländsk polis bordade Eagle S efter misstankar om att fartyget skadat elkabeln Estlink 2 mellan Finland och Estland. På lördagen förflyttades fartyget till en skyddad hamn längre in i Finska viken.

Eagle S misstänks ingå i Rysslands så kallade skuggflotta, bekvämlighetsflaggade fartyg som används för att komma runt de internationella sanktioner som införts efter den fullskaliga invasionen av Ukraina.

Utredningen fortsätter och en ny brottsrubricering har tillkommit: grovt störande av post- och teletrafik, rapporterar Yle. Sedan tidigare utreds brottet som grovt sabotage. Den finländska tullen misstänker att fartyget även brutit mot sanktionerna mot Ryssland.

Svåra väderförhållanden

Till Yle säger Sami Paila att spåret på havsbotten kan vara upp till tio mil långt.

– För ögonblicket har vi den bilden att släpspåret är ett spår efter fartyget Eagle S:s ankare, säger han.

– Jag kan säga att vi har en preliminär bild av vad som har hänt till sjöss, hur det här ankarspåret har uppstått.

På söndagen tvingades polisen dock avbryta undervattensutredningen på grund av dåligt väder.

– Vi är helt beroende av hur sjögången lugnar sig och därefter fortsätter vi undersökningarna, säger Sami Palia till Yle.

I fokus ligger just nu förhör med besättningen, enligt Centralkriminalpolisen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFartyget Eagle S ligger för ankar i Finska viken. Bilden visar en undervattensrobot som används i utredningen. Foto: Finländska polisen/TT
Fartyget Eagle S ligger för ankar i Finska viken. Bilden visar en undervattensrobot som används i utredningen. Foto: Finländska polisen/TT
Utrikes

Långt släpspår hittat i Östersjön

TT

Ett flera mil långt släpspår har upptäckts på Östersjöns botten efter fartyget Eagle S, uppger finländsk polis.

Genom undervattensundersökningar har polisen lyckats kartlägga ett släpspår från början till slut, uppger utredningsledaren Sami Paila vid Centralkriminalpolisen.

”Spåret är flera tiotals kilometer långt”, säger han enligt ett pressmeddelande.

Enligt finländska myndigheter saknades ett ankare när fartyget kontaktades av gränsbevakningen ute till havs, vilket medier i Finland rapporterat om. Det har hittills inte varit möjligt att slå fast var ankaret eventuellt släppte, enligt Sami Palia.

Ryssland misstänks

Det var i torsdags som finländsk polis bordade Eagle S efter misstankar om att fartyget skadat elkabeln Estlink 2 mellan Finland och Estland. På lördagen förflyttades fartyget till en skyddad hamn längre in i Finska viken.

Eagle S misstänks ingå i Rysslands så kallade skuggflotta, bekvämlighetsflaggade fartyg som används för att komma runt de internationella sanktioner som införts efter den fullskaliga invasionen av Ukraina.

Utredningen fortsätter och en ny brottsrubricering har tillkommit: grovt störande av post- och teletrafik, rapporterar Yle. Sedan tidigare utreds brottet som grovt sabotage. Den finländska tullen misstänker att fartyget även brutit mot sanktionerna mot Ryssland.

Svåra väderförhållanden

Till Yle säger Sami Paila att spåret på havsbotten kan vara upp till tio mil långt.

– För ögonblicket har vi den bilden att släpspåret är ett spår efter fartyget Eagle S:s ankare, säger han.

– Jag kan säga att vi har en preliminär bild av vad som har hänt till sjöss, hur det här ankarspåret har uppstått.

På söndagen tvingades polisen dock avbryta undervattensutredningen på grund av dåligt väder.

– Vi är helt beroende av hur sjögången lugnar sig och därefter fortsätter vi undersökningarna, säger Sami Palia till Yle.

I fokus ligger just nu förhör med besättningen, enligt Centralkriminalpolisen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025