loadingBoeing har haft ett dåligt år. Foto: Lewis Joly/AP/TT
Boeing har haft ett dåligt år. Foto: Lewis Joly/AP/TT
Utrikes

Kraschen oläglig för krisdrabbade Boeing

Johanna Ekström/TT

I nuläget pekar inget direkt mot att flygkraschen i Sydkorea har med flygplansmodellen att göra. Men trots det kommer olyckan olägligt för ett redan pressat Boeing.

Boeings år har präglats av olyckor och stora ekonomiska förluster.

Även om flygolyckan i Sydkorea inte verkar ha med själva flygplanstypen, en Boeing 737-800 att göra, enligt flygexperten Jan Ohlsson så kommer den olägligt för flygplanstillverkaren.

– Boeing är i en djup svacka som de inte riktigt har lyckats reda ut. De skär ner och försöker samtidigt att öka produktionen. De är stressade över att få ut flygplan i tid och då gäller det att det återigen inte blir fusk, säger han.

Vilseledde myndigheter

Enligt Jan Ohlsson är sociala medier fullt av människor som efter kraschen skriver att de aldrig mer kommer att flyga med Boeing.

– De har fått en stämpel på sig som är svår att tvätta bort, de tappar beställningar på det också, säger han.

Enligt Ohlsson är 737-800 en robust modell som inte har visat på några fel.

Boeing har däremot tidigare haft problem med sina 737 Max-flygplan. Planen stoppades i flera år efter två dödliga flygkrascher, i Indonesien 2018 och Etiopien 2019. Det har lett till segdragna processer som fortfarande pågår.

Bolaget har senare också erkänt att man försökt vilseleda tillsynsmyndigheterna om ett flygkontrollsystem ombord.

Som om inte det var nog tvingades ett 737 Max-plan från Alaska Airlines i januari i år att nödlanda i efter att en dörrplugg lossnat under resans gång.

Delårssiffror för årets tredje kvartal visade på en förlust på 6,2 miljarder dollar. På ett år har bolagets börsvärde rasat med runt 30 procent. I höstas togs dessutom 33 000 Boeing-anställda i USA ut i en strejk som blev ytterligare en kostsam historia för bolaget.

Brist på flygplan

Enligt Jan Ohlsson har Boeings kriser lett till att konkurrenten Airbus tagit ledartröjan. Men det finns ytterligare ett mörkt moln på konkurrenshimlen för Boeing.

– Det är politiskt viktigt för Kina och Ryssland att bygga egna plan. Ryssland är inte så bra på det, men kineserna kommer att bli en farlig konkurrent ganska snart. Se bara på bilbranschen, säger Ohlsson.

Aktörer inom flygbranschen är också trötta på att vänta på att få flygplan levererade.

– Det är en enorm brist på flygplan världen över. Det driver upp priserna och det betyder att länder som inte är direkt osams med Kina kommer att titta mer åt det hållet, säger han.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingBoeing har haft ett dåligt år. Foto: Lewis Joly/AP/TT
Boeing har haft ett dåligt år. Foto: Lewis Joly/AP/TT
Utrikes

Kraschen oläglig för krisdrabbade Boeing

Johanna Ekström/TT

I nuläget pekar inget direkt mot att flygkraschen i Sydkorea har med flygplansmodellen att göra. Men trots det kommer olyckan olägligt för ett redan pressat Boeing.

Boeings år har präglats av olyckor och stora ekonomiska förluster.

Även om flygolyckan i Sydkorea inte verkar ha med själva flygplanstypen, en Boeing 737-800 att göra, enligt flygexperten Jan Ohlsson så kommer den olägligt för flygplanstillverkaren.

– Boeing är i en djup svacka som de inte riktigt har lyckats reda ut. De skär ner och försöker samtidigt att öka produktionen. De är stressade över att få ut flygplan i tid och då gäller det att det återigen inte blir fusk, säger han.

Vilseledde myndigheter

Enligt Jan Ohlsson är sociala medier fullt av människor som efter kraschen skriver att de aldrig mer kommer att flyga med Boeing.

– De har fått en stämpel på sig som är svår att tvätta bort, de tappar beställningar på det också, säger han.

Enligt Ohlsson är 737-800 en robust modell som inte har visat på några fel.

Boeing har däremot tidigare haft problem med sina 737 Max-flygplan. Planen stoppades i flera år efter två dödliga flygkrascher, i Indonesien 2018 och Etiopien 2019. Det har lett till segdragna processer som fortfarande pågår.

Bolaget har senare också erkänt att man försökt vilseleda tillsynsmyndigheterna om ett flygkontrollsystem ombord.

Som om inte det var nog tvingades ett 737 Max-plan från Alaska Airlines i januari i år att nödlanda i efter att en dörrplugg lossnat under resans gång.

Delårssiffror för årets tredje kvartal visade på en förlust på 6,2 miljarder dollar. På ett år har bolagets börsvärde rasat med runt 30 procent. I höstas togs dessutom 33 000 Boeing-anställda i USA ut i en strejk som blev ytterligare en kostsam historia för bolaget.

Brist på flygplan

Enligt Jan Ohlsson har Boeings kriser lett till att konkurrenten Airbus tagit ledartröjan. Men det finns ytterligare ett mörkt moln på konkurrenshimlen för Boeing.

– Det är politiskt viktigt för Kina och Ryssland att bygga egna plan. Ryssland är inte så bra på det, men kineserna kommer att bli en farlig konkurrent ganska snart. Se bara på bilbranschen, säger Ohlsson.

Aktörer inom flygbranschen är också trötta på att vänta på att få flygplan levererade.

– Det är en enorm brist på flygplan världen över. Det driver upp priserna och det betyder att länder som inte är direkt osams med Kina kommer att titta mer åt det hållet, säger han.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025