Rapporterna om ohälsa på jobbet kommer tätt i dag. Den senaste jag läste kom från Försäkringskassan och hette ”Från ryggont till psykisk ohälsa”. I den kan man läsa att antalet personer som är sjukfrånvarande med stressrelaterad diagnos ökade med 49 procent mellan juni 2019 och juni 2023. Vems fel är det? Är det ett systemfel? Vad gör vi för att förbättra läget?
Vad är det som gör att vissa människor mår bra och andra dåligt, trots att arbetsbelastningen är densamma? Varför är vissa människor mottagliga för hälsoargument och andra inte? Hur viktig är chefens inställning och agerande för medarbetarnas välbefinnande på jobbet? Detta är frågor som jag har försökt hitta svar på under hälsosatsningar på svenska företag. Under arbetet utkristalliserades tre olika människotyper: till-lags-människor, dialog-kring-målen-människor och välbefinnande-människor. Typerna finns i varje företag, ungefär lika många av varje. Kan ohälsan ha något med våra personligheter att göra? Kan man göra något åt sin personlighet om man är medveten om den?
De tre typer jag fann behöver till exempel olika typer av stöd för att må bra, och påverkas av olika argument. Som chef är det bra att känna till vilka de tre typerna är, eftersom ledarstilen kan vara avgörande för medarbetarnas hälsa. Vilken människotyp är du själv förresten? Förmodligen nummer tre eller nummer ett om du är eller har arbetat som chef. I vår studie tillhörde nämligen alla chefer någon av de typerna.