loadingJessica Elevant (Morgana), Will Frost (Melisso), Thomas Volle (Oronte) och Kristina Hammarström (Ruggiero) i Händels ”Alcina” på Confidencen, 2024. Foto: Jannica Honey/Confidencen
Jessica Elevant (Morgana), Will Frost (Melisso), Thomas Volle (Oronte) och Kristina Hammarström (Ruggiero) i Händels ”Alcina” på Confidencen, 2024. Foto: Jannica Honey/Confidencen
Kulturledare

En känslomässig bro till det förgångna

Aron Lamm

Nyligen såg jag den lysande uppsättningen av Händels opera ”Alcina” från 1735 på Ulriksdals Slottsteater (Confidencen). Trots att musiken och framförandet tog mig helt i besittning väcktes en del små funderingar ur mitt intresse för barockopera i allmänhet och Händels operor i synnerhet.

En sak som jag tänkte på var hur det dramatiska framförandet kan tänkas ha sett ut på Händels tid. Jag har en allmän känsla av att dagens genomsnittliga operasångare och -sångerskor kanske är de mest rigoröst dramatiskt tränade i världshistorien. Jag kan tänka mig att det sceniskt var ganska så statiskt på Händels tid, när operor som i dag känns som tidlösa musikaliska skatter var förbrukningsvaror med kort repetitions- och speltid. Det estetiska idealet var också både mer stiliserat och mer formbundet. Handlingen är nog inte heller det man i första hand ser barockopera för. Händel skrev flera musikaliskt förstklassiga operor som ingen har försökt sätta upp sedan det begav sig, eftersom de anses direkt ospelbara utifrån dagens dramatiska standard.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingJessica Elevant (Morgana), Will Frost (Melisso), Thomas Volle (Oronte) och Kristina Hammarström (Ruggiero) i Händels ”Alcina” på Confidencen, 2024. Foto: Jannica Honey/Confidencen
Jessica Elevant (Morgana), Will Frost (Melisso), Thomas Volle (Oronte) och Kristina Hammarström (Ruggiero) i Händels ”Alcina” på Confidencen, 2024. Foto: Jannica Honey/Confidencen
Kulturledare

En känslomässig bro till det förgångna

Aron Lamm

Nyligen såg jag den lysande uppsättningen av Händels opera ”Alcina” från 1735 på Ulriksdals Slottsteater (Confidencen). Trots att musiken och framförandet tog mig helt i besittning väcktes en del små funderingar ur mitt intresse för barockopera i allmänhet och Händels operor i synnerhet.

En sak som jag tänkte på var hur det dramatiska framförandet kan tänkas ha sett ut på Händels tid. Jag har en allmän känsla av att dagens genomsnittliga operasångare och -sångerskor kanske är de mest rigoröst dramatiskt tränade i världshistorien. Jag kan tänka mig att det sceniskt var ganska så statiskt på Händels tid, när operor som i dag känns som tidlösa musikaliska skatter var förbrukningsvaror med kort repetitions- och speltid. Det estetiska idealet var också både mer stiliserat och mer formbundet. Handlingen är nog inte heller det man i första hand ser barockopera för. Händel skrev flera musikaliskt förstklassiga operor som ingen har försökt sätta upp sedan det begav sig, eftersom de anses direkt ospelbara utifrån dagens dramatiska standard.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024