Skolverket kan alltjämt inte ge något definitivt svar på vad som orsakade haveriet med de digitala nationella proven – vilket fick myndigheten att ställa in vårens alla prov i Skolverkets provplattform. Skolministern säger att det utifrån den information som Skolverket delgett var "rätt beslut att stänga ned provplattformen".
– Vi är lösningen på spåren, säger avdelningschef Anna Westerholm.
Det var i fredags som Skolverket tog beslutet att ställa in de digitala nationella proven i vår sedan allvarliga fel upptäckts. Först var det stavnings- och grammatikkontrollen som inte höll måttet och sedan stod det klart att i några fall hade namnuppgifter på elever varit tillgängliga för andra lärare än de som ska ha tillgång till dem.
Den sistnämnda incidenten är anmäld till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).
– Vi är lösningen på spåren, det är det enda jag vet. Men något definitivt svar på den frågan har jag inte fått, och det hoppas jag klarnar de närmaste dagarna, säger Skolverkets avdelningschef Anna Westerholm.
Inga tecken på intrång
Westerholm understryker att när det handlar personuppgiftsläckan endast rör sig om fyra skolor, som samtliga hörde av sig. Fler berörda fall har man inte hittat.
– Och det handlar bara om uppgifter som fanns tillgängliga för de som var inloggade i provplattformen. Det handlade inte om att vem som helst kunde gå in och titta på uppgifter.
Kan ni ha blivit utsatta för någon form av digitalt intrång?
– Nej, det har vi inga tecken på.
Möte med minister
Under tisdagen hölls ett möte där skolminister Lotta Edholm (L) hade kallat till sig bland andra Skolverkets generaldirektör Joakim Malmström.
– Ministern ville så klart informeras om läget, så hon fick en fullständig redogörelse om var vi står med de inställda digitala proven i vår. Men framför allt handlade mötet om hur vi nu kan hjälpa skolorna som står där och ska hantera att det blir pappersprov och ordna det som behövs, säger Westerholm.
Skolminister Lotta Edholm (L) säger i en skriftlig kommentar till TT:
"I det korta perspektivet ser Skolverket nu över alla möjliga åtgärder som kan underlätta ett genomförande av de nationella proven, och de kommer gå ut med mer information om detta inom kort. Utifrån den information myndigheten har delgett var det rätt beslut att stänga ned provplattformen."
Skolverket har sedan 2017 arbetat med att digitalisera de nationella proven i en rikstäckande provplattform. Arbetet har hittills kostat nära 700 miljoner kronor.