Färre utvecklingssamtal, regellättnader och minskade krav på dokumentation. Det är några av förslagen för att rensa i lärarnas tidsödande omkringsysslor.
Dokumentering och rapportering – inte sällan i tidsödande digitala system – är den största källan till stress bland lärare, har regeringen konstaterat.
– Många lärare vittnar om en orimlig arbetsmiljö. Många känner en frustration över att inte kunna hjälpa barn på det sätt som behövs. Det är helt centralt att vi får bort onödig administration, säger skolminister Lotta Edholm (L) på en pressträff.
Ett samtal per läsår
Det har varit utredaren Bo Janssons uppdrag att mejsla fram förslag hur den administrativa bördan ska minska. Bland annat föreslås att "fortlöpande information" om elevens utveckling ändras till information "vid tillfällen skolan väljer".
Vidare ska utvecklingssamtalen med föräldrar bli färre, eftersom de kräver så mycket förberedelser. I dag gäller ett samtal per termin i grund- och gymnasieskolan.
– I normalfallet ska det räcka med ett utvecklingssamtal per läsår, säger Bo Jansson.
Utredningen föreslår också ändringar i reglerna kring kränkande behandling, så att fokus blir på att uppmärksamma och agera snarare än att dokumentera och anmäla.
– I dag ska allt anmälas, stort som smått. Vi ser snarare att det går för mycket tid åt det, än att förebygga och agera när händelser sker, säger Bo Jansson.
650 timmar
Han har också haft i uppdrag att föreslå hur lärarnas undervisningstid kan regleras. Hur stor del av arbetstiden som ska gå till undervisning, inklusive planering och uppföljning, har inte varit reglerat sedan 1995. Sedan dess har andelen undervisningstid ökat, med följd att allt annat som ska göras – från pappersarbete till fortbildning – fått trängas på mindre tid.
Bo Jansson föreslår intervaller för undervisningstiden. Upp till årskurs 6 föreslås lärarna ha en undervisningstid om max 650 timmar per läsår.
– Huvudregeln är att det ska vara minst lika mycket tid för planering som undervisningstiden, det vill säga en undervisningstimme motsvaras av en timmes planering och uppföljning, säger Jansson.
Utredningsförslagen välkomnas av Sveriges Lärare.
– Om vi är överens om att våra barn och unga förtjänar en bra start i livet är det här vi måste börja. Nationella regleringar är helt avgörande för att skapa en hållbar arbetsmiljö för lärare. Den enskilda läraren återfår kontrollen över sitt eget arbete, säger förbundsordförande Anna Olskog.