loadingMindre administration, mer tid för undervisning. En utredning lämnar nu förslag på hur lärarnas arbete kan förändras. Arkivbild. Foto: Stina Stjernkvist/TT
Mindre administration, mer tid för undervisning. En utredning lämnar nu förslag på hur lärarnas arbete kan förändras. Arkivbild. Foto: Stina Stjernkvist/TT
Inrikes

Så ska lärarnas att göra-listor rensas

TT

Färre utvecklingssamtal, regellättnader och minskade krav på dokumentation. Det är några av förslagen för att rensa i lärarnas tidsödande omkringsysslor.

Dokumentering och rapportering – inte sällan i tidsödande digitala system – är den största källan till stress bland lärare, har regeringen konstaterat.

– Många lärare vittnar om en orimlig arbetsmiljö. Många känner en frustration över att inte kunna hjälpa barn på det sätt som behövs. Det är helt centralt att vi får bort onödig administration, säger skolminister Lotta Edholm (L) på en pressträff.

Ett samtal per läsår

Det har varit utredaren Bo Janssons uppdrag att mejsla fram förslag hur den administrativa bördan ska minska. Bland annat föreslås att "fortlöpande information" om elevens utveckling ändras till information "vid tillfällen skolan väljer".

Vidare ska utvecklingssamtalen med föräldrar bli färre, eftersom de kräver så mycket förberedelser. I dag gäller ett samtal per termin i grund- och gymnasieskolan.

– I normalfallet ska det räcka med ett utvecklingssamtal per läsår, säger Bo Jansson.

Utredningen föreslår också ändringar i reglerna kring kränkande behandling, så att fokus blir på att uppmärksamma och agera snarare än att dokumentera och anmäla.

– I dag ska allt anmälas, stort som smått. Vi ser snarare att det går för mycket tid åt det, än att förebygga och agera när händelser sker, säger Bo Jansson.

650 timmar

Han har också haft i uppdrag att föreslå hur lärarnas undervisningstid kan regleras. Hur stor del av arbetstiden som ska gå till undervisning, inklusive planering och uppföljning, har inte varit reglerat sedan 1995. Sedan dess har andelen undervisningstid ökat, med följd att allt annat som ska göras – från pappersarbete till fortbildning – fått trängas på mindre tid.

Bo Jansson föreslår intervaller för undervisningstiden. Upp till årskurs 6 föreslås lärarna ha en undervisningstid om max 650 timmar per läsår.

– Huvudregeln är att det ska vara minst lika mycket tid för planering som undervisningstiden, det vill säga en undervisningstimme motsvaras av en timmes planering och uppföljning, säger Jansson.

Utredningsförslagen välkomnas av Sveriges Lärare.

– Om vi är överens om att våra barn och unga förtjänar en bra start i livet är det här vi måste börja. Nationella regleringar är helt avgörande för att skapa en hållbar arbetsmiljö för lärare. Den enskilda läraren återfår kontrollen över sitt eget arbete, säger förbundsordförande Anna Olskog.

Förslag på reglerad undervisningstid

550–650 timmar för lärare i förskoleklass och grundskolans årskurser 1--6.

500–600 timmar för lärare på högstadiet.

450–550 timmar för lärare i gymnasieskolan, med undantag för gymnasielärare som undervisar i karaktärsämnen med en yrkesinriktad profil. För dem gäller 450–650 timmar.

Källa: SOU 2025:26

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingMindre administration, mer tid för undervisning. En utredning lämnar nu förslag på hur lärarnas arbete kan förändras. Arkivbild. Foto: Stina Stjernkvist/TT
Mindre administration, mer tid för undervisning. En utredning lämnar nu förslag på hur lärarnas arbete kan förändras. Arkivbild. Foto: Stina Stjernkvist/TT
Inrikes

Så ska lärarnas att göra-listor rensas

TT

Färre utvecklingssamtal, regellättnader och minskade krav på dokumentation. Det är några av förslagen för att rensa i lärarnas tidsödande omkringsysslor.

Dokumentering och rapportering – inte sällan i tidsödande digitala system – är den största källan till stress bland lärare, har regeringen konstaterat.

– Många lärare vittnar om en orimlig arbetsmiljö. Många känner en frustration över att inte kunna hjälpa barn på det sätt som behövs. Det är helt centralt att vi får bort onödig administration, säger skolminister Lotta Edholm (L) på en pressträff.

Ett samtal per läsår

Det har varit utredaren Bo Janssons uppdrag att mejsla fram förslag hur den administrativa bördan ska minska. Bland annat föreslås att "fortlöpande information" om elevens utveckling ändras till information "vid tillfällen skolan väljer".

Vidare ska utvecklingssamtalen med föräldrar bli färre, eftersom de kräver så mycket förberedelser. I dag gäller ett samtal per termin i grund- och gymnasieskolan.

– I normalfallet ska det räcka med ett utvecklingssamtal per läsår, säger Bo Jansson.

Utredningen föreslår också ändringar i reglerna kring kränkande behandling, så att fokus blir på att uppmärksamma och agera snarare än att dokumentera och anmäla.

– I dag ska allt anmälas, stort som smått. Vi ser snarare att det går för mycket tid åt det, än att förebygga och agera när händelser sker, säger Bo Jansson.

650 timmar

Han har också haft i uppdrag att föreslå hur lärarnas undervisningstid kan regleras. Hur stor del av arbetstiden som ska gå till undervisning, inklusive planering och uppföljning, har inte varit reglerat sedan 1995. Sedan dess har andelen undervisningstid ökat, med följd att allt annat som ska göras – från pappersarbete till fortbildning – fått trängas på mindre tid.

Bo Jansson föreslår intervaller för undervisningstiden. Upp till årskurs 6 föreslås lärarna ha en undervisningstid om max 650 timmar per läsår.

– Huvudregeln är att det ska vara minst lika mycket tid för planering som undervisningstiden, det vill säga en undervisningstimme motsvaras av en timmes planering och uppföljning, säger Jansson.

Utredningsförslagen välkomnas av Sveriges Lärare.

– Om vi är överens om att våra barn och unga förtjänar en bra start i livet är det här vi måste börja. Nationella regleringar är helt avgörande för att skapa en hållbar arbetsmiljö för lärare. Den enskilda läraren återfår kontrollen över sitt eget arbete, säger förbundsordförande Anna Olskog.

Förslag på reglerad undervisningstid

550–650 timmar för lärare i förskoleklass och grundskolans årskurser 1--6.

500–600 timmar för lärare på högstadiet.

450–550 timmar för lärare i gymnasieskolan, med undantag för gymnasielärare som undervisar i karaktärsämnen med en yrkesinriktad profil. För dem gäller 450–650 timmar.

Källa: SOU 2025:26

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025