loadingStillbild ur en video tagen efter olyckan på måndagen. Foto: Denys Mezentsev via AP/TT
Stillbild ur en video tagen efter olyckan på måndagen. Foto: Denys Mezentsev via AP/TT
Utrikes

Krockade fartyg brinner ännu – ett lär sjunka

TT

Bränder fortsätter att rasa på två fartyg som kolliderat på Nordsjön. De har skilts åt och ett av dem tros vara på väg att sjunka. En försvunnen sjöman antas vara förolyckad.

– Vår arbetshypotes är ledsamt nog att sjömannen är avliden, säger Storbritanniens biträdande transportminister Mike Kane i det brittiska parlamentet, där han meddelar att en stor sökinsats blåstes av under måndagskvällen.

Bränder rasar fortfarande på bägge fartyg, även om lågorna på den svenskägda oljetankern Stena Immaculate uppges ha lagt sig till stor del. Containerfartyget Solong brinner desto mer, har "separerat" från det andra fartyget och driver sakta söderut, enligt den brittiska kustbevakningen.

Om Solong håller sig flytande så lär det inte nå land i närtid, bedömer kustbevakningen enligt Mike Kane:

– Kustbevakningen bedömer dock att det är osannolikt att fartyget förblir flytande.

"Förstår inte"

Stena Immaculate var inhyrd av USA:s militär och låg för ankar i Nordsjön när den rammades av Solong på måndagen. En stor tank med flygplansbränsle punkterades, vilket har bidragit till de allvarliga bränderna – och väckt farhågor om stora utsläpp vid Englands norra kust.

– Jag förstår inte hur två så stora skepp kunde kollidera, säger Paul Lancaster, som själv är tidigare sjöman och bor i närbelägna Grimsby.

– De måste ha haft jättelika maskinproblem.

En talesperson för den brittiska regeringen meddelar att det i detta läge inte finns något som tyder på att någon orsakat olyckan med vilje.

Stena Immaculate hade 220 000 fat jetbränsle till USA:s militär i lasten. Solong sades vara lastad med den giftiga kemikalien natriumcyanid, men ägaren meddelar på tisdagen att så inte var fallet.

Larmats om miljön

På kusten har en stor insats inletts, dels för att föra Stena Immaculate tryggt i hamn och dels för att begränsa konsekvenserna för miljön.

Bland andra miljöorganisationen Greenpeace har varnat för miljöeffekterna.

– Vi är extremt oroade över de många giftrisker dessa kemikalier kan innebära för det marina livet, säger Paul Johnston som är knuten till Greenpeace vid Exeter University.

Alla fartygsrörelser i floden Humbers stora mynningsvik, öster om Leeds i England, har pausats.

I fartygets besättningar ingick drygt 35 personer. De flesta kunde räddas, men minst en person saknas alltså fortsatt.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingStillbild ur en video tagen efter olyckan på måndagen. Foto: Denys Mezentsev via AP/TT
Stillbild ur en video tagen efter olyckan på måndagen. Foto: Denys Mezentsev via AP/TT
Utrikes

Krockade fartyg brinner ännu – ett lär sjunka

TT

Bränder fortsätter att rasa på två fartyg som kolliderat på Nordsjön. De har skilts åt och ett av dem tros vara på väg att sjunka. En försvunnen sjöman antas vara förolyckad.

– Vår arbetshypotes är ledsamt nog att sjömannen är avliden, säger Storbritanniens biträdande transportminister Mike Kane i det brittiska parlamentet, där han meddelar att en stor sökinsats blåstes av under måndagskvällen.

Bränder rasar fortfarande på bägge fartyg, även om lågorna på den svenskägda oljetankern Stena Immaculate uppges ha lagt sig till stor del. Containerfartyget Solong brinner desto mer, har "separerat" från det andra fartyget och driver sakta söderut, enligt den brittiska kustbevakningen.

Om Solong håller sig flytande så lär det inte nå land i närtid, bedömer kustbevakningen enligt Mike Kane:

– Kustbevakningen bedömer dock att det är osannolikt att fartyget förblir flytande.

"Förstår inte"

Stena Immaculate var inhyrd av USA:s militär och låg för ankar i Nordsjön när den rammades av Solong på måndagen. En stor tank med flygplansbränsle punkterades, vilket har bidragit till de allvarliga bränderna – och väckt farhågor om stora utsläpp vid Englands norra kust.

– Jag förstår inte hur två så stora skepp kunde kollidera, säger Paul Lancaster, som själv är tidigare sjöman och bor i närbelägna Grimsby.

– De måste ha haft jättelika maskinproblem.

En talesperson för den brittiska regeringen meddelar att det i detta läge inte finns något som tyder på att någon orsakat olyckan med vilje.

Stena Immaculate hade 220 000 fat jetbränsle till USA:s militär i lasten. Solong sades vara lastad med den giftiga kemikalien natriumcyanid, men ägaren meddelar på tisdagen att så inte var fallet.

Larmats om miljön

På kusten har en stor insats inletts, dels för att föra Stena Immaculate tryggt i hamn och dels för att begränsa konsekvenserna för miljön.

Bland andra miljöorganisationen Greenpeace har varnat för miljöeffekterna.

– Vi är extremt oroade över de många giftrisker dessa kemikalier kan innebära för det marina livet, säger Paul Johnston som är knuten till Greenpeace vid Exeter University.

Alla fartygsrörelser i floden Humbers stora mynningsvik, öster om Leeds i England, har pausats.

I fartygets besättningar ingick drygt 35 personer. De flesta kunde räddas, men minst en person saknas alltså fortsatt.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025