loadingBatterier till elcyklar kan vara förbjudna på arbetsplatser och i offentliga lokaler. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Batterier till elcyklar kan vara förbjudna på arbetsplatser och i offentliga lokaler. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Cykelbatterier portas – ”stor sprängkraft”

Maria Davidsson/TT

Flera arbetsplatser och offentliga lokaler tillåter inte att batterier till elcyklar tas med in.

– Man får helt enkelt låta batteriet sitta kvar på cykeln när man kommer till oss, säger Linda Strömbäck på Region Skåne.

På torsdagen exploderade ett batteri till en elcykel i en lägenhet i Malmö. Det orsakade en kraftig brand och åtta personer fick åka till sjukhus, däribland två poliser.

Det var inte första gången som ett cykelbatteri orsakat stor skada. Antalet bränder kopplade till laddning av elprylar har ökat kraftigt de senaste åren, i takt med att allt fler produkter blir laddbara.

Förbudsskyltar

Sedan i juni möts patienter och besökare till Region Skånes lokaler av skyltar med budskapet att det är förbjudet att ta med sig löstagbara batterier till elcyklar eller elsparkcyklar in.

– Vi måste ha en hög brandsäkerhet, säger Linda Strömbäck, verksamhetschef på Regionfastigheter.

För de anställda är det enbart förbjudet att ladda batterierna på arbetsplatsen.

– Medarbetare får lov att ta in batterier, men måste förvara dem i anvisade skåp, säger Linda Strömbäck.

Flera andra regioner i landet har liknande förbud. Och även landets myndigheter har infört restriktioner.

Det är inte så att litiumjonbatterier som sitter på exempelvis elcyklar, elsparkcyklar och datorer brinner oftare än andra produkter. Men när de väl gör det är förloppet oerhört snabbt och konsekvenserna kan bli omfattande.

"Explosionsartade bränder"

Kammarkollegiet, som är statens interna försäkringsbolag, införde strikta säkerhetsföreskrifter vad gäller litiumjonbatterier i sina villkor redan för ett par år sedan.

– Det kan bli explosionsartade bränder och de är väldigt svåra att släcka, säger Ulf Strandberg, risk manager på Kammarkollegiets försäkringsavdelning.

– De har en väldigt stor sprängkraft, ett cykelbatteri kan flytta väggar.

Dessutom är det farligt att andas in de giftiga rökgaserna.

Kammarkollegiets föreskrifter innebär inget förbud, utan det är upp till varje myndighet att implementera dem utefter hur verksamheten ser ut.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingBatterier till elcyklar kan vara förbjudna på arbetsplatser och i offentliga lokaler. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Batterier till elcyklar kan vara förbjudna på arbetsplatser och i offentliga lokaler. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Cykelbatterier portas – ”stor sprängkraft”

Maria Davidsson/TT

Flera arbetsplatser och offentliga lokaler tillåter inte att batterier till elcyklar tas med in.

– Man får helt enkelt låta batteriet sitta kvar på cykeln när man kommer till oss, säger Linda Strömbäck på Region Skåne.

På torsdagen exploderade ett batteri till en elcykel i en lägenhet i Malmö. Det orsakade en kraftig brand och åtta personer fick åka till sjukhus, däribland två poliser.

Det var inte första gången som ett cykelbatteri orsakat stor skada. Antalet bränder kopplade till laddning av elprylar har ökat kraftigt de senaste åren, i takt med att allt fler produkter blir laddbara.

Förbudsskyltar

Sedan i juni möts patienter och besökare till Region Skånes lokaler av skyltar med budskapet att det är förbjudet att ta med sig löstagbara batterier till elcyklar eller elsparkcyklar in.

– Vi måste ha en hög brandsäkerhet, säger Linda Strömbäck, verksamhetschef på Regionfastigheter.

För de anställda är det enbart förbjudet att ladda batterierna på arbetsplatsen.

– Medarbetare får lov att ta in batterier, men måste förvara dem i anvisade skåp, säger Linda Strömbäck.

Flera andra regioner i landet har liknande förbud. Och även landets myndigheter har infört restriktioner.

Det är inte så att litiumjonbatterier som sitter på exempelvis elcyklar, elsparkcyklar och datorer brinner oftare än andra produkter. Men när de väl gör det är förloppet oerhört snabbt och konsekvenserna kan bli omfattande.

"Explosionsartade bränder"

Kammarkollegiet, som är statens interna försäkringsbolag, införde strikta säkerhetsföreskrifter vad gäller litiumjonbatterier i sina villkor redan för ett par år sedan.

– Det kan bli explosionsartade bränder och de är väldigt svåra att släcka, säger Ulf Strandberg, risk manager på Kammarkollegiets försäkringsavdelning.

– De har en väldigt stor sprängkraft, ett cykelbatteri kan flytta väggar.

Dessutom är det farligt att andas in de giftiga rökgaserna.

Kammarkollegiets föreskrifter innebär inget förbud, utan det är upp till varje myndighet att implementera dem utefter hur verksamheten ser ut.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024