Flera arbetsplatser och offentliga lokaler tillåter inte att batterier till elcyklar tas med in.
– Man får helt enkelt låta batteriet sitta kvar på cykeln när man kommer till oss, säger Linda Strömbäck på Region Skåne.
På torsdagen exploderade ett batteri till en elcykel i en lägenhet i Malmö. Det orsakade en kraftig brand och åtta personer fick åka till sjukhus, däribland två poliser.
Det var inte första gången som ett cykelbatteri orsakat stor skada. Antalet bränder kopplade till laddning av elprylar har ökat kraftigt de senaste åren, i takt med att allt fler produkter blir laddbara.
Förbudsskyltar
Sedan i juni möts patienter och besökare till Region Skånes lokaler av skyltar med budskapet att det är förbjudet att ta med sig löstagbara batterier till elcyklar eller elsparkcyklar in.
– Vi måste ha en hög brandsäkerhet, säger Linda Strömbäck, verksamhetschef på Regionfastigheter.
För de anställda är det enbart förbjudet att ladda batterierna på arbetsplatsen.
– Medarbetare får lov att ta in batterier, men måste förvara dem i anvisade skåp, säger Linda Strömbäck.
Flera andra regioner i landet har liknande förbud. Och även landets myndigheter har infört restriktioner.
Det är inte så att litiumjonbatterier som sitter på exempelvis elcyklar, elsparkcyklar och datorer brinner oftare än andra produkter. Men när de väl gör det är förloppet oerhört snabbt och konsekvenserna kan bli omfattande.
"Explosionsartade bränder"
Kammarkollegiet, som är statens interna försäkringsbolag, införde strikta säkerhetsföreskrifter vad gäller litiumjonbatterier i sina villkor redan för ett par år sedan.
– Det kan bli explosionsartade bränder och de är väldigt svåra att släcka, säger Ulf Strandberg, risk manager på Kammarkollegiets försäkringsavdelning.
– De har en väldigt stor sprängkraft, ett cykelbatteri kan flytta väggar.
Dessutom är det farligt att andas in de giftiga rökgaserna.
Kammarkollegiets föreskrifter innebär inget förbud, utan det är upp till varje myndighet att implementera dem utefter hur verksamheten ser ut.